hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آنچه باید درباره مصرف داروها در ماه رمضان بدانیم

آنچه باید درباره مصرف داروها در ماه رمضان بدانیم

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول توصیه‌هایی درخصوص چگونگی مصرف دارو‌ها در ماه مبارک رمضان ارائه داد.
الناز بهروز کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در ماه مبارک رمضان، برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می‌کنند، همیشه این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف دارو‌ها در زمان روزه داری چگونه باید باشد و آیا قطع مصرف دارو‌ها و یا جابجایی زمان مصرف دارو به زمان‌های قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر؟
او افزود: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند، رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به بی اثر شدن دارو، فقدان اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.
بهروز اظهار داشت: مطالعات به عمل آمده روی دارو‌های ضدفشارخون نشان می‌دهد که روزه داری تأثیر خاصی بر اثربخشی این دارو‌ها ندارد، هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است و بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند، در همه بیماران دیابتی، کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار مهم است.
کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص حفظ سلامت بانوان نیز بیان کرد: استفاده خودسرانه از دارو‌های ضدبارداری ترکیبی مانند LD جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، چرخه هورمونی مصرف کننده دارو را مختل خواهد کرد و تبعات خطرناکی مانند اشکالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندام‌های تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت.
بهروز ادامه داد: شیوع این عارضه با افزایش سن افزایش می‌یابد و این امر هشداری است برای بانوانی که در سنین بالای ۳۵ سال هستند و همچنین دارای اضافه وزن و سابقه ترومبوز و یا سیگاری هستند و قصد مصرف دارو‌های ضدبارداری بدون تجویز پزشک را دارند، لذا توصیه این است در هر زمینه خصوصاً مصرف دارو با پزشک و داروساز مشورت شود.
او در پایان به عموم همشهریان توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه مشکل در خصوص تهیه و توزیع دارو و همچنین سئوالات تخصصی دارویی می‌توانند در ساعات اداری به غیر از روز‌های تعطیل با سامانه تلفنی ۱۹۰ تماس حاصل نمایند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد