hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > نجات‌یافتگان کوه الماس

نجات‌یافتگان کوه الماس

بیست‌ویک کوهنوردی که در مسیر بازگشت مسیرشان را گم کرده بودند، از سوی نیروهای هلال‌احمر نجات پیدا کردند.

بیست‌ویک کوهنوردی که در مسیر بازگشت مسیرشان را گم کرده بودند، از سوی نیروهای هلال‌احمر نجات پیدا کردند. این افراد در قالب تیم کوهنوردی از تبریز راهی ارتفاعات «تسوج» شدند. قله الماس جایی بود که این افراد پس از فتح آن و در مسیر برگشت دچار حادثه شدند؛ ٢١ زن و مرد که مه شدید و بارندگی باعث شد تا مسیر را گم کنند. یک زن و  مرد میانسال از اعضای این گروه مجروح شدند. نیروهای امدادی هلال‌احمر با حضور در محل، ضمن امدادرسانی به دو مجروح حادثه‌دیده و انتقال آنان به بیمارستان، بقیه اعضای این گروه کوهنوردی را هم به پایین منتقل کردند.
خبر گرفتاری ٢١ کوهنورد حوالی ساعت١٧:٣٠جمعه به نیروهای هلال‌احمر تسوج اعلام شد. درواقع، اورژانس از طریق تماس تلفنی هلال‌احمر را در جریان این حادثه قرار داد. دو نفر از اعضای گروه به دلیل لغزندگی به داخل دره‌ای سقوط کرده بودند؛ مردی میانسال همراه با یک زن که شیب تند دامنه کوه الماس آنها را از بقیه گروه جدا کرده بود. پای مرد بشدت آسیب دیده بود و عملا امکان حرکت نداشت. زن همراه او هم نگران از وضع پیش آمده، از بقیه اعضای گروه که در ارتفاع بالاتری قرار داشتند، خواست تا با اورژانس تماس بگیرند، اما نیروهای اورژانس وقتی به نزدیکی‌های محل حادثه رسیدند، متوجه شدند که امکان دسترسی به فرد آسیب‌دیده و زنی که همراه اوست، وجود ندارد. مسیر سنگلاخی لغزنده با شیب تند عملا باعث شده بود تا امکان تردد آمبولانس وجود نداشته باشد. مسیر پاکوب‌رسی هم به دلیل بارندگی‌های شدید کار را برای کمک به مرد آسیب‌دیده سخت کرده بود، بنابراین نیروهای اورژانس برای دسترسی به فرد آسیب‌دیده و نجات این کوهنوردان، موضوع را به هلال‌احمر اطلاع دادند. به گفته داغستانی، رئیس هلال‌احمر «تسوج»، با دریافت این خبر دو تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند: «یک تیم از پایگاه و یک تیم هم از اداره هلال‌احمر با تجهیزات امدادی به محل اعزام شدند و حدود ساعت ١٧:٤٥ به دامنه کوه الماس رسیدند.»
عملیات سخت و نفسگیر نجات بار دیگر آغاز شد. دو حادثه‌دیده در میان شیب تند کوهستان و ١٩ کوهنورد دیگر که بارندگی و مه غلیظ یافتن مسیر بازگشت را برای آنها عملا غیرممکن کرده بود و هر لحظه احتمال داشت که حادثه تلخی برای آنها رخ دهد. نیروهای هلال‌احمر با توجه به شرایط اورژانسی مرد حادثه‌دیده ابتدا به کمک او رفتند و همزمان از بقیه اعضای این گروه خواستند تا در همان موقعیت بمانند. بعد از حدود یک ساعت تلاش، نیروها به محلی رسیدند که مرد مجروح در آن‌جا بود. نیروهای امدادی با بررسی ابتدایی متوجه شدند که پای مرد میانسال شکسته است. او را بلافاصله به پایین کوه منتقل کردند و تحویل عوامل اورژانس دادند. زن کوهنورد هم همراه آمبولانس به بیمارستان اعزام شد. علیرضا داغستانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر تسوج به «شهروند» می‌گوید: «مردی حدود ٤٥ ساله همراه با یک خانم  به‌دلیل لغزندگی مسیر و تاریکی سُر خورده و به پایین دره سقوط کرده بودند. آن مرد به علت سقوط از ارتفاع با شکستگی و خونریزی زانوی پای راست مواجه بود و مصدوم دوم نیز زن میانسالی است که پس از برخورد با زمین با خراشیدگی دست و سر مواجهه شد.»
با انتقال این دو مصدوم به مراکز درمانی، همزمان مرحله دوم عملیات نجات شروع شد. ١٩ نفر دیگر از اعضای این گروه کوهنوردی تبریزی همچنان در ارتفاعات الماس گرفتار بودند. نیروهای امدادی با توجه به تاریکی هوا و مه شدید، تصمیم گرفتند این افراد را در قالب تیم‌های پنج‌نفره به پایین کوه منتقل کنند. درنهایت آخرین نفرات از اعضای این تیم کوهنوردی ساعت ١٩:٣٠ به پایین منتقل شدند. همه این افراد برای تست و معاینه به بیمارستان «تسوج» اعزام شدند. به گفته داغستانی، تنها مصدوم این حادثه همان مرد میانسال است که البته حال عمومی او هم رضایت‌بخش است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد