hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عواملی که باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود

عواملی که باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود

یک فوق تخصص روماتولوژی در چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت نبود فاکتورهای خطر در بانوان، تست سنجش تراکم استخوان باید بعد از سن ۶۵ سالگی و در مردان پس از سن ۷۰ سالگی انجام شود.
 بهزاد دوروشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پوکی استخوان به‌عنوان یک بیماری خاموش مطرح است، اظهار کرد: این بیماری با علامت خاصی همراه نبوده تا اینکه با یک شکستگی خود را نشان می‌دهد، البته با استفاده از عکس‌های رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی می‌توان نشانه‌های زودهنگام آن را رویت کرد.
وی درخصوص دلایل بروز پوکی استخوان تصریح کرد: نبود تحرک، کاهش دریافت کلسیم و ویتامین دی، سندورم‌های سوء تغذیه، بیماری‌های مزمن کلیوی، کبدی و ریوی، بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم از جمله دلایل پوکی استخوان هستند.
دوروشی مصرف داروهایی مانند کورتون، داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن، داروهای ضد تشنج، داروهای ضدافسردگی و ضد اسید معده را از دلایل بعدی پوکی استخوان برشمرد.
این فوق تخصص روماتولوژی درخصوص عوامل تعیین‌کننده تراکم استخوان بیان کرد: این عوامل تغذیه مناسب، فعالیت‌های بدنی، ورزش قابل قبول، مصرف نکردن نوشابه گازدار و نمک اضافی، استفاده نکردن از دخانیات و دریافت کلسیم و ویتامین دی هستند.
وی با بیان اینکه تمام اسکلت بدن در معرض پوکی استخوان قرار دارند، افزود: به‌طور کلی مهره‌ها و گردن استخوان ران بیشترین شیوع را به خود اختصاص می‌دهند.
دوروشی با اشاره به اینکه شیوع پوکی استخوان در بانوان بیشتر از آقایان است، ادامه داد: پوکی استخوان در سنین پایین نیز در بانوان مشاهده می‌شود به‌همین علت، بررسی تراکم استخوان در بانوان در سنین پایین‌تر صورت می‌پذیرد.
 این فوق تخصص روماتولوژی اضافه کرد: در صورت نبود فاکتورهای خطر در بانوان بعد از سن ۶۵ سالگی و در مردان پس از سن ۷۰ سالگی تست سنجش تراکم استخوان باید انجام شود، در صورت وجود عوامل خطر در بانوان این تست، پس از یائسگی و در آقایان بین سن ۵۰ تا ۶۹ سالگی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه بارداری و شیردهی باعث برداشت کلسیم بیشتر از استخوان می‌شود، افزود: بنابراین ریسک ابتلا به پوکی استخوان بالا می‌رود، به همین علت توصیه می‌شود در طول بارداری میزان دریافت کلسیم و ویتامین دی به اندازه کافی باشد و فرد فعالیت بدنی قابل قبولی داشته باشد.
دوروشی بهترین سن برای پیشگیری از پوکی استخوان را کودکی و سن رشد عنوان و تصریح کرد: چرا که پس از سن بلوغ حداکثر توده استخوانی ایجاد شده، پس تمام تلاش باید بر شیوه زندگی مناسب در طول کودکی و سن رشد باشد و افراد فعالیت‌های بدنی قابل قبول داشته باشند.
این فوق تخصص روماتولوژی در پایان خاطرنشان کرد: افراد نسبت به مصرف لبنیات، غذاهای دریایی، سبزیجات با برگ سبز تیره، مصرف خشکبار مانند بادام، نخوردن فرآورده‌های الکلی، نوشابه‌های گازدار و نمک اضافه توجه داشته باشند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد