hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > عمار ت ويران اسطوره

عمار ت ويران اسطوره

حدود 20 ماه به المپيك باقي مانده اما ورزش اول ايران درگير مشكلاتي شده كه به نظر مي‌رسد دود آن در نهايت به چشم ورزش خواهد رفت. جدايي رسول خادم از فدراسيون كشتي هرچند حاشيه‌هايي را به دنبال داشت اما هرگز نمي‌توان از كنار عملكرد موفق او به سادگي گذشت. خادم نيز مانند بسياري از مديران كشور، اشتباهاتي داشت اما چهره‌هايي را به كشتي معرفي كرد كه تبديل به قهرمانان شدند. عليرضا كريمي و حسن يزداني از جمله كشتي‌گيراني هستند كه در گفت‌وگوهاي خصوصي خود همواره خادم را الگوي يك مدير موفق مي‌دانند.
                   

حدود 20 ماه به المپيك باقي مانده اما ورزش اول ايران درگير مشكلاتي شده كه به نظر مي‌رسد دود آن در نهايت به چشم ورزش خواهد رفت. جدايي رسول خادم از فدراسيون كشتي هرچند حاشيه‌هايي را به دنبال داشت اما هرگز نمي‌توان از كنار عملكرد موفق او به سادگي گذشت. خادم نيز مانند بسياري از مديران كشور، اشتباهاتي داشت اما چهره‌هايي را به كشتي معرفي كرد كه تبديل به قهرمانان شدند. عليرضا كريمي و حسن يزداني از جمله كشتي‌گيراني هستند كه در گفت‌وگوهاي خصوصي خود همواره خادم را الگوي يك مدير موفق مي‌دانند. ساير ملي‌پوشان نيز اعتقاد دارند رسول خادم به آن‌ها توجه مي‌كرده و جدايي‌اش مي‌تواند به كشتي آسيب برساند. موضوع مهم‌تر اما بازگشت محمد بنا به كشتي فرنگي است. آقاي خاص كشتي وقتي شرايط اين رشته ورزشي را ديد ترجيح داد دوران انزواي خود را فراموش كرده و دوباره سرمربي تيم‌ملي شود. اما اختلافات خادم و وزارت ورزش و كميته ملي المپيك از كجا شروع شد كه در نهايت رييس فدراسيون كشتي تصميم به استعفا گرفت؟ اگر از ماجراي كشتي گرفتن ورزشكاران ايراني با ورزشكاران رژيم صهيونيستي كه منجر به صدور بيانيه‌هاي خادم عليه وزارت شد چشم پوشي كنيم، اختلافات مالي مهم‌ترين دليل جدايي خادم از فدراسيون كشتي بود. او اعتقاد داشت فدراسيون تحت مديريتش حدود 120 ميليارد تومان بودجه نياز دارد در صورتي‌كه بودجه اين فدراسيون حدود چهار ميليارد تومان است. او معتقد بود كميته ملي المپيك بايد قيد برخي از رشته‌هاي ورزشي را بزند و منابع مالي را در اختيار فدراسيون كشتي قرار دهد، اتفاقي كه منطقي به نظر نمي‌رسد. به هر ترتيب بازگشت محمد بنا به كشتي فرنگي و جدايي رسول خادم از فدراسيون باعث شد از كارشناسان كشتي بخواهيم نظر خود را درباره اين اتفاقات بگويند تا پرونده ويژه‌اي براي اتفاقات مذكور منتشر كنيم.

نبايد از بنا انتظار شق‌القمر داشته باشيم

حسن رنگرز/ پيشكسوت كشتي

بازگشت محمد بنا به تيم ملي كشتي فرنگي و جدايي رسول خادم از فدراسيون، اتفاق مهمي بود كه ورزش اول كشور را تحت تاثير قرار داده است. كارنامه محمد بنا كارنامه موفق و قابل دفاعي است.

او سه مدال طلا و دو برنز را در المپيك گرفت و باعث افتخارآفريني براي كشورمان شد. اما متاسفانه در آن مقطع، اراده‌اي وجود داشت كه دو برنز را به عنوان شكست تلقي كنند اما به زعم من، ‌كسب سه طلا و دو برنز در المپيك اتفاق مثبت و مفيدي است اين در حالي‌ست كه در رقابت هاي جهاني مجارستان در 10 وزن فقط يك برنز مي گيريم. نكته اول اينكه 20 ماه به المپيك مانده و براي عملكرد موثر در المپيك نيازمند برنامه‌ريزي مناسب هستيم. نكته مهم اينكه با نگاه به المپيك 2020 بايد تحولات را مديريت مي ‌رديم اما راهبرد متفاوتي در پيش گرفتيم و زمان را از دست داديم.

فراموش نكنيد كه در حال حاضر اميد نوروزي، قاسم رضايي و حميد سوريان در تيم ملي حضور ندارند و تيم قهرمان المپيك، يازدهم دنيا شده است. نمي‌خواهم سياه و سفيد ببينيم اما معتقدم با حضور بنا مي توان به حضور در المپيك اميدوار باشيم. آن چيزي كه به نظر من مي رسد اينكه نبايد از او انتظار شق القمر داشته باشيم. ظرفيت هاي فني محدود و زمان كوتاه باعث به وجود آمدن اين نگاه شده است.

در حال حاضر معتقدم محمد بنا فارغ از حاشيه‌هايي كه براي كشتي رخ داده است بايد به دنبال اجراي برنامه‌هايش باشد. بنا همواره پاسخگوي نتايج خود بوده و حال كه دوباره قبول مسئوليت كرده و بازگشته بايد از او حمايت شود. كشتي ورزش اول كشور است و بايد نگاه حمايتي به آن وجود داشته باشد. ما دو شخص مهم را در كشتي داريم (خادم و بنا) كه متاسفانه به دليلي نمي‌توانند با يكديگر كار كنند.

برخي مي‌گويند اين موضوع مصداق بارز دو پادشاه در يك اقليم نمي‌گنجند اما به نظر من در حوزه فني فدراسيون خادم يك سري انتقاد وارد بوده و او اشتباه‌هايي انجام داده است. اگر بخواهم به صورت مختصر در اين باره صحبت كنم بايد بگويم كه فضاي فرنگي با آزاد متفاوت است و اين درك وجود نداشت. در حال حاضر فدراسيون كشتي اگر به محمد بنا اعتماد كرده بايد به او اختيار تام بدهد. اينكه خادم و بنا اختلافاتي داشتند كه منجر به عدم همكاري شده، امري قطعي است اما بايد نگاه رو به جلو داشته باشيم و شرايط بهتري را براي كشتي فرنگي رقم بزنيم. بنا عاشق كارش است و كادرفني خوبي را جمع آوري خواهد كرد. اين موضوعي است كه همه كارشناسان را اميدوار نگه داشته است.

نگاهي به همه اشتباه‌هاي خادم در فدراسيون

اكبر فلاح/ پيشكسوت كشتي آزاد

بازگشت محمد بنا به كشتي فرنگي اتفاق بزرگي است كه مي‌تواند باعث رونق شود. او رزومه موفقي دارد و در المپيك نشان داد كه مي‌تواند حركت رو به جلو و درخشاني داشته باشد. اختلاف بنا و رسول خادم باعث شده اين دو نفر نتوانند در كنار يكديگر كار كنند، در حالي‌كه معتقدم تركيب اين دو مي‌توانست باعث قهرماني‌هاي پياپي تيم‌ملي شود. اما اختلافات بر سر چه بود؟ محمد بنا مي خواهد حرف خودش باشد و به دنبال اجراي برنامه هايش است. خادم اما به دنبال افرادي مي‌گردد كه بله قربان گو باشند. بنابراين بنا نمي تواند با خادم كار كند. در واقع هر دو نفر به دنبال برنامه‌هايي هستند كه مدنظر دارند و آن را براي پيشرفت كشتي، مناسب مي‌دانند. در حال حاضر 20 ماه تا المپيك باقي مانده، آيا مي توانيم دوباره قهرمان جهان شويم؟ بدون شك مي توانيم به جايگاه اصلي‌مان بازگرديم. ما بهترين كشتي گيرها را داريم، كشتي‌گيرهايي كه در سال‌هاي گذشته به آن‌ها توجهي نشده است و استعدادهاي مناسبي هستند. خادم قوانين خوبي را براي كشتي توصيب نكرد كه اگر اين‌گونه بود طي هفت سال گذشته بايد ثمره آن را مي ديديم. هركسي جاي خادم بيايد قوانين داخلي را به روز رساني كند و به دنبال استعداديابي باشد. از جمله قوانين عجيبي كه خادم در كشتي تصويب كرد، قوانين مسابقات قهرماني كشور بود. جالب است بدانيد اين مسابقات در سه گروه برگزار شد اما هيچ كشتي گيري از آن به تيم‌ملي نرسيد. نكته عجيب‌تر اينكه يك كشتي گير در قهرماني كشور چهار پيروزي به دست آورده اما قهرمان نشده است و مي گويند تو بايد براي پنجم، ششمي تلاش كني. چرا؟ چون در پوئن شماري از ساير كشتي‌گيراني كه چهار پيروزي به دست آورده‌اند عقب‌تر است. اين نگاه صحيح نيست زيرا گاهي حريفان يك گروه، قدرتمندتر از ساير گروه‌ها هستند و امتياز گرفتن از آن‌ها دشوار است. معتقدم اين قوانين مربوط به دوران عقب افتادگي كشتي است و با حضور رييس جديد بايد به دنبال به روزرساني آن باشيم. اما بزرگ‌ترين اشتباه خادم اين بود كه خودش را سرمربي تيم ملي كرد و اين موضوع باعث شد ساير مربياني كه توانايي فني كافي را براي حضور در تيم‌ملي داشتند، بي انگيزه شوند. فراموش نكنيم كسي كه كرسي بين المللي دارد بايد از بالاتر به كشتي نگاه كند. در واقع به دنبال اتفاقات كلان‌تري براي كشتي باشد اما رسول خادم با گرمكن از اين تشك به آن تشك مي‌رفت و مانند همه مربيان رفتار مي‌كرد. در پايان لازم مي‌دانم به غلامرضا محمدي براي حضور در پست سرمربي‌گري تيم‌ملي كشتي آزاد تبريك بگويم. او كاربلد و بسيار علاقه‌مند و مشتاق به اين كار است. همه ما اميدوار به توانايي‌هاي فني و مديريتي او هستيم.

از کشتی ایرانی فاصله گرفته ایم

محسن کاوه/ مربی پيشين تیم ملی کشتی آزاد

ابتدا لازم مي‌دانم به رسول خادم بابت خدمت به كشتي ايران خسته نباشيد بگويم. او در این 6 ، هفت سالی که بودند کارهاي مثبتي کردند. در مجموع امیدوارم ثبات به فدراسیون بازگردد زيرا مشكل اصلي كشتي، در حال حاضر عدم حضور رييس فدراسيون است. اینکه در آستانه 20 ماه مانده به المپیک، بخواهیم انتخابات برگزار کنیم و سکان‌دار اصلی فدراسون مشخص نباشد، خوب نیست. البته بنی‌ تعمیم مشغول انجام کارهاست اما چون سرپرست است شاید نتواند تفکرات اصلی خودش را کامل پیاده کند. به هرحال کشتی ما به آرامش نیاز دارد و امیدوارم هرچه زودتر از این بلاتکلیفی خارج شود. تغییرات در راس کادرفنی تیم‌های ملی اتفاق خوبی است. ای کاش خادم در حوزه ریاست می ماند و بحث فنی را به دوستان دیگر واگذار می کرد. اميدوارم با برنامه ریزی و حمایت خوب، روزهای خوب به کشتی باز گردند. غلامرضا محمدی چندین سال است در بدنه مربیگری حضور دارد. او سابقه هدایت تیم‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را دارد و به کشتی اشراف خوبی دارد و فکر می کنم می تواند موفق باشد. در مورد حضور محمدبنا و اینکه گفته می‌شود او و خادم نمی توانند در کنار هم باشند، باید به عنوان مربی بگویم این مساله در ورزش معمول و مرسوم است که کارهایی که من می خواهم انجام بدهم بدون شك با یک نفر دیگر فرق دارد. صحبت هایی در گذشته بود که می‌گفتند محمد بنا گلخانه ای کار می کند یا به نفرات خاصی تکیه می‌کند و دیدیم که بعدها چه در کشتی فرنگی و چه در کشتی آزاد بیشتر شد. حضور بنا را در کشتی فرنگی باید به فال نیک بگیریم. با این حال باید قبول کنیم چه در آزاد و چه در فرنگی از لحاظ کیفیتی افت کرده ایم و روی این مساله باید کار شود. ما در این چندساله از آن کشتی ایرانی فاصله گرفته ایم. بچه های ما زیرگیرهای خیلی خوبی بودند. اگر به گذشته برگردیم می بینیم که کشتی گیر ما هر زمان توانست به پای حریف برسد، مدال جهانی گرفت اما این مساله الان کمرنگ شده است. باید سیستمی باشد که نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را به هم متصل کند و رده به رده ترفیع بدهد. روی هم رفته نظرم این است که نه تنها در رده های پایه بلکه در بزرگسالان هم آن فنون ناب ایرانی کم رنگ شده اند. در حال حاضر سه تغییر مهم را در کشتی کشورمان به وجود آمده است. به نظرم دوستان باید در بحث فنی تمام برنامه های‌شان را تا هرروزی که هستند اجرایی کنند. باید استعدادهایی که می توانند کمک حال کشتی باشند را سریع شناسایی و روی آن ها برنامه ریزی کنند. ما از لحاظ پشتوانه ضعیف بودیم که الان نفرات اول‌مان نيز ضعیف شدند.

کاشته های خادم دو سال ديگر محصول می‌دهند

محمد دلیریان/ عضو شورای فنی کشتی فرنگی ایران

هنوز صحبتی نشده که بمانیم یا برویم. قبل از اینکه محمدبنا منصوب بشود با ما تماس تلفنی گرفتند و مشورت گرفتند. من نیز نظرم را دادم که الخیر فی ما وقع! به هرحال در این شرایط و با توجه به این حاشیه ها و سر و صداها، بهترین گزینه ایشان است که خداراشکر مورد استقبال هم قرار گرفته است. اینکه گفته می شود خادم و بنا با هم اختلاف سلیقه داشته اند، طبیعی است. هر دو آدمی ممکن است با هم اختلاف سلیقه داشتند باشند چون مانند هم فکر نمی‌کنند اما به هرحال در راستای یک هدف می توانند هماهنگی‌هایی با هم داشته باشند. اینکه گفته می شود در کنار هم نمی توانند کار کنند را بعید می دانم این‌طور باشد. شاید محمد بنا نظارت خاص خودش را دارد اما خادم و بنا در گذشته کنار هم کار کرده اند. امیدوارم با حضور بنا کشتی فرنگی ما به پیشرفت برسد. او کارنامه موفقی دارد و شخصیتی دارد که می تواند تیم را مدیریت کند. من یکی از افرادی هستم که می گویم کاش رسول خادم در فدراسیون می ماند. قرار نیست همیشه همه تیم ها پشت سر هم قهرمان شوند. تیم آلمان در جام جهانی قبلی به برزیل را هفت گل زد و رفت به قهرمانی رسید اما امسال در گروه خودش چهارم شد. باخت هم جزیی از ورزش است. همین آمریکا چندسال پیش، یازدهم شد. دو سال است که اول دوم می شود. سیستم کار خادم به گونه ای بود که روی نوجوانان و جوانان کار می کرد که به تدریج بیاید و با یک روند خاصی بچه ها جایگزین شوند. کاشته های خادم فردا، پس فردا، یک سال یا دو سال بعد محصول می دهند. ما حتی ممکن است سال آینده هم در کشتی چیزی نشویم. اما در آینده جوانان می آیند و جایگزین می شوند و همیشه هم همین‌طور بوده است. انتظار و توقع از کشتی ما بالاست. این را قبول دارم اما همیشه که ما اول و دوم نبوده ایم. این در ورزش طبیعی است. در مورد شورای فنی حرف هایی که است که از بیرون می زنند. من خودم همیشه در شورای فنی ساز مخالف زده ام اما هیچ کس جلوی من را نگرفت که نظرم را منطبق با نظر خادم کنم. هفت نفر در شورا هستیم، ممکن بود سه نفر یک رای بدهند و چهارنفر رای دیگری بدهند. شورا این‌گونه کار می کرد. در واقع شورا تصمیم گیر نبود، تصمیم‌ساز بود. ما به ريیس فدراسیون مشاوره می دادیم و هیچ وقت هم او در مسائل مختلف به کسی اصرار نکرد یا به قول معروف نظرش را دیکته نکرد. یعنی شورا استقلال خودش را همیشه داشت. متاسفانه در حال حاضر ما فقط متکی به آمادگی بدنی هستیم و ضعف تکنیکی باعث شده نتوانیم نتیجه بگیریم. این در کشتی الان جواب نمی دهد. باید بچه های ما بتوانند در سرپا، شگرد داشته باشند. امیدوارم محمدبنا با سلیقه و روش خودش این نقص را برطرف می کند.

                                   
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد