hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > توصیه‌های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

توصیه‌های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا شهروندان ماهی قرمز را از دستفروشان و دوره گرد‌ها نخرند.
عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد ،اظهار کرد: ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ در ماهیان بیماری زا نبوده و توصیه‌های بهداشتی فقط به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی است.
آغاز افزود: متقاضیان عرضه و فروش جهت انتقال و حمل ونقل بین شهری ماهیان نوروزی در مقادیر بالا می‌بایست گواهی حمل قرنطینه‌ای لازم را از شبکه دامپزشکی مبداء تهیه کنند.
این مقام مسئول اضافه کرد: تهیه ماهی قرمز از مراکزی که دارای مکان‌های مسقف و لوازم شستشو و ضد عفونی می‌باشند انجام و این عمل ضمن حفظ بهداشت فردی، شرایط تداوم عمر آن‌ها را فراهم می‌کند.
آغاز ادامه داد: اگر می‌خواهید ماهی قرمز را به مدت طولانی در خانه و یا در کنار سفره هفت سین نگهداری کنید برای هر ماهی یک لیتر آب در نظر بگیرید.
او همچنین اذعان کرد: از ظروف دهان گشاد برای نگهداری ماهی استفاده و آب ماهی‌ها را تماماً عوض نکنید و در هر بار تعویض آب تنها ۴/۱ کل آب را تعویض کنید.
_اگر از آب شرب شهری استفاده می‌کنید باید جهت کلر زدایی، آب مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود سپس این آب کلرزدایی شده را به آب ماهی‌ها اضافه کنید.
_مناسب‌ترین PH آب برای نگهداری ماهی‌ها ۵/۷-۸/۶ و بهترین دمای آب ۲۵-۱۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.
_جهت تغذیه ماهی‌ها از غذا‌های آماده‌ای که در فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی وجود دارد استفاده کنید.
_غذا‌های ماهیان زینتی را با رعایت تاریخ مصرف در جا‌های خشک، خنک و تاریک و در ظروف کاملاً در بسته نگهداری کنید.
_از خرید ماهی‌های مریض، بی حال و دارای لکه‌های سفید روی پوست بدن و باله‌ها خودداری و در صورت مریض شدن ماهی و بروز تلفات هر چه سریعتر آن‌ها را از بقیه ماهی‌ها جدا کنید.
_کودکان را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارید، زیرا ممکن است عوامل بیماریزای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل نمایند.
-اگر سابقه‌ی بیماری پوستی و یا آلرژی دارید برای دست زدن به ماهی‌ها و ظروف نگهداری آن‌ها از دستکش استفاده کنید.
_برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام، پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و بتادین می‌توان استفاده کرد.
_برای جلو گیری از مخاطرات بهداشتی، از رها سازی ماهیان در منابع آبی طبیعی خودداری کنید و برای این کار به مکان‌های مشخص شده از سوی شهرداری مراجعه نمائید.
_آب تعویضی ماهی‌ها را مستقیما در چاه یا فاضلاب تخلیه کنید و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری و از اضافه کردن ماهی جدید پیش از حصول اطمینان از سلامتی آن در کنار سایر ماهی‌ها خودداری کنید.
_با رعایت نکات بهداشتی در نگهداری ماهی‌ها ضمن تداوم عمر آنان، فرزندانمان را با حق حیات جانداران و نحوه رفتار صحیح با آن‌ها آشنا کنیم.
براساس آخرین مطالعات علمی، ویروس کرونای عامل بیماری کووید ۱۹ در ماهیان بیماری زا نبوده و خود ماهی قرمز عامل انتقال ویروس کرونا نیست، ولی به صورت مکانیکی و ثانویه و از طریق تماس ممکن است باعث انتقال بیماری کرونا شود؛ لذا رعایت موارد بهداشتی و شستشوی دست‌ها با آب و صابون ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد