hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چطور با «سنگ کلیه» زندگی کنم؟

چطور با «سنگ کلیه» زندگی کنم؟

یک فوق تخصص بیماری‌های کلیه عوامل خطر ایجاد سنگ کلیه در افراد، بدون علامت بودن سنگ‌ها، وجود دردهای شدید در کلیه، راه‌های پیشگیری و توصیه‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از بروز از سنگ سازی‌های بعدی در کلیه را تشریح کرد.
مژگان مرتضوی ، با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی کلیه «چطور با بیماری کلیه خوب زندگی کنم» است، اظهار کرد: یک موضوع مهم برای بیماران کلیه این است که چطور با سنگ کلیه زندگی کنند، ژنتیک و وارثت از عوامل خطر ایجاد سنگ کلیه در بین افراد است.
وی در خصوص عوامل خطرساز سنگ کلیه در بیماران، افزود: علاوه بر وراثت، داشتن رفتارهای غلط تغذیه‌ای، نوشیدن کم مایعات و آب، مصرف زیاد نمک و گوشت قرمز و رژیم غذایی نامناسب در شکل گیری سنگ کلیه دخالت دارد.
این فوق تخصص نفرولوژی، تصریح کرد: هر فرد بر اساس آزمایش‌هایی که انجام می‌دهد علل خاصی برای سنگ سازی کلیه او مشخص شده و لازم است حتماً بیمار به وسیله پزشک معالج مورد بررسی قرار گیرد، بسیاری اوقات سنگ‌ها بدون علامت هستند و بعد از سونوگرافی پزشک متوجه وجود سنگ در کلیه بیمار می‌شود.
مرتضوی، خاطرنشان کرد: بسیاری اوقات بیمار دچار دردهای شدید در ناحیه کلیه می‌شود، با بروز علائم درد باید به پزشک مراجعه کند تا مورد بررسی نهایی قرار گیرد و احتمال دارد بروز دردها به دلیل ایجاد سنگ کلیه باشد، دفع سنگ کلیه هم وابسته به جایگاه سنگ در مجاری ادراری و کوچکی و بزرگی آن است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: اگر فرد سنگ کلیه در بدن داشت و این سنگ را بعد از مدتی دفع کرد، لازم است بعد از دفع سنگ کلیه دوباره به پزشک مراجعه کرده و مورد بررسی قرار گیرد تا آزمایش‌های خون و ادرار بیمار چکاپ شود و با درمان پزشک پیشگیری از بروز سنگ سازی‌های بعدی در کلیه بیمار انجام گیرد.
وی در توصیه به افراد گفت: برای پیشگیری از سنگ سازی کلیه باید نوشیدن مرتب آب سالم، کاهش مصرف نمک و گوشت قرمز را مد نظر قرار دهند اگر کسی سابقه بیماری سنگ کلیه دارد حتماً به پزشک مراجعه کند تا انجام آزمایش‌های دارویی و درمانی برای او صورت گیرد.
مرتضوی، اظهار کرد: مواد خوراکی مصرفی می‌توانند نقش بزرگی در ایجاد سنگ کلیه ایفا کنند، شایع‌ترین نوع سنگ کلیه زمانی رخ می‌دهد که در حین ساختن ادرار به وسیله کلیه‌ها، کلسیم و اگزالات (نوعی ترکیب شیمیایی) به هم می‌چسبند، اگزالات یک ترکیب شیمیایی است که در سبزیجات و بسیاری از مواد غذایی سالم وجود دارد.
این فوق تخصص بیماری‌های کلیه، تاکید کرد: در صورت داشتن سابقه ابتلاء به این نوع سنگ‌ها، پزشک ممکن است به فرد توصیه کند که مصرف مواد غذایی غنی از اگزالات را محدود کند، برای کاهش ایجاد سنگ در کلیه بهتر است افراد در برنامه غذایی روزانه از مصرف نوشابه‌های گازدار، پپسی و چای پررنگ پرهیز کرده و سعی کنند بیشتر چای کم رنگ بنوشند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد