hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > مبتلایان به دیابت، اگر درمان نشوند، دچار نارسایی کلیه می شوند

مبتلایان به دیابت، اگر درمان نشوند، دچار نارسایی کلیه می شوند

یک پزشک فوق تخصص کلیه گفت: بر اساس آمار، ۳۰ تا ۴۰ درصد مبتلایان به دیابت دچار آسیب کلیه می شوند که آسیب کلیه به صورت دفع پروتئین و نارسایی کلیه است که بعد از حدود ۱۰ سال از ابتلا به دیابت ایجاد می شود.
شیوا صیرفیان، امروز (جمعه-۲۲ اسفندماه) در وبینار علمی که به مناسبت روز جهانی کلیه با عنوان «زندگی خوب با بیماری کلیه» با حضور پزشکان فوق تخصص کلیه و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در خصوص آسیب به کلیه در اثر دیابت و راهکارهایی برای پیشگیری از آن، اظهار کرد: همه افراد باید این آگاهی را داشته باشند که ممکن است دچار دیابت شوند. افراد چاق و با سابقه فامیلی بیشتر در معرض خطرند.
وی افزود: افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ علامت ندارند و هر کسی در سنین بزرگسالی باید با انجام آزمایش قند خون که سالی یک بار انجام می شود، در صورت بروز بیماری از آن آگاه شود. کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی مناسب، کنترل قند و چربی و ورزش برای همه افراد ضروری است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تمام بیماران دیابتی دچار بیماری های کلیه نمی شوند، تصریح کرد: بر اساس آمار، ۳۰ تا ۴۰ درصد مبتلایان به دیابت دچار آسیب کلیه می شوند. آسیب کلیه به صورت دفع پروتئین و نارسایی این عضو بدن بروز می کند که بعد از حدود ۱۰ سال از ابتلا به دیابت ایجاد می شود.
صیرفیان افزود: بیماران دیابتی باید سالانه آزمایش خون و ادرار بدهند و از لحاظ عملکرد کلیه بررسی شوند.
به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این پرسش که مبتلایان به دیابت که دچار نارسایی کلیه شده اند، چه باید بکنند؟ گفت: در وهله نخست، نباید از بیماری فرار کنیم. بپذیریم باید دارو مصرف شود و با تغییر روش زندگی و زیر نظر پزشک با تاکید بر اینکه فراموش نکنیم دیابت داریم، می توانیم جلوی آسیب به کلیه را بگیریم.
این پزشک با تاکید بر اینکه مبتلایان به دیابت، باید قبول کنند اگر درمان نشوند، دچار نارسایی کلیه خواهند شد، اظهار کرد: متاسفانه این بیماری پیش رونده است و کار درمان را سخت می کند. مبتلایان به دیابت هر زمانی که متوجه شدند، کوچکترین آسیبی به کلیه وارد شده، باید تحت نظر پزشک باشند.
وی افزود: در بیماری کلیه با دیابت، لازم است رژیم عذایی مخصوص کلیوی هم داشته باشید. در صورتی که کارکرد کلیه کاهش یابد و یا اوره و کراتینین خون بالا رود و یا پروتئین در ادرار دفع شود، ممکن است برخی از داروهای ضد دیابت قطع شود و یا تغییر کند.
صیرفیان ادامه داد: در هر زمان باید قند خون با رژیم و دارو کنترل شود تا عوارض آن بر روی کلیه و قلب و دیگر قسمت های بدن کم شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد