hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > هزینه‌کرد بیش از 10 هزار میلیاردی دولت در زلزله کرمانشاه

هزینه‌کرد بیش از 10 هزار میلیاردی دولت در زلزله کرمانشاه

نشست تشریح خدمات دولت به مناسبت اولین سالگرد زلزله کرمانشاه با حضور مسئولان استانی و کشوری در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در این نشست با اشاره به انسجام ملی در کشور زمان زلزله کرمانشاه، در مجموع صرف هزینه‌ها در زلزله را برای دولت ١٠ هزار میلیارد و ٨۵۵ میلیون تومان عنوان کرد که در قالب تسهیلات کم‌بهره، وام‌هایی که امهال شده و ... بوده است.
استاندار کرمانشاه نیز با حضور در نشست تشریح با اشاره به انسجام ملی موجود در کشور در زمان زلزله اظهارکرد: ٩ شهر، ٢٣ شهرستان، ١٩ بخش و ۵١ دهستان در این زلزله دچار آسیب شدند. در نظر بگیریم که راه‌های این استان‌ها صعب‌العبور بودند و برخی برای انتقال مصدومان حتی جاده‌های مناسب نیز نداشتند اما با مدیریت خوب این عملیات انجام شد. وی با اشاره به اینکه بعد از زمان پایان عملیات فرد دیگری از مجروحان و یا جانباختگان پیدا نشد گفت: همین امر نشان‌دهنده این است که بعد از زمان اعلام پایان عملیات در ساعت ١١ صبح روز بعد زلزله به واقع عملیات به اتمام رسید. ١١هزار نفر نیروی زبده در این شهرستان‌ها مشغول بودند که در دیگر زلزله‌ها این همکاری بی‌سابقه بود که یکی از دلایل آن امداد و نجات به موقع و البته هوشمندی و پیش‌فرض‌های قبلی مردم بود. استاندار کرمانشاه با اشاره به وقوع پس‌لرزه‌های بسیار بعد از وقوع زلزله اصلی نیز تصریح کرد: بیش از ۵۴۰۰ پس لرزه اتفاق افتاد و این اتفاقات کار ما را در بحث بازسازی سخت می‌کرد که مجبور بودیم در بخش اسکان موقت به سراغ کانکس‌ها برویم. همچنین یکی دیگر از مشکلات این بود که زلزله موجب آلودگی آب شد که وزارت نیرو با واکنش سریع مشکلات را حل و فصل کرد. بازوند با اشاره به اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده اظهار کرد: ٩۴ هزار چادر از سوی هلال احمر و ١١ هزار چادر نیز از سوی مردم توزیع شد. وی درباره بحث اسکان در کانکس نیز گفت: تجربه بسیار خوبی بود که داخل هر یک از خانه‌های کانکس بود که البته این امر برای شهر تحقق ناپذیر بود اما مسئله خوبی که در این راستا اتفاق افتاد تشکیل نشدن شهرک‌سازی با کانکس‌ها بود. همچنین در بحث دام نزدیک به ١٨ هزار دام تلف شدند که دولت به ازای هر دام ۶٠٠ هزار تومان و به ازای دام‌های سنگین سه میلیون تومان پرداخت کرد.
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با اشاره به اینکه حضور به موقع وزرا و مسئولان در زمان وقوع زلزله در محل حادثه بسیار کارساز بود، درباره تعداد کل مجروحان اظهار کرد: جانباختگان این حادثه ۶٢١ نفر بود که ٢٧٢ نفر از جانباختگان مرد و ٣۴٩ نفر خانم بودند. همچنین ٩ شهرستان و حدود 1930 روستا دچار تلفات مالی و جانی شدند. نجار پس از تشریح اقدامات این سازمان در ساعات اولیه پس از زلزله، در ادامه به اعزام ١٢٠ اکیپ ترمیم آب، گاز و برق اشاره کرد و ادامه داد: برق‌رسانی به چادرها در مدت زمان ١۵روز انجام شد و سوخت مورد نیاز مردم و ترمیم شبکه مخابراتی نیز با بالون‌های هوایی فراهم شد. استقرار ١۴٧ کانکس بهداشتی، ۴٠٠٠سرویس بهداشتی و حمام نیز از جمله اقدامات بهداشتی و درمانی است. وی افزود: توزیع ۶٠٠٠ تن علوفه و تامین خسارت‌های دامی به مردم آسیب دیده نیز صورت گرفت، همچنین همت بالایی نیز توسط شهرداری تهران برای جمع‌آوری زباله انجام شد.
 انجام ۱۵۸۰ عمل جراحی در زلزله کرمانشاه طی ۳ روز
همچنین ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت اقدامات بهداشتی و درمانی با اشاره به اقدامات متعددی که در زمان زلزله کرمانشاه و بعد از آن انجام شده بود، با اشاره به اینکه بیش از هفت هزار مصدوم در این زلزله وجود داشت، گفت‌: قسمت اعظم اعزام‌ها و امدادرسانی‌ها در تاریکی شب انجام شد که این یک رکورد جهانی محسوب می‌شود. در کمتر از ۱۵ ساعت عملا عملیات به اتمام رسید و حتی یک مورد مصدوم و فوتی بعد از اعلام رسمی پیدا نشد. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به عمل‌های انجام شده در کرمانشاه گفت‌: هزار و ۵۸۰ عمل در کمتر از سه روز و ۱۰۰ عمل پیوند عضو موفق در این بازه زمانی به انجام رسید. همچنین کمبود دارو، خون، تجهیزات نیز نداشتیم و علی‌رغم این که بیماری‌های واگیردار از قبل در محیط شهر موجود بود، اما گسترش پیدا نکرد و شاهد وجود بیماری‌های واگیردار بعد از زلزله نبودیم. ۹۰ میلیارد تومان داروی رایگان نیز به صورت سرپایی در میان حادثه دیدگان توزیع شد. وی با اشاره به احداث بیمارستان‌ها در شهر کرمانشاه نیز گفت‌: بعد از زلزله کرمانشاه بیمارستان‌ها و ۴۵ خانه بهداشت نیز در سطح شهر و روستاها احداث شدند.
 افزایش فضای شهری کرمانشاه پس از زلزله
محمدرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت‌: در مجموع 100 هزار واحد مسکونی آسیب دیده وجود داشت که برخی از آنها احداثی و برخی از آنها تعمیری بودند. هم اکنون بیشتر موارد تعمیری به اتمام رسیده است و مردم اکثرا در خانه‌ها زندگی می‌کنند. 9000 مورد در شهرها و 25 هزار مورد از موارد احداثی در روستاها وجود داشتند که کار این خانه‌ها حدود 90 درصد به پایان رسیده است و در موارد شهری نیز 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی درباره افزایش فضا برای مستاجران نیز گفت‌: در واقع می‌توانیم بگوییم که فضای شهری افزایش یافته است زیرا به تمام خانه‌های احداث شده یک طبقه اضافه شده است و در حال‌ حاضر اگر مستاجری در کانکس زندگی می‌کند صاحبخانه وی هم در کانکس است، اما در زمانی که ساخت خانه‌ها به پایان برسد، ظرفیتی برای مستاجران اضافه شده و این فرد می‌تواند تبدیل به مالک شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد