hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گیلان| معضل زباله‌ها در گیلان ادامه دارد

گیلان| معضل زباله‌ها در گیلان ادامه دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: گیلان با معضلات بزرگی از سالیان دور دست‌به‌گریبان است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زباله بوده است.


 قربانعلی محمدپور گفت: اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان در دوره مدیریت چند سال اخیر علی‌رغم داشتن شرح وظایف صرفا نظارتی، موضوع ساماندهی و ارتقاء فنی مدیریت پسماند استان را به‌طورجدی تحت پیگیری قرار داده است. او با بیان اینکه گیلان، به‌عنوان یکی از زیباترین و سرسبزترین استان‌های کشور که از نعمت‌های بزرگ الهی چون کوه، دریا، جنگل و آبشارها، رودخانه‌ها و ییلاقات سرسبز برخوردار است، افزود: این استان با معضلات بزرگی از سالیان دور دست‌به‌گریبان است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زباله بوده است.

محمدپور ادامه داد: زباله‌ها و مراکز دفن ضمن بر هم زدن چشم‌اندازهای بکر طبیعی گیلان موجبات آلودگی و تخریب این اکوسیستم زیبا را فراهم آورده است که اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان در دوره مدیریت چند سال اخیر علی‌رغم داشتن شرح وظایف صرفا نظارتی، موضوع ساماندهی و ارتقاء فنی مدیریت پسماند استان را به‌طورجدی تحت پیگیری قرار داده است که نتایجی ازجمله می‌توان به موارد صدور مجوز و نهایی شدن موضوع احداث زباله‌سوز استان را نام برد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان خاطرنشان کرد: آغاز عملیات اجرایی ساماندهی مرکز دفن سراوان، صدور مجوز جهت احداث سیستم تصفیه شیرابه محل دفن و پیگیری شروع عملیات اجرایی آن توسط شهرداری به‌منظور کاهش اثرات زیان‌بار آن بر رودخانه زرجوب از دیگر پیگیری‌های این اداره کل است.

محمدپور ادامه داد: پیگیری موضوع ارتقاء و بهبود اجرای طرح تفکیک از مبدأ از 40 درصد در سطح خانوار در ابتدای سال به 70 درصد در سطح شهر رشت و همچنین اجرای طرح تفکیک در تمامی 52 شهر استان، پیگیری اجرای طرح مدیریت سبز در کلیه ادارات دولتی استان، پیگیری راه‌اندازی مرکز دفن پسماند ویژه استان، پیگیری موضوع اصلاح 3 کارخانه کمپوست موجود استان جهت افزایش ظرفیت از 300 تن در روز در ابتدای سال به 600 تن در پایان سال، صدور مجوز جهت احداث 2 کارخانه کمپوست شهرستان‌های تالش و لنگرود و اختصاص اعتبار لازم از طریق سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور جهت احداث، اختصاص مبلغ اعتبار لازم جهت اصلاح و رفع مشکلات کارخانه کمپوست رودسر از دیگر اقدامات این اداره کل است.

او به معرفی برخی شهرداران به دستگاه قضایی در خصوص عدم مدیریت صحیح مراکز دفن پسماند اشاره کرد و ادامه داد: همچنین این اقدامات منجر به تجهیز بیمارستان‌های استان جهت امحاء پسماندهای عفونی شد.

محمدپور گفت: در پایان سال 96 مجموع 100 درصد بیمارستان‌های استان اقدام به مدیریت پسماند عفونی کرده و در بخش خصوصی (مطب‌ها؛ آزمایشگاه‌ها و ...) درصد مدیریت پسماند عفونی از 40 درصد در ابتدای سال به 60 درصد افزایش پیداکرده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: به‌منظور کاهش آلاینده‌های ورودی به رودخانه زرجوب و گوهررود از مجموع بیمارستان‌های شهر رشت تعداد 6 بیمارستان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب شده و مابقی نیز در مرحله احداث هستند، همچنین احداث تصفیه‌خانه شهر صنعتی نیز طراحی و شرف آغاز عملیات اجرایی است.

او افزود: تحقق کامل هریک از موارد اشاره‌شده جزء برنامه‌ها و اهداف اساسی اداره کل محیط‌زیست گیلان در مقوله مدیریت پسماند بوده که این فرایند با قوت و قدرت تمام تحت پیگیری قرار می‌گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد