hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در کودکان چه عوارضی دارد؟

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در کودکان چه عوارضی دارد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک در کودکان زیر دو سال می‌تواند باعث بروز انواع بیماری‌ها مانند آسم، درماتیت آتوپیک و افزایش وزن شود.
میر شهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در کودکان اظهار کرد: بر اساس مطالعه‌ای که در آمریکا بر روی بیش از ۱۴ هزار کودک انجام شد، مصرف یک دوز آنتی‌بیوتیک در کودکان کمتر از دو سال با افزایش احتمال ابتلاء به آسم، اگزما، آلرژی غذایی، رینیت آلرژیک، بیماری سلیاک، چاقی و ADHD همراه است.
وی ادامه داد: در این تحقیق مصرف بیش از یک بار آنتی‌بیوتیک در کودکان زیر دو سال باعث ایجاد چندین بیماری شد و شدت و تعداد این بیماری‌ها با جنسیت، سن، نوع دارو، دوز دارو و تعداد دوزها ارتباط داشت. همچنین کودکان دختر که ۱ یا دو بار داروی آنتی‌بیوتیک مصرف کردند، با خطر بالاتری برای ابتلاء به آسم و سلیاک مواجه شدند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: در یافت سه یا چهار بار داروهای آنتی‌بیوتیک با افزایش بروز آسم، درماتیت آتوپیک و افزایش وزن در هر دو جنس، ADHD و سلیاک در دختران و چاقی در پسران همراه بود. همچنین در یافت پنج بار داروهای آنتی‌بیوتیک یا بیشتر باعث افزایش ابتلاء به آسم، رینیت آلرژیک، افزایش وزن، چاقی و ADHD شد.
وی با اشاره به عدم مصرف خودسرانه پنی‌سیلین در کودکان به ویژه کودکان زیر دو سال، تصریح کرد: در این مطالعه استفاده از پنی‌سیلین با افزایش خطر ابتلاء به آسم و وزن در هر دو جنس، بیماری سلیاک و ADHD در دختران و چاقی در پسران همراه بود. مصرف سفالوسپورین‌ها نیز خطر ابتلاء به اوتیسم و آلرژی غذایی را در آنها به دنبال داشت.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد