hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کبد چرب در کودکان و راهکار‌های پیشگیری

کبد چرب در کودکان و راهکار‌های پیشگیری

تغذیه مناسب و تحرک بدنی، عامل پیشگیری و درمان کبد چرب کودکان است.
اعظم زمانی، کارشناس تغذیه  گفت: «کبد چرب بیماری خاموش در کودکان چاق است. تغییر شیوه زندگی به ویژه کاهش تحرک بدنی نقش موثری در افزایش ابتلا به این بیماری دارد.
کبد چرب یکی از اختلالات مزمن کبدی است که همراه با تجمع چربی در کبد به میزان بیش از ۵ درصد وزن کبد ایجاد می‌شود. بی‌تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، چاقی به ویژه چاقی شکمی، دیابت نوع ۲ و افزایش چربی خون از مهم‌ترین علت‌های ابتلا به کبد چرب محسوب می‌شود.»
این کارشناس تغذیه با بیان این که کبد چرب به ویژه در مراحل اولیه نشانه‌ای ندارد اضافه کرد: «زمانی که بیماری پیشرفت کند، علایمی همچون خستگی، کاهش وزن یا کاهش اشتها، ضعف، تهوع، گیجی، مشکل در تصمیم‌گیری و تمرکز، درد در مرکز یا سمت راست قسمت بالایی شکم و بزرگ شدن کبد را به همراه دارد.»
راهکار‌های پیشگیری از کبد چرب
زمانی بهترین راهکار را پیشگیری دانست و گفت: «باید توجه کرد که عادت‌های غذایی والدین روی فرزندان تاثیر بسیار عمیق و ماندگاری دارد. مصرف نان‌های سبوس دار مانند سنگک و بربری در رژیم غذایی کودک به جای نان‌های بدون سبوس، محدودکردن مصرف انواع نوشیدنی شیرین به خصوص نوشابه گازدار، آب میوه صنعتی، شیر‌های طعم‌دار، بیسکویت، کیک خامه‌ای، شکلات، بستنی و... از راهکار‌های تاثیرگذار در پیشگیری از بیماری کبد چرب است.»
زمانی توصیه کرد: «استفاده از روغن‌های مایع مانند روغن زیتون، آفتابگردان و روغن ذرت به جای روغن‌های جامد، کره، مارگارین و چربی‌های حیوانی هم جزو توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از بروز کبد چرب است.
جایگزین کردن غذا‌های بخارپز، آب‌پز و تنوری به جای سرخ‌شده، استفاده از لبنیات کم‌چرب، کاهش مصرف سس مایونز و جایگزین کردن سس سالاد سالم با استفاده از ماست کم‌چرب، آب لیمو، سرکه یا آب نارنج، سبزی‌های معطر و روغن زیتون، جزو توصیه‌های تغذیه‌ای است.» زمانی یادآور شد: «انجام ورزش به شکل روزانه و هفتگی با برنامه مشخص و مداوم، از سنین کودکی این رفتار را در سبک زندگی افراد نهادینه خواهد کرد. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و... به همراه رژیم غذایی سالم، نه تنها در کاهش خطر ابتلا به کبد چرب موثر است بلکه می‌تواند در بهبود وضعیت افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، تاثیرگذار باشد.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد