hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بلاتکلیفی مکان ابدی اموات در تویسرکان

بلاتکلیفی مکان ابدی اموات در تویسرکان

با گذشت ماه ها از آخرین وعده یک ماهه تعیین وضعیت و جانمایی آرامستان جدید تویسرکان توسط فرماندار، همچنان مردم تویسرکان چشم انتظار مشخص شدن آرامستان جدید برای دفن اموات خود هستند.
در گزارش های قبلی عنوان شد که آرامستان کنونی تویسرکان از جهات مختلف با مشکلات عدیده ای چون تأثیر سوء روحی و روانی به علت نزدیکی به منازل مسکونی، ایجاد خلل در بافت ظاهری شهر، تخریب زیست محیطی و آسیب به آب های زیرزمینی و سلامت خاک منطقه به جهت قرارگیری در محدوده شهری مواجه است و از ماه های گذشته پیشنهاد جابه جایی آرامستان به بیرون از شهر توسط پیری، شهردار وقت داده شد و قرار بر این بود که تا یک سال و نیم آینده آرامستان در بیرون از شهر جانمایی شود که متأسفانه با گذشت ماه ها از پیگیری این موضوع هنوز جایگاه جدیدی برای تعیین آرمستان جدید معرفی نشده است.
فرماندار شهرستان تویسرکان آبان ماه امسال در جمع خبرنگاران، با اشاره به مصوبات ستاد کرونای شهرستان اظهار کرد: متأسفانه آرامستان تویسرکان تنها آرامستانی است که محصور نیست و در نزدیکترین مکان به منازل مسکونی و داخل شهر قرار دارد و این امر با توجه به شیوع کرونا و دفن متوفیان کرونایی کنترل این مکان را کمی سخت کرده است و نیز به علت قرار گرفتن آرامستان تویسرکان در مکان نامناسب و ضررهای این مکان به سلامت روان و جان همشهریان و آلوده‌کردن آب های زیرزمینی این شهر، طی رایزنی های مداوم با دستگاه های ذیربط درصدد جابه جایی این آرامستان به خارج از شهر هستیم ‌که امیدواریم هرچه سریع تر این امر میسر شود.
سیدرسول حسینی اواسط آذرماه امسال در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اجرای طرح انتقال آرامستان تویسرکان به علت کمبود جا برای دفن اموات و برخی مشکلات زیست محیطی، ضروری و اجتناب ناپذیر است، پایان آذر ۹۹ را برای تعیین مکان آرامستان جدید عنوان کرد که با گذشت حدود دوماه از اتمام این زمان هنوز آرامستان جدید جانمایی نشده است. به همین علت مجدد گفت‌وگویی با وی ترتیب دادیم.
فرماندار تویسرکان در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: براساس قانون برای انتخاب مکان آرامستان جدید تویسرکان باید نزدیک به ۲۰ دستگاه اجرایی مرتبط مانند محیط زیست، منابع طبیعی، منابع آب، اوقاف و اداراتی از این دست نظر کارشناسانه و تخصصی خود را اعلام کنند و آرامستان باید ۱۰ کیلومتر خارج از شهر واقع شود.
وی بیان کرد: یکی از مکان های پیشنهادی برای ایجاد آرامستان جدید تویسرکان نیز زمین های اطراف بارگاه امامزاده ناصر(ع) در ۱۰ کیلومتر خارج از محدوده شهری تویسرکان است که باید مطالعات لازم از نظر زیست محیطی، باد غالب، وضعیت آب های زیرزمینی و بازخوردهای اجتماعی آن به صورت کارشناسی انجام شود.
حسینی تأکید کرد: زمین های اطراف امامزاده ناصر(ع) توسط کارشناسان مربوطه در حال بررسی و پیگیری شرایط عنوان شده است و تا این زمان هیچ‌ اظهارنظری از جانب این کارشناسان به منظور تعیین این مکان برای آرامستان جدید نشده و تا زمانی که نظر موافق کارشناسان براساس تحقیقات علمی جهت تأیید این مکان مطرح نشود، نمی توانیم با قطعیت این مکان را برای این امر درنظر بگیریم.
وی ادامه داد: کار مطالعاتی همچنان در حال انجام است و برای اشراف بیشتر قرار شده مطالعات طی چهار فصل صورت گیرد،  شاید در یک فصل با مشکل آب مواجه باشیم که روی آب شرب و کشاورزی، بحث زیست محیطی یا گردشگری تأثیر سوء نداشته باشد اما با این حال به ارگان های ذیربط گفته شده اگر گزینه های دیگری دارند که شرایط مساعدتری دارد، اعلام کنند و روشن است که بدون مطالعه و مجوز قانونی نمی توان طرح انتقال آرامستان جدید به این مکان را اجرایی کرد.
فرماندار شهرستان تویسرکان در پایان خاطرنشان کرد: دو مکان دیگر هم برای جانمایی آرامستان مشخص شده است که به محض اعلام نظر کارشناسان مراتب برای اطلاع عموم‌ بیان می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد