hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > چندرسانه ای > ویدئو > وجود بوتولسیم در لاشه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله تایید شد

وجود بوتولسیم در لاشه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله تایید شد

ماکنعلی گفت:براساس آزمایش‌های انجام شده روی لاشه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله می‌توان گفت که بوتولیسم علت مرگ پرندگان بوده است.
ماکنعلی رییس سازمان دامپزشکی کشور ، درباره آخرین وضعیت میزان مرگ و میر پرندگان در تالاب میانکاله گفت:براساس طرح اقدام سازمان دامپزشکی که در ۱۳ محور مختلف در تاریخ  ۹ بهمن انجام شد رخداد تلفات گسترده پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله به دامپزشکی استان گزارش شد. براساس یافته‌های میدانی و داده‌های به دست آمده از کالبد شکافی پرندگان فرضیه‌هایی احتمالی علت مرگ و میر به دست آمد.
وی گفت: اولین محور انجام آزمایش‌ها رد یا تایید وجود بیمارهای فرامرزی مانند بیمار‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل بود که بعد از انجام آزمایش‌ها از نمونه‌های جمع آوری شده وجود این دو بیماری در پرندگان رد شد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: محور دوم انجام آزمایش‌های میکروبی بود که در حال حاضر تمام آزمایش‌های مربوط به وجود باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی روی نمونه‌ها  انجام شده است.
ماکنعلی افزود: محور سوم انجام آزمایش ها برای کشف سموم ارگانوفسفره و ارگانوکلره در لاشه پرندگان بود.
وی تصریح کرد:یکی از فرضیه‌ها در مرگ پرندگان مهاجر تالاب میانکاله افزایش فلزات سنگین در آب تالاب بود که آزمایش‌های مختلف نیز در این زمینه انجام شد و در مرحله آخر بحث وجود بیوتوکسین‌ها یا توکسین‌های حاصل از فعالیت میکروارگانیزم اکوسیستم بود که تا امروز با توجه به آزمایش انجام شده می‌توانیم بگوییم که فلزات سنگین علت مرگ و میر پرندگان نبوده است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت:جواب آزمایش‌های مربوط به سموم ارگانوفسفره و ارگانوکلره فردا مشخص می‌شود و تا امروز می‌توانیم بگوییم که علت مرگ پرندگان در تالاب میانکاله بیوتوکسین حساس به حرارت یا همان سم بوتولیسم بوده است.
ماکنعلی بیان کرد:تعداد لاشه پرندگان مهاجر که تا تاریخ ۱۸ بهمن ماه از تالاب جمع آوری شده ۲۳۸۰ قطعه است و امیدواریم تا پایان وقت اداری روز سه شنبه جواب تمام آزمایش‌ها به دست بیاید.
وی گفت:امیدواریم با همکاری بین بخشی بین دستگاه‌های مختلف کار احیای تالاب میانکاله  انجام شود تا این تالاب را از مرگ تدریجی نجات پیدا کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد