hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مرکزی| محلات؛ کانون تولید سنگ کشور

مرکزی| محلات؛ کانون تولید سنگ کشور

8 هزار و 800 معدن فلزات رنگی، خاک‌های صنعتی و سنگ‌های نما و ساختمانی در کشور وجود دارد که هزار و 900 معدن مربوط به سنگ‌های تزئینی است. ظرفیت شناخته‌شده معادن کشور 47 میلیارد تن برآورد شده که حدود چهار میلیارد تن آن مربوط به ذخایر سنگ‌های تزئینی است و مصرف واقعی سنگ در کشور با توجه با رکود ساخت‌وساز هفت و نیم میلیون تن و ظرفیت استخراج این ماده معدنی سالانه افزون بر 25 میلیون تن است.


بزرگ‌ترین ذخایر تراورتن خاورمیانه در شهرستان محلات است و این شهرستان به‌عنوان کانون تولید سنگ حدود 50 درصد کل ماده معدنی تراورتن ایران را تولید می‌کند و ظرفیت مطلوب محلات در تولید سنگ‌های ساختمانی مرمریت، چینی، کریستان، ترانیکس و ترامیت (سنگ خام و تراورتن) نیز توانسته ایران را در رتبه نهم تولید سنگ تزئینی در بین 18 کشور تولیدکننده سنگ تراورتن قرار دهد. محلات با 2 میلیون تن سنگ تراورتن دارای 250 واحد فرآوری سنگ است و وجود 110 معدن غنی سنگ تزئینی در این خطه موجب شده که 6 هزار شغل پایدار در این زمینه ایجاد شود.

تعطیلی یک هزار واحد معدنی در کشور

 دبیر انجمن سنگ ایران گفت: صنعت سنگ کشور در طراحی مهندسی، تأمین ماشین‌آلات مناسب، مدیریت و آموزش با مشکل مواجه است. احمد شریفی افزود: یک هزار واحد معدنی از مجموع ٢ هزار واحد موجود کشور به دلیل مشکلات بازار فروش، تحمیل حقوق دولتی و درگیری با زیان انباشته تعطیل است. او اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ کشور پارسال مصوب کرد که حقوق دولتی بر اساس میزان بارگیری معادن محاسبه شود که این امر با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه نشد. دبیر انجمن سنگ ایران ادامه داد: زنجیره صنعت سنگ از معدن کلید می‌خورد و ٢ هزار واحد صنعتی در حوزه سنگ با ظرفیت ٢٧ میلیون تن در کشور فعال است که ارزش جهانی آن از سه میلیارد دلار فراتر می‌رود. شریفی اظهار داشت: در بخش فرآوری سنگ ظرفیت تولید ١٨٠ میلیون مترمربع محصول به ارزش هر متر ٢٠ دلار در کشور وجود دارد که نیازمند تقویت است. دبیر انجمن سنگ ایران ادامه داد: با وجود توانمندی کشور در حوزه سرمایه ملی ذخایر سنگ معدنی می‌توان تا 7 میلیارد دلار تولید ثروت از فرآوری این محصول داشت اما با ظرفیت ٢٧ میلیون تنی صنایع فعال سنگ اکنون فقط ١٠ میلیون تن سنگ در کشور تولید می‌شود. شریفی گفت: ذخیره معدنی مندرج در پروانه بهره‌برداری در سال‌های ٩١ و ٩٢ حدود ١٤٠ میلیون مترمربع ثبت‌شده درحالی‌که میزان بهره‌برداری در شرایط کنونی به ٦٠ میلیون مترمربع رسیده و این به معنای توان مصرفی سنگ فرآوری کشور تا ٦٠ میلیون تن است.

مرکزی متولی میز سنگ در کشور

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس گفت: کامل نبودن چرخه تولید سنگ، ضعف در صادرات و هزینه‌های بالای تولید مهم‌ترین مشکلات تولید سنگ در کشور است

علیرضا سلیمی افزود: گفت: دانش فنی به کار گرفته در واحدهای فراوری سنگ ایران 12 سال از دنیا عقب‌تر است که لازم است با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت این نقص برطرف شود.

رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران ادامه داد: استان مرکزی به‌عنوان متولی میز سنگ می‌تواند از ظرفیت تشکل‌های صنفی کشور در حوزه معدن و سنگ استفاده کند و ازنقطه‌نظرهای استان‌های مختلف در تصمیم‌گیری‌های خود برای توسعه صنعت سنگ بهره‌مند شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد