hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > سود گرانی گل در جیب دلالان

سود گرانی گل در جیب دلالان

خرده فروشان گل در مشهد معتقدند که سود مجاز را در عرضه گل رعایت می‌کنند و قیمت نامتعارف گل به دلیل وجود دلال‌ها است.
مهدی سمنگانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی گفت: در مناسبت‌هایی مانند روز مادر، گل‌های شاخه بریده بویژه گل رز مشتری بیشتر دارند که امسال افزایش قیمت گل‌های شاخه بریده در سطوح مختلف بین ۱۸ تا ۲۵ درصد است.

او افزود: دلیل افزایش قیمت گل، افزایش هزینه‌های تولید و تاثیر آن بر قیمت تمام شده پرورش گل می‌باشد که این افزایش در شاخه گل رز بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید گل و گیاه  ادامه داد: امسال قیمت کود شیمیایی ۶۵ درصد و انواع سموم ۹۰ درصد افزایش یافته است.

سمنگانی بیان کرد: هم اکنون قیمت گل در رده کلاس "A" به طول ۷۵ سانتی متر هر شاخه ۲۵۰ هزار ریال در عمده فروشی و ۳۰۰ هزار ریال در خرده فروشی، در رده کلاس "B" هر شاخه به طول ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر در عمده فروشی ۲۰۰ هزار ریال و در خرده فروشی ۲۶۰ هزار ریال، در رده کلاس "C" با طول ۴۰ سانتی متر در عمده فروشی ۱۵۰ هزار ریال و در خرده فروشی ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار ریال، در رده کلاس "D" به طول ۲۰ سانتی متر در عمده فروشی ۱۰۰ هزار ریال و در خرده فروشی ۱۳۰ هزار ریال است.

او تصریح کرد: گل رز در کلاس D پرمصرف‌ترین نوع گل رز در رسته گل‌های شاخه بریده است و خرده فروش باید با احتساب ۳۰ درصد سود قانونی خود هر شاخه این گل را به قیمت ۱۳۰ هزار ریال بفروشد اما گاهی از این قیمت بالاتر عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی تاکید کرد: گل‌های رز در کلاس‌های ممتاز و فوق ممتاز که ارتفاع شاخه آن‌ها به ۷۰ سانتی متر می‌رسد از نوع صادراتی هستند که فروشندگان گل به عرضه آن‌ها تمایلی ندارند، این نوع گل‌ها افزایش قیمت قابل توجهی امسال داشتند که جنبه صادراتی دارند و در بازار استان عرضه نمی‌شوند.

سمنگانی اظهار کرد: کمیته نرخ گذاری گل که با حضور نماینده سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تشکیل می‌شود، امسال نرخ انواع گل را برای تولیدکننده مشخص کرده و نرخ نامه تنظیمی را به تولیدکنندگان ارائه داده است اما اتحادیه خرده فروشان گل به رغم توصیه تعزیرات حکومتی مبنی بر ارائه نرخ نامه و رویت آن برای مشتری، نرخ نامه‌ای ارائه نداده است.
 
امیر دلداری مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد خبر افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت گل به مناسبت روز زن در بازار این شهر را رد کرد و گفت: گل‌‎های شاخه بریده که در مناسبت‌های مختلف مانند روز مادر فروش بیشتر دارند، به گفته تولیدکنندگان ۲۵ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته داشته است.

او افزود: گل فروشان در طول سال تنها در مناسبت‌ها و اعیاد و مراسم از فروش خوبی برخوردار هستند زیرا تقاضا برای گل در این ایام افزایش می‌یابد که بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد ادامه داد: واحد صنفی گل فروشی از عمده فروشان، یک دسته گل ۲۰ شاخه‌ای می خرد و فاکتور خرید خود را دریافت می‌کند، در صورتی که فاکتور رسمی در اختیار داشته باشد طبق قانون می‌تواند با احتساب سود ۳۵ تا ۴۰ درصدی، گل خود را به فروش برساند.

دلداری بیان کرد: برخی واحد‌های صنفی در کنار فروش گل خدماتی مانند تاج گل یا مواردی از این دست نیز به مشتری ارائه می‌دهند که نرخ آن توافقی بین فروشنده و مشتری است اما ملاک نظارت بر قیمت برای بازرسان همان فاکتور خرید گل از عمده فروشی است.

او با بیان اینکه گل در کلاس‌های مختلف به فروش می‌رسد و قیمت گل در هر کلاس متفاوت است، تصریح کرد: بیشترین افزایش قیمت در رسته گل مربوط به گل‌های صادراتی با کلاس‌های ممتاز و فوق ممتاز است که در بازار برای عرضه به مردم وجود ندارد و بلافاصله صادر می‌شود، آنچه در بازار برای فروش گذاشته می‌شود مربوط به کلاس‌های سوپر، معمولی و بی نشان است.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد تاکید کرد: فروشندگان خرده فروشی در رسته گل معتقدند سود مجاز را در عرضه گل رعایت می‌کنند و اگر برخی از گل‌ها قیمت نامتعارفی دارد به دلیل وجود واسطه‌ها و دلال‌ها است.

دلداری اظهار کرد: برای کنترل بازار گل در هفته زن، نشستی در اداره تعزیرات حکومتی با حضور روسای اتحادیه‌های تولیدکنندگان و فروشندگان گل برگزار شد و شرکت کنندگان نسبت به رعایت قیمت و اجتناب از گران فروشی توجیه شدند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد