hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > محمود گبرلو: ۱۶ فیلم ملاک خوبی بر محک زدن سینما نیست/ظرفیت‌های جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شد

محمود گبرلو: ۱۶ فیلم ملاک خوبی بر محک زدن سینما نیست/ظرفیت‌های جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شد

مجری نشست‌های جشنواره فیلم فجر گفت: هرچند جشنواره فیلم فجر برگزار شد اما این جشنواره اشکال بزرگی دارد و آن اینکه شانزده فیلم بیانگر همه داشته‌های سینمای ایران نیست و ما با دیدن این آثار به هیچ وجه نمی‌توانیم تحلیل درستی از وضعیت کنونی سینما داشته باشیم. 
محمود گبرلو ، پیرامون برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: در مجموع به شخصه از برگزاری جشنواره فیلم فجر بسیار خوشحالم، در این جشنواره ما می‌توانیم با آثار و فیلمسازان جدید آشنا شویم، از سویی این رویداد سینمایی می تواند شور و هیجان از دست رفته را به سینما باز گرداند. 
وی با نقد تعداد آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ادامه داد: هرچند جشنواره فیلم فجر برگزار شد اما این جشنواره اشکال بزرگی دارد و آن اینکه شانزده فیلم بیانگر همه داشته‌های سینمای ایران نیست و ما با دیدن این آثار به هیچ وجه نمی‌توانیم تحلیل درستی از وضعیت کنونی سینما داشته باشیم.

مجری نشست‌های جشنواره فیلم فجر در همین رابطه افزود: ما با دیدن تعداد محدود شانزده اثر به هیچ وجه نمی‌توانیم بدانیم که سینمای کشور در حال حاضر در چه جایگاهی است و در ادامه چه مسیری را می تواند در پیش بگیرد، از نظر من این تعداد کم فیلم یک مشکل جدی برای جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم است. 
وی با اشاره به حدف هیات انتخاب در جشنواره فیلم فجر امسال اضافه کرد: همه ما از حذف هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر خوشحال بودیم زیرا تصور می‌کردیم که این هیات گاها مانعی برای ورود برخی از آثار به جشنواره می شدند اما متاسفانه با حذف این هیات وضعیت بدتر شد و تعداد آثار بسیار کمتر شدند. 
این مجری برنامه های سینمایی ادامه داد: ما انتظار داشتیم با حذف هیات انتخاب شاهد آثار متنوع و پرتعداد در جشنواره باشیم اما این تعداد اندک فیلم نوعی از تضاد در رفتار و عملکرد جشنواره فیلم فجر را نشان می دهد. این نوع از انتخاب فرمولهای سیاست گذاری سینما را به هم ریخت. 
وی در همین رابطه ادامه داد: ما در پایان جشنواره دو روز را به فیلم‌های منتخب تخصیص دادیم، به واقع این اتفاق چندان مثبت نیست زیرا مطمئنا کاخ رسانه خلوت خواهد شد، من پیشنهاد دادم که در این دو روز آثار را در بخش خارج از مسابقه اکران کنند اما متاسفانه عملی نشد. 
وی با تاکید بر لزوم اکران آثار در بخش غیرمسابقه اضافه کرد: ما در طول سال می توانیم به راحتی تمامی فیلمها را ببینیم، جشنواره برای این است که آثار توسط متخصصان دیده و نقد شوند، این جشنواره محیطی برای پرورش سینما است، چرا این موقعیت را از سینما می گیریم وقتی که اکران بخش غیرمسابقه می تواند آثار را مورد چالش جدی قرار دهد. 
وی در همین رابطه تصریح کرد: شاید فیلم‌هایی که در حال از جشنواره حذف شده‌اند می توانستند در سانسهای مختلف اکران شوند، اگر این فیلمها در همین جشنواره اکران می‌شدند به راحتی می توانستیم قضاوت درستی بر کیفیت آنها داشته باشیم و مخاطبان هم می توانستند دلایل کیفی نبود آنها در جشنواره فیلم فجر را متوجه شوند. 
گبرلو در همین راستا خاطرنشان کرد: شخصا فکر می کنم جشنواره فیلم فجر امسال ظرفیتهای بیشتری داشت که می‌توانست از آنها استفاده شود اما اکران تعداد کم آثار به نوعی جلوی تمامی این ظرفیت ها را گرفت. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد