hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > عملیات حفاظت در ۲۵۰ هکتار از مراتع شهرستان دامغان اجرا شد

عملیات حفاظت در ۲۵۰ هکتار از مراتع شهرستان دامغان اجرا شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: عملیات قُرُق و حفاظت امسال در بیش از ۲۵۰ هکتار از مراتع شهرستان با مشارکت مجریان طرح‌های مرتع‌داری و بهره‌برداران اجرا شد.

علی اکبر عباسی راد بیان کرد: ایجاد شرایط لازم برای  تکثیر گونه های گیاهان مرتعی و افزایش تولید علوفه مراتع از برنامه های اصلی صندوق توسعه ملی است

وی ادامه داد: افزایش تراکم پوشش گیاهی در پهنه های تحت قُرُق موجب تثبیت و پایداری خاک به عنوان بستر استقرار گیاهان و در نتیجه کاهش هدررفت خاک و تولید رسوب می‌شود.

عباسی راد به اجرای طرح‌های عملیات زیستی اشاره کرد و افزود: بدون حضور و مشارکت مردم، نمی‌توان از عرصه های بزرگ حفاظت و حراست کرد و بدون شک در برنامه های منابع طبیعی مشارکت جوامع بومی و محلی در اجرای طرح های آبخیزداری در دستور کار است.

وی اضافه کرد: از ابتدای مهرماه امسال نیز عملیات بیولوژیک در سطح ۲۰۰ هکتار از مراتع شهرستان دامغان اجرا شده است.

عباسی راد با اشاره به اینکه این عملیات در مراتع حوضه آبخیز آستانه، اگره و کوه زر اجرا شده است، ابراز داشت: عملیات بیولوژیک شامل کُپه کاری، بذر پاشی و ذخیره نزولات آسمانی (کنتور فارو) است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان تصریح کرد: در اجرای طرح های بیولوژیک از نیروهای بومی و جوامع محلی استفاده شده است تا مشارکت آنها بیشترین تاثیر را در حفظ عرصه های طبیعی داشته باشد.

 شهرستان دامغان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.

این شهرستان دارای ۱۶۲ سامانه عرفی مرتع، دارای ۱۶۲ هزار و ۸۱۰ واحد دام و یکهزار و ۲۷۹ بهره‌بردار است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد