hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > اجرای ۴ هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری در شهرستان مهدیشهر

اجرای ۴ هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری در شهرستان مهدیشهر


رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از اجرای بیش از۴  هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری  از محل صندوق توسعه ملی سال ۹۹ در شهرستان مهدیشهر خبر داد.
حمیدرضا عبدوس  افزود: عملیات اجرایی آبخیزداری در حوزه های آبخیز گلرودبار با حجم ۲۸۰۰مترمکعب اتمام یافته و پروژه آبخیزداری حوزه  هیکو در حال انجام می باشد.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه ها با اعتبار  بالغ بر ۳۰ میلیارد  و ۲۰۰ میلیون ریال انجام می شود  اظهار داشت: این عملیات شامل احداث بندهای سنگ و ملات در حوزه های آبخیز گلرودبار و نیکو  با حجم بیش از ۴هزار مترمکعب می باشد.
عبدوس تصریح کرد: همزمان با اجرای عملیات مکانیکی که شامل پروژه آبخیزداری بوده انجام  عملیات بیولوژیک با هدف ایجاد پوشش گیاهی و حفاظت آب و خاک  نیز در ۲۵۰هکتار از مراتع شهرستان مهدیشهر اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه این عملیات در مراتع حوزه آبخیز  گلرودبار و آسوران  از ابتدای مهرماه امسال اجرا شده است، ابراز داشت: عملیات بیولوژیک   با اجرای  کپه کاری، بذر پاشی و بذرکاری با بذور مرتعی سازگار منطقه و بذر گیاه دارویی باریجه اقدام شده است .
به گفته وی برای  اجرای پروژه های بیولوژیک و بیومکانیک در راستای توانمندسازی جوامع محلی و بر اساس بند ب ماده ۲۹ احکام دایمی کشور  از تشکل های مردمی تعیین صلاحیت شده توسط اداره کل متبوع که اعضای آن  نیروهای بومی و جوامع محلی  ساکن حوزه آبخیز بوده  استفاده شد تا مشارکت آنها بیشترین تاثیر را در حفظ عرصه های طبیعی داشته باشد.
عبدوس با بیان اینکه جوامع محلی همان حوزه آبخیز بهترین نقش در اجرای پروژه ها ی موفق در عرصه های منابع طبیعی داشته،افزود: در برنامه های منابع طبیعی مشارکت جوامع بومی و محلی در اجرای پروژه‌های قابل اجرا توسط تشکلها در دستور کار است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر با اشاره به اینکه ایجاد شرایط لازم برای زاد آوری و تکثیر گونه های گیاهان مرتعی و افزایش تولید علوفه مراتع از برنامه های صندوق توسعه ملی است، تصریح کرد: عملیات حفاظت و قرق  از مراتع در سطحی بیش از 250 هکتار از مراتع شهرستان مهدیشهر  با مشارکت مجریان طرح های مرتع داری و بهره برداران اجرا شده است.
وی  افزود: افزایش تراکم پوشش گیاهی در پهنه های تحت قرق موجب تثبیت و پایداری خاک به عنوان بستر استقرار گیاهان و در نتیجه کاهش هدر رفت خاک و تولید رسوب می شود.
عبدوس در ادامه افزود:
مهمترین دستاورد آموزش و ترویج را ارتباط موثر با مجریان و همیاران طبیعت و تبادل اطلاعات جهت افزایش کمی و کیفی حفاظت از منابع طبیعی خواند و اظهار داشت: در این راستا به نیروهای مردمی به ویژه همیاران طبیعت آموزش لازم در خصوص حفظ، احیا، توسعه منابع طبیعی، ترویج و تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی داده می شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر افزود: به همین منظور سامانه همیاران طبیعت جهت جذب و ساماندهی همیاران طبیعت در سه سطح همیاران طبیعت دانش آموزی، مروج و محافظ افتخاری اقدام به ثبت نام ازعلاقه مندان کرده است.
وی همچنین از عموم مردم و علاقمندان به طبیعت درخواست نمود تا با مراجعه به سامانه همیار طبیعت به نشانی hamyartabiat.frw.ir نسبت به ثبت نام و دریافت کارت همیار طبیعت اقدام نمایند تا پس از ارائه آموزش های لازم بتوانند یاری رسان این اداره در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی باشند
لازم بذکر است از ۱۹۵ هزار  هکتار وسعت شهرستان مهدیشهر،۱۳۷ هزار هکتار پوشش مرتعی خوب  و بیش از ۶۰ هکتار پوشش جنگلی شامل جنگلهای پهن برگ یا هیرکانی و جنگلهای سوزنی برگ با گونه شاخص و ممنوع القطع ارس شامل می شود که بیشترین جنگل پهن برگ استان در شهرستان مهدیشهر استقرار دارد 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد