hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عوارض جانبی مصرف زنجبیل که باید بدانید

عوارض جانبی مصرف زنجبیل که باید بدانید

زنجبیل یکی از سالم‌ترین (و خوشمزه ترین) ادویه‌های کره زمین است. این ماده حاوی مواد مغذی و ترکیبات فعال زیستی است که فواید بسیاری برای بدن و مغز شما دارند.
زنجبیل (Zingiber officinale) یک گیاه بسیار محبوب است که قرن‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌های شایع مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال، این گیاه دارویی دارای عوارض جانبی نیز است. ممکن است با برخی دارو‌ها و مکمل‌ها تداخل داشته باشد.
مصرف بیش از حد زنجبیل ممکن است باعث اسهال و مشکلات قلبی شود و خطر سقط جنین را افزایش دهد. این گیاه ممکن است فشار خون را بیش از حد کاهش دهد.
اگرچه عوارض جانبی زنجبیل به دلیل مصرف بیش از حد آن رخ می‌دهد، اما آگاهی از آن‌ها مهم است.
عوارض جانبی زنجبیل
• ممکن است باعث سوزش معده شود
زنجبیل اگر در دوز‌های بالاتر (بیش از ۴ گرم در روز) مصرف شود، ممکن است باعث سوزش خفیف معده شود. طبق شواهد، سایر عوارض جانبی احتمالی شامل ناراحتی معده و آروغ زدن است.
در صورت استفاده از زنجبیل به عنوان یک روش درمانی جایگزین و سوزش معده به عنوان یک عارضه جانبی، ممکن است بخواهید زنجبیل را به شکل کپسول امتحان کنید. این ممکن است منجر به عوارض جانبی نشود.
اغلب اوقات، مصرف بیش از ۵ گرم زنجبیل در روز می‌تواند منجر به این عوارض جانبی از جمله سوزش معده شود.
• ممکن است باعث خونریزی شود
زنجبیل ممکن است مشکلات خونریزی را تشدید کند. این امر نه تنها در مورد گیاه، بلکه همچنین در مورد هر ماده‌ای که در گیاه وجود دارد نیز صدق می‌کند.
برخی از متخصصان معتقدند که زنجبیل به دلیل خاصیت ضد پلاکت (رقیق کننده خون) می‌تواند باعث خونریزی شود. برخی معتقدند که زنجبیل می‌تواند خطر خونریزی را در صورت مصرف همراه با گیاهان دیگر مانند میخک، سیر، جینسینگ و شبدر قرمز بیشتر افزایش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتر در این زمینه لازم است.
• ممکن است منجر به اسهال شود
در صورت مصرف زیاد، زنجبیل می‌تواند باعث اسهال شود. مواد فعال موجود در زنجبیل، سرعت عبور غذا از روده را تسریع می‌کند و ممکن است باعث اسهال شود. در حالی که این امر در مطالعات حیوانی تأیید شده است، اما مطالعات بیشتر بر روی انسان نیاز است.
اسهال می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که مدفوع خیلی سریع از طریق دستگاه گوارش حرکت کند. تحرک غیر طبیعی دستگاه گوارش و ترشح بیش از حد مایعات در دستگاه گوارش باعث اسهال می‌شود.
• زنجبیل و ناراحتی معده
در این زمینه تحقیقات کمتری انجام می‌شود. زنجبیل ترشح صفرا را تحریک می‌کند، که به هضم غذا کمک می‌کند. اما اگر معده شما خالی باشد، این ممکن است منجر به تحریک بیش از حد معده، ناراحتی معده و دستگاه گوارش شود.
تصور بر این است که گینجرول موجود در زنجبیل (که شبیه کپسایسین است، ماده موثره بسیاری از ادویه‌ها و فلفل‌های چیلی) باعث تحریک معده شده و باعث تولید اسید بیشتر می‌شود. این ممکن است احساس ناآرامی در شما ایجاد کند.
با این حال، برخی شواهد نشان می‌دهد که زنجبیل در واقع می‌تواند به درمان ناراحتی معده کمک کند. از این رو، برای درک اینکه چگونه زنجبیل ممکن است باعث ناراحتی معده شود، مطالعات بیشتری لازم است.
• ممکن است در دوران بارداری ایمن نباشد
اگرچه مصرف زنجبیل در دوران بارداری می‌تواند حالت تهوع در زنان باردار را کاهش دهد، اما توجه به عوارض گیاه نیز مهم است. به گفته برخی از متخصصان، مصرف زنجبیل می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. اگر مقدار مصرف زیر ۱۵۰۰ میلی گرم در روز باشد خطرناک نخواهد بود. هر چیزی فراتر از این می‌تواند برای زنان باردار ناامن باشد.
مصرف مکمل‌های زنجبیل در مقادیر زیاد نیز می‌تواند باعث سقط جنین و سایر عوارض شود. اگرچه زنجبیل در صورت استفاده به مقدار کافی در غذا بی خطر است، اما می‌تواند در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند. مصرف بیش از حد زنجبیل در دوران بارداری نیز ممکن است منجر به ریفلاکس اسید و سوزش معده شود.
زنجبیل می‌تواند با کاهش تجمع پلاکت‌ها خطر خونریزی را افزایش دهد. از این رو، مادرانی که مقدار قابل توجهی از خون را در هنگام زایمان از دست داده اند، باید در روز‌های اولیه پس از زایمان از مصرف زنجبیل خودداری کنند.
• ممکن است باعث گاز و نفخ شود
چای زنجبیل ممکن است عوارض جانبی خاص گوارشی خفیف ایجاد کند. این غالباً سیستم گوارش فوقانی را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد گاز و نفخ می‌شود. جایگزینی زنجبیل با مکمل‌ها می‌تواند یک راه حل برای این مسئله باشد. اما مطمئن شوید که قبل از استفاده از آن‌ها با پزشک خود صحبت کرده اید.
• ممکن است میزان قند خون زیاد شود
معمولاً زنجبیل با کاهش سطح قند خون به درمان دیابت کمک می‌کند. با این حال، مصرف آن به همراه داروی دیابت ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. زنجبیل ممکن است اثرات دارو را افزایش داده و باعث افت قند خون یا کاهش بیش از حد قند خون شود.
• ممکن است باعث آلرژی دهانی شود
به این سندرم آلرژی دهان نیز گفته می‌شود. آلرژی‌های خاصی هنگام مصرف برخی از غذا‌ها رخ می‌دهد. این علائم به طور کلی مخصوص گوش، پوست و دهان است. هنگامی که دهان شروع به خارش می‌کند، یکی از این آلرژی‌ها اتفاق می‌افتد.
آلرژی دهان ممکن است منجر به طعم نامطبوع شود. اگرچه استفاده از مکمل زنجبیل ممکن است کمک کند، اما همیشه اینطور نیست. سایر آلرژی‌های مرتبط شامل گزگز و تورم دهان است. با این حال، تحقیقات محدودی در این زمینه در دسترس است و ما نیاز به مطالعات بیشتری داریم تا بفهمیم چرا زنجبیل ممکن است باعث این آلرژی‌ها شود.
• ممکن است باعث تحریک پوست و چشم شود
طبق یک مطالعه ایرانی، رایج‌ترین واکنش آلرژیک به زنجبیل، بثورات پوستی است. سایر حساسیت‌ها به زنجبیل شامل خارش چشم، قرمزی پوست و التهابات پوستی است.
این‌ها عوارض اصلی زنجبیل هستند. اما برخی دیگر از سوء اثرات زنجبیل وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید.
عوارض جانبی خوردن اشکال دیگر زنجبیل
• ریشه زنجبیل
مصرف بیش از حد ریشه زنجبیل می‌تواند باعث ناراحتی معده و طعم بد دهان شود. همچنین ممکن است حالت تهوع ایجاد کند.
• چای زنجبیل زردچوبه
شواهد حکایتی نشان می‌دهد که چای زنجبیل زردچوبه ممکن است در افرادی که سابقه سنگ کلیه یا سنگ صفرا دارند، عوارض ایجاد کند. چای ممکن است با افزایش سطح اسید اوریک در خون وضعیت را بدتر کند. همچنین ممکن است باعث گرفتگی معده و نفخ شکم شود. با این حال، تحقیقات کمتری در این زمینه انجام می‌شود. از این رو، با پزشک خود مشورت کنید.
• چای زنجبیل لیمو
تنها عارضه جانبی این چای که مورد توجه قرار گرفت تکرر ادرار بود. مصرف بیش از حد چای زنجبیل لیمو ممکن است باعث تکرر ادرار شود. از این رو، مصرف این نوشیدنی را محدود کنید.
• آب زنجبیل
این چای در مناطق خاص به چای زنجبیل نیز معروف است. عوارض جانبی مشابه زنجبیل است که شامل سوزش معده، معده درد، گاز و احساس سوزش در دهان است.
یکی دیگر از عوارض جانبی آب زنجبیل (چای) این است که ممکن است خواب شما را مختل کند. این بدان معناست که اگر قبل از رفتن به تختخواب آن را مصرف کنید، می‌تواند مدت‌ها شما را در شب بیدار نگه دارد. با این حال، اطلاعات محدودی برای اثبات این نکته در دسترس است.
تداخلات احتمالی با زنجبیل
زنجبیل همچنین با دارو‌های دیگر مانند فن پروکومون (دارویی برای کاهش لخته شدن خون استفاده می‌شود) و وارفارین (داروی دیگری برای کاهش لخته شدن خون) تداخل داشته باشد. مصرف زنجبیل همراه با این دارو‌ها ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.
مقدار مصرف زنجبیل
دوز‌های حدود ۱۵۰۰ میلی گرم در روز برای درمان حالت تهوع مشخص شد. فراتر رفتن از این دوز ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند، اگرچه اطلاعات نامشخص است. از این رو، مهم است که با یک دکتر مشورت کنید.
اگر ریشه زنجبیل باشد، دوز‌های زیر ممکن است ایده آل باشند (این‌ها فقط دستورالعمل‌هایی هستند؛ برای مقادیر ایده آل با پزشک خود مشورت کنید):
- برای کودکان بین سنین ۲ تا ۶ سال، بیش از ۲ میلی گرم ریشه زنجبیل در روز مجاز نیست.
- برای بزرگسالان، بیش از ۴ گرم ریشه زنجبیل در روز مجاز نیست.
- برای زنان باردار، بیش از ۱ گرم ریشه زنجبیل در روز مجاز نیست.
نتیجه
از زنجبیل هزاران سال برای اهداف دارویی استفاده می‌شده است. با این حال، مصرف بیش از حد زنجبیل ممکن است عوارض جانبی جدی مانند کاهش بیش از حد فشار خون، اسهال و مشکلات قلبی داشته باشد.
از این رو، مصرف این ریشه را محدود کرده و در صورت مشاهده عوارض جانبی پس از مصرف، با پزشک مشورت کنید.
آیا زنجبیل می‌تواند مشکلات قلبی ایجاد کند؟
اعتقاد بر این است که مصرف بیش از حد زنجبیل می‌تواند منجر به بی نظمی در ضربان قلب شود. با این حال، تحقیقات مستقیم در این زمینه وجود ندارد. از آنجا که زنجبیل می‌تواند با دارو‌های خاصی تداخل پیدا کند، عاقلانه است که قبل از مصرف زنجبیل با دارو‌های مربوط به سلامت قلب (از جمله دارو‌های ضد فشار خون) با پزشک خود مشورت کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد