hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دلایل و راه‌های تسکین طبیعی سرفه کودکان را بشناسید

دلایل و راه‌های تسکین طبیعی سرفه کودکان را بشناسید

برای پدر و مادرها، شنیدن صدای سرفه فرزندشان می‌تواند نگران‌کننده باشد، به‌ویژه در این روز‌ها که همگی نگران بیماری کووید‌۱۹ هستند، اما سرفه یکی از رایج‌ترین علایم بیماری در کودکان است.
در این مطلب نخست از دلایل سرفه در کودکان با شما خواهیم گفت و سپس درمان‌های طبیعی را برای سرفه پیشنهاد خواهیم داد. مادر‌ها اغلب ترجیح می‌دهند که به‌جای دارو‌های با پایه شیمیایی، از روش‌های طبیعی استفاده کنند.
دلایل سرفه کودکان چیست؟
سرفه درواقع نوعی واکنش دفاعی بدن کودک به مواد محرک تنفسی مثل گردوغبار، میکروب‌ها یا آلودگی هوا و همچنین راه دفع ترشحات هنگام بیماری است. سرفه‌ای که ادامه پیدا نکند، طبیعی و عادی است، اما سرفه‌های ادامه‌دار نیازمند پیگیری و مراقبت پزشکی هستند. سرفه، بر اساس مدت‌زمان، به دو نوع تقسیم می‌شود: حاد و مزمن. در ادامه، دو نوع حاد و مزمن سرفه کودکان را براساس دلایل‌شان توضیح می‌دهیم.
۱. سرفه حاد
این نوع سرفه تا حدود دو هفته طول می‌کشد. دوره‌های کوتاه سرفه معمولا به‌دلیل انواع عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ایجاد می‌شود. کودکان هر سال ممکن است به‌طور متوسط هشت عفونت تنفسی ویروسی همراه با سرفه داشته باشند که هرکدام حدود ۱۰ روز طول می‌کشد.
۲. سرفه مزمن
این نوع سرفه کودکان بیش از دو هفته طول می‌کشد و دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد:
آسم
کودکان مبتلا به آسم، مجاری تنفسی ملتهب یا متورم دارند که معمولا باعث خس خس سینه و بر اثر بیماری‌های ویروسی بدتر هم می‌شود. این سرفه همچنین ممکن است درحالی‌که کودک شما خواب است رخ دهد و گاهی هم بر اثر ورزش یا هوای سرد ایجاد می‌شود.
آلرژی و بیماری سینوزیت
ترشح خلط از بینی به ته گلو به‌دلیل آلرژی یا عفونت سینوسی (سینوزیت) می‌تواند موجب سرفه مزمن شود.
بیماری معده و مری
گاهی مایعات معده به‌سمت گلو حرکت می‌کنند (ریفلاکس معده) و باعث سرفه و گرفتگی صدا می‌شوند.
ادامه‌دار شدن عفونت ویروسی
پس از ابتلا به عفونت تنفسی ویروسی، سرفه می‌تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد.
عفونت باکتریایی مجاری هوایی تحتانی
باکتری‌ها گاهی اوقات می‌توانند باعث عفونت مجاری هوایی تحتانی شوند و سرفه ایجاد کنند.
استنشاق مواد خارجی
مواد خارجی می‌توانند از اشیایی مانند اسباب‌بازی و غذا به‌طور تصادفی استنشاق شوند. این اتفاق معمولا در کودکان دو تا چهار ساله رخ می‌دهد و می‌تواند باعث سرفه مداوم شود.
قرارگرفتن در معرض مواد تحریک کننده
قرار گرفتن در معرض دود سیگار و ماشین یا آلودگی هوا می‌تواند به سرفه منجرشود. اگر کودک شما سرفه مزمن دارد (سرفه‌ای که بیش از دو هفته طول بکشد) یا دچار سرفه همراه با تب یا تنگی نفس است یا به‌طور کلی حالش خوب نیست، حتما برای تعیین علت و روند مناسب درمان، به پزشک مراجعه کنید.
برخی از روش‌های طبیعی درمان سرفه عبارت‌اند از:
۱. مایعات گرم یا خنک
آب گرم یا آب‌میوه طبیعی خنک برای تسکین سرفه مفید است. نوشابه یا آب‌پرتقال مناسب نیستند، زیرا به‌دلیل اسیدی بودن می‌توانند به گلو صدمه بزنند.
۲. عسل
سعی کنید مقداری عسل به مایعات گرم اضافه کنید یا چند بار در روز به کودک خود یک قاشق چای‌خوری عسل بدهید. نکته: به کودکان کمتر از یک سال، عسل ندهید.
۳. بخار حمام
با باز کردن دوش در حمام، بخار ایجاد کنید و سپس با کودک در حمام بنشینید تا گرفتگی بینی و سرفه او بهبود پیدا کند و بتواند به‌راحتی نفس بکشد.
۴. دستگاه بخور آب سرد
این دستگاه را در اتاق خواب کودک خود قرار دهید تا به خواب او کمک کند.
۵. هوای تازه
بعضی اوقات ممکن است هوای خنک تازه به کودک شما کمک کند. به کودک خود، متناسب با هوای بیرون، لباس بپوشانید و او را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از خانه بیرون ببرید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد