hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > سند سازگاری با کم‌آبی استان سمنان تصویب شد

سند سازگاری با کم‌آبی استان سمنان تصویب شد

در پنجاه و هفتمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی سند سازگاری با کم آبی استان سمنان بررسی و مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سمنان، پنجاه و هفتمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به ریاست قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کمیته تخصصی و با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، استاندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان سمنان به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

استاندار سمنان در نشست کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی استان، با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی استان پهناور و مستعد سمنان بستگی به تأمین منابع آبی دارد، گفت: باید در نظر داشت که استان سمنان، استانی کم آب محسوب می‌شود، اما از سوی دیگر به واسطه وسعت زیاد، کاملاً مستعد برای توسعه اقتصادی در زمینه‌های مختلف است لیکن به طور جدی توسعه اقتصادی این استان بستگی تام به تأمین منابع آبی دارد.

علیرضا آشناگر افزود: متأسفانه هم حجم مخازن زیرزمینی اندکی در استان وجود دارد و هم برداشت‌های بسیاری را از منابع آب زیرزمینی شاهد بوده‌ایم.

وی با تاکید به تامین منابع آبی برای استان خاطرنشان کرد: در سطح استان سمنان میزان بارش‌ها بسیار کمتر از میانگین کشوری است و در کنار آن میزان تبخیر آب نیز در این استان بالا می باشد و تمام این موارد در حالی رخ داده که حجم روان آب‌های این استان نیز بسیار اندک هستند و در نتیجه نیاز به تأمین آب در این استان بصورت بسیار جدی احساس می‌شود.

استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاههای کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت؛ برنامه‌های مدیریت منابع آب در سطح استان همچون نصب کنتورهای هوشمند به خوبی انجام شده است و این استان در زمره استان‌های برتر در این زمینه می باشد.

علیرضا آشناگر افزود؛ در سند چشم انداز آب استان سمنان باید به دغدغه‌ها توجه شود. بی تردید برای تأمین آب مورد نیاز استان در بخش شرب، صنعت و معدن نیازمند تعریف منابع آبی بین حوضه ای می باشیم.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی نیز در این نشست با اشاره به اینکه، برنامه سازگاری با کم آبی استان سمنان در چهار بخش شرب، کشاورزی، صنعت و فضای سبز تدوین و پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: با اجرای این برنامه تا افق 1405 میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی به میزان 178میلیون مترمکعب کاهش یابد. همچنین از طریق اقداماتی همچون جایگزینی آب خام با پساب در بخش صنعت و جداسازی شبکه فضای سبز از شبکه شرب شهری در راستای اصلاح مصرف آب به میزان 4 میلیون مترمکعب اقدام خواهد شد.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز در نشست ویدئو کنفرانسی کمیته تخصصی ملی سازگاری با کم آبی که در سالن یادگار امام(ره) استانداری سمنان برگزار شد، ابراز داشت: در سند سازگاری با کم آبی استان سمنان برنامه‌هایی برای سازگاری با کم آبی و تامین منابع آبی در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت و آشامیدنی تا سال ۱۴۰۵ تعریف شده است.

ایرج حیدریان ادامه داد: استان سمنان یکی از کم باران ترین استان های کشور محسوب می شود و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی یکی از مهمترین راهبردهای مدنظر در سند سازگاری با کم آبی است.

وی افزود؛ 95.8 درصد استان در حوضه آبریز کویر مرکزی ایران قرار دارد و از 28 محدوده مطالعاتی آب موجود در سطح استان، هشت منطقه ممنوعه بحرانی، 9 محدوده ممنوعه، شش محدوده ممنوعه آزاد و پنج منطقه آزاد فاقد پتانسیل هستند که نشان می دهد این استان چقدر از لحاظ آب در مضیقه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان به افت منابع آب زیرزمینی در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: کسری مخازن سفره های آب زیر زمینی استان سالانه 130میلیون مترمکعب و کسری 30 ساله تجمعی آب حدود 3.2 میلیارد مترمکعب است و این در حالیست که میانگین افت سالانه ذخایر آبی استان سمنان 60 سانتی متر برآورد شده است.

ایرج حیدریان ادامه داد: با انجام سند سازگاری با کم آبی استان سمنان در 16محدوده مطالعاتی در بخش کشاورزی در نهایت 171میلیون مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

شایان ذکر است، در این جلسه، نظرات دستگاه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در مورد بخش‌های مختلف برنامه سازگاری با کم‌آبی استان سمنان مورد بحث قرار گرفت و در پایان جلسه ضمن تصویب کلیات برنامه، از کارگروه استانی سازگاری با کم‌آبی خواسته شد مطابق نظرات مطرح شده، برنامه استان سمنان را تدقیق تا جهت تصویب نهایی به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ارائه شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد