hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| قصه تلخ بازماندگان از تحصیل

آذربایجان غربی| قصه تلخ بازماندگان از تحصیل

نزدیک به یک ماه است که بیش از 13 میلیون دانش‌آموز، سال تحصیلی جدید را در میان هیاهو و خوشحالی خانواده‌ها آغاز کرده و در راه سوادآموزی گام برداشته‌اند اما قصه تلخ بازماندگان از تحصیل هم همچنان وجود دارد. طبق اعلام وزارت آموزش‌وپرورش تعداد بازماندگان تحصیل کشور در حدود 142 هزار نفر است؛ هرچند بازماندگان تحصیل در بین 13 میلیون دانش‌آموز در حال تحصیل کشور شاید پرشمار نباشند اما این دانش‌آموزان نیز بخشی از آینده جامعه ما را تشکیل می‌دهند.

بازماندگان تحصیل کودکان بالای 6 ساله‌ای هستند که طبق آمارهای رسمی سازمان ثبت‌احوال کشور باید وارد مدارس شوند اما به دلایلی در ردیف دانش‌آموزان وزارت آموزش‌وپرورش قرار نمی‌گیرند. بر اساس قانون تحصیل اجباری در ایران شامل هشت سال دوره‌های ابتدایی و راهنمایی است و والدینی که بچه‌های 6 تا ۱۴ سال خود را به مدرسه نفرستند، مجرم هستند و باید جریمه شوند اما این قانون ضمانت اجرایی ندارد.

شناسایی 1100 بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی گفت: در سال تحصیلی (1397-1396) بیش از یک هزار و 100 نفر بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شد و 700 نفر از آنان به مدارس بازگردانده شدند.

مقصود رزم‌آرا گفت: هنوز سرنوشت 400 نفر از کسانی که باید وارد پایه اول ابتدایی می‌شدند مشخص نشده است و در بررسی‌های اولیه مشخص‌شده برخی از این افراد همراه خانواده‌های خود به سایر استان‌ها یا خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

او افزود: برخی از بازماندگان تحصیل فاقد شناسنامه هستند و امسال 15 نوآموز در استان که فاقد شناسنامه بودند وارد مدارس شدند تا در طول سال تحصیلی شرایط دریافت شناسنامه برای آنان فراهم شود.

رزم‌آرا با اشاره به عزم راسخ آموزش‌وپرورش برای شناسایی این کودکان و هدایت آنان به مدرسه، اضافه کرد: آموزش‌وپرورش بسته‌های حمایتی ویژه‌ای را برای بازماندگان تحصیل در نظر گرفته است.

او گفت: این بسته‌های شامل اهدای کتاب درسی و نوشت‌افزار و بیمه تحصیلی رایگان، پاداش‌های ویژه به معلمان آنان و حمایت‌های مادی و معنوی از خانواده‌های این کودکان است.

پنجاه دانش‌آموز به تحصیل بازگردانده شدند

مدیر آموزش‌وپرورش اشنویه گفت: در مناطق روستایی و مرزی این شهرستان به خاطر اینکه خانواده‌ها در فصل‌های پاییز و بهار مشغول کارهای کشاورزی و دامداری هستند، ادامه تحصیل فرزندانشان با مشکل مواجه می‌شود. شیرین جهانگیری افزود: سال گذشته با همکاری مدیران مدارس و خیران شهرستان، 50 دانش‌آموز که درس و مدرسه را رها کرده بودند به تحصیل بازگردانده شدند که تعدادی از آنان نوآموز پایه اول ابتدایی بودند. او اضافه کرد: نوآموزان پایه اول ابتدایی که شغل خانواده آنان دامداری است، در دومین ماه پاییز به مناطق روستایی برمی‌گردند و در اردیبهشت‌ماه نیز دوباره به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند و این امر ادامه تحصیل فرزندان آنان را با مشکل مواجه می‌سازد. او یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات ادامه تحصیل دانش‌آموزان دختر در مناطق روستایی این شهرستان، بی‌میلی خانواده‌ها برای تحصیل دخترانشان در مدارسی است که معلم مرد دارد و امسال برای حل این مشکل در چند مدرسه دخترانه متوسطه روستایی معلمان زن به کار گرفته شدند. جهانگیری گفت: برخی از دانش‌آموزان نیز به دلیل معلولیت‌های جسمی و ذهنی آموزش ناپذیر هستند و امکان ادامه تحصیل آنان در مدارس عادی وجود ندارد و به دلیل بضاعت مالی خانواده‌های آنان یا مشکل رفت‌وآمد از روستا به شهر برای حضور در مدرسه کودکان استثنایی، از تحصیل بازمی‌مانند.

آذربایجان غربی در نرخ باسوادی استان 29 کشور است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی گفت: طبق آخرین سرشماری 195 هزار نفر از جمعیت هدف 10 تا 49 سال استان بی‌سواد هستند و آذربایجان غربی از این لحاظ استان 29 کشور است. علی‌اکبر صمیمی افزود: نرخ باسوادی در آذربایجان غربی 94 درصد است و این استان ازلحاظ نرخ رشد سوادآموزی در جایگاه ششم کشور قرار دارد. او اضافه کرد: با توجه به اینکه نرخ بی‌سوادی در این سرشماری بر اساس خود اظهاری شهروندان تعیین‌شده است و برخی از مردم بنا به دلایلی خود را بی‌سواد اعلام کردند، این نرخ نمی‌تواند واقعی باشد. صمیمی گفت: اداره کل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی طرحی برای راستی آزمایی نرخ واقعی بی‌سوادی در استان در دست اقدام دارد که در صورت تصویب مجوز آن می‌توان نرخ واقعی بی‌سوادی را تعیین کرد. او یادآور شد: طبق بررسی‌ها و تحلیل‌های این اداره کل در سطح استان 80 هزار نفر بی‌سواد وجود دارد که این امر نیز به خاطر محرومیت و مرزی بودن آذربایجان غربی است و آموزش‌وپرورش تاکنون نتوانسته این افراد را زیر چتر سوادآموزی ببرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد