hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > بلبشوی قیمت‌گذاری و نسخه‌پیچی در عطاری‌ها

بلبشوی قیمت‌گذاری و نسخه‌پیچی در عطاری‌ها

بلبشوی افزایش قیمت‌های بی‌حساب و کتاب گیاهان دارویی در عطاری‌ها این روزها بیشتر خود را نشان می‌دهد. بیماری کرونا نیز باعث شده است برخی عطاری‌ها به نوعی از این شرایط از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و اقدام به افزایش خودسرانه قیمت‌ها کنند.
روزنامه خراسان با این مقدمه نوشت: «داستان تجویز و نسخه‌پیچی عطاری‌ها در کنار بلبشوی افزایش قیمت‌ها نیز حکایت دیگری دارد. بیمارانی که از داروهای شیمیایی خسته شده‌اند و برای دوای دردشان به بازار خوش‌رنگ و لعاب عطاری‌ها می‌روند که بیشتر گردانندگانشان تخصصی در این حرفه ندارند و به قول خودشان دوای همه دردها پیش آنهاست.
این موضوعات داد بسیاری از شهروندان را درآورده است و برخی افراد در تماس با پیگیری حرف مردم روزنامه خراسان از افزایش بی‌سابقه قیمت گیاهان دارویی گلایه کرده و خواستار پیگیری این موضوع شده بودند. خیابان آیت‌ا... دستغیب در مشهد محل فعالیت بسیاری از عطاری‌هاست؛ خیابانی که ویترین‌های پرعطر و بوی عطاری‌ها و فهرست‌های انواع گیاهان دارویی از آرام‌بخش‌ها، داروهایی برای لاغری و هر چیزی در آنها به چشم می‌خورد.
داخل یکی از این عطاری‌ها رفتم تا قیمت چند قلم از گیاهان دارویی را جویا شوم. روی اجناس قیمتی دیده نمی‌شد. فروشنده "آویشن  را سیری ۲۰"، "بابونه سیری ۱۰"، "بهارنارنج سیری ۱۸" ، "عرق نعناع ۱۳" و "چهل گیاه را ۱۳ هزار تومان" اعلام می‌کند. از او می‌پرسم قیمت داروهای گیاهی را اتحادیه تعیین می‌کند؟ می‌گوید: هر مغازه‌ای یک قیمت ارائه می‌کند. شرکت‌های مختلف قیمت‌های خودش را دارد که البته بستگی به جنس و طرف مقابل دارد و فردی که گیاهان دارویی را برای ما می‌آورد خودش هم قیمت می‌گذارد. اتحادیه زیاد دخالتی در بیشتر نرخ‌ها ندارد.
فروشنده که متوجه شده بود خریدار واقعی نیستم با اوقات‌تلخی می‌گوید: آقا جان من حوصله ندارم قیمت‌ها را یکی‌یکی توضیح بدم برات اگه چیزی می‌خرید به شما بدهم وقت من رو نگیرید بروید از صنعت و معدن بپرسید. این قیمت‌هایی که روی اجناس می‌گذارند روی چه حسابی است.
به یکی دیگر از عطاری‌ها که فاصله چندانی از مغازه اولی نداشت رفتم. قیمت گیاهان دارویی با همان کیفیت نسبت به مغازه اولی بالاتر بود. (آویشن سیری ۳۰ هزار تومان، بابونه ۱۵، بهارنارنج ۲۵ هزار تومان، عرق نعناع ۱۵ و چهل گیاه هم ۱۷ هزار تومان). حتی او از عرضه ۱۵۰ هزار تومانی بهارنارنج خبر می‌دهد که در برخی عطاری‌ها به فروش می‌رسد. به نظر می رسد با کمی حساب و کتاب سرانگشتی مشخص می‌شود که هر کدام از عطاری‌ها قیمت‌ها را خودشان مشخص می‌کنند و این صنف متولی خاصی در قیمت‌گذاری ندارد. حتی آن طور که از گفته‌های رسول رضائیان، نایب‌رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد در گفت‌وگو با خراسان رضوی پیدا بود در بحث نظارت‌ها نهادهای نظارتی، موازی یکدیگر با هم کار می‌کنند و رضائیان در این باره می‌گوید: گشت‌های موازی سازمان‌های مختلف باعث شده من در اتحادیه مطلع نباشم چه اتفاقی در عطاری‌ها می‌افتد.
حتی نکته جالب‌تر این که به گفته کارشناس مسئول بازرسی صمت، قیمت‌گذاری گیاهان دارویی جزو اولویت‌ها نیست.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد