hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > همدان| پروژه‌ای که در اولویت نیست

همدان| پروژه‌ای که در اولویت نیست

قرار بود کتابخانه استاندارد اسدآباد کمک‌حال تنها کتابخانه عمومی این شهر باشد و به ترویج و گسترش کتاب‌خوانی در اسدآباد کمک کند اما امروز باگذشت تقریبا 8 سال از کلنگ زنی، این پروژه مهم استانی به علت کمبود اعتبار و عدم تخصیص تنها دارای 10 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و سه سال هم از تعطیلی طرح می‌گذرد. آن‌هم در شهرستانی که 5 دانشگاه در دل خود جای‌داده و این امر موجب سرازیر شدن خیل عظیمی از دانشجویان بومی و غیربومی در این شهرستان شده است. تعطیلی پروژه خود موجب آن شده تا پیشرفت فیزیکی ناچیز 10 درصدی نیز با توجه به تغییرات جوی و دیگر مشکلات دستخوش استهلاک و فرسودگی شده و عملا کاری از پیش نرفته باشد. پروژه فوق در سال گذشته دارای یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار بوده که از این میزان اعتبار تنها 500 میلیون تومان تخصیص داشته و با این مبلغ اندک، پیمانکاران آغاز عملیات اجرایی مجدد طرح را در مناقصات قبول نکرده‌اند و با چنین وضعیتی بازهم باید در انتظار تخصیص اعتبار صبر کرد و حال اینکه اسدآباد باوجود دارا بودن 5 دانشگاه و بیش از 5 هزار دانشجو در استان همدان دارای کمترین فضای کتابخانه‌ای بوده و افتتاح این کتابخانه زمینه ارتقاء سرانه فضای کتابخانه‌ای دیار سید جمال‌الدین ‌اسدآبادی را مرتفع می‌کند.


حاضر به واگذاری پروژه به خیرین هستیم

 فرماندار اسدآباد دراین‌باره گفت: با توجه به کمبود فضای کتابخانه‌ای اسدآباد و به طول انجامیدن پروژه کتابخانه استاندارد شهرستان بر اساس ماده 44 حاضر به واگذاری پروژه به خیرین هستیم که با تکمیل طرح نام کتابخانه به نام آنان واگذار شود و حتی اجازه می‌دهیم قسمتی از آن را تبدیل به فضای تجاری البته تجاری- فرهنگی کنند که برای آنان مقرون‌به‌صرفه باشد. کریم حمیدوند اظهار کرد: کتابخانه استاندارد اسدآباد دارای 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص‌یافته بود و برای ادامه مجدد عملیات پروژه سه بار به مناقصه گذاشته شد که متأسفانه باوجود دغدغه‌ها و پیگیری نماینده با این میزان اعتبار تخصیص‌یافته هیچ پیمانکاری ادامه کار چنین پروژه‌ای را نپذیرفت بنابراین با این وضعیت ترک مناقصه و تشریفات کردیم. او افزود: به علت در حال برگشت بودن اعتبار تخصیصی پروژه با توجه به اینکه مجری طرح کتابخانه استاندارد اسدآباد اداره مسکن و شهرسازی بود با جابجایی اعتبار برای صرف هزینه دیگر پروژه‌های این اداره موافقت شد اما این امر به معنی حذف کتابخانه استاندارد در اعتبارات نیست بلکه از بخشی اعتبارات برای این کتابخانه هزینه می‌کنیم. فرماندار اسدآباد اضافه کرد: تکمیل پروژه به اعتباری افزون بر 5 میلیارد تومان نیاز دارد و برای پیشرفت فیزیکی طرح 200 میلیون تومان هزینه شده است.

پروژه‌ای که سه سال است تعطیل‌شده

معاون اداری و مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز دراین‌باره اظهار کرد: کتابخانه استاندارد اسدآباد به‌عنوان تنها کتابخانه استاندارد استان همدان و غرب کشور با مجری‌گری مسکن و شهرسازی مدت 3 سال بوده که تعطیل است و اگر امسال و سال آینده این پروژه بر زمین بماند، مجری‌گری طرح را اداره کتابخانه‌های عمومی استان بر عهده می‌گیرد. فرهاد خاوری بابیان اینکه درصورتی‌که این طرح بر عهده کتابخانه باشد قطع به‌یقین پروژه در مدت‌زمان کوتاهی به ثمر نشسته و تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به کم بودن سرانه فضای کتابخانه‌ای اسدآباد، تکمیل این طرح به‌عنوان یک کتابخانه استاندارد و خاص کمک بسیاری برای شهرستان است. او اظهار کرد: در ابتدای عملیات اجرایی، این طرح با یک میلیارد و 500 میلیون تومان قابل‌تکمیل بود اما به طول انجامیدن طرح و تورم‌های موجود موجب نیاز به اعتبار بیشتر برای پروژه بوده و به 2 تا 3 سال زمان بهره‌برداری نیاز دارد. خاوری اضافه کرد: در حال حاضر طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید رجایی در اولویت است و با اتمام این طرح بحث کتابخانه استاندارد اسدآباد را پیگیری می‌کنیم و درصورتی‌که امکان تکمیل طرح برای مسکن و شهرسازی طی امسال و سال آینده وجود نداشته باشد خودکار را بر عهده می‌گیریم. معاون اداری و مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید رجایی دارای 85 درصدی پیشرفت فیزیکی بوده و تاکنون 420 میلیون تومان برای این میزان پیشرفت هزینه شده است.

کتابخانه در مرحله فونداسیون باقیمانده است

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسدآباد گفت: کتابخانه استاندارد اسدآباد با دو هزار و 200 مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت دو هزار و 500 مترمربع در 4 طبقه بر اساس استانداردهای بین‌المللی کتابخانه‌ای احداث می‌شود که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی 10 درصدی بوده و فعلا در مرحله فونداسیون باقیمانده است. مهدی مرادیان‌تمجید اضافه کرد: پس از پایان طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی شهر پروژه کتابخانه استاندارد در اولویت است و متولی گری این پروژه را پیگیری می‌کنیم. او افزود: طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی اسدآباد از اردیبهشت‌ماه امسال آغازشده و تاکنون 420 میلیون تومان برای این میزان پیشرفت فیزیکی هزینه شده است. مرادیان‌تمجید بابیان اینکه تکمیل و تجهیز پروژه فوق به اعتباری افزون بر 220 میلیون تومان نیاز دارد، گفت: در صورت تأمین اعتبار موردنیاز طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی شهرستان تا پایان سال به اتمام می‌رسد. او بابیان اینکه در این پروژه 270 متر به زیربنای کتابخانه عمومی رجایی اسدآباد اضافه‌شده، گفت: با اتمام طرح، کتابخانه شهید رجایی اسدآباد به 670 مترمربع افزایش می‌یابد و با احداث 2 سالن مجزا امکان استفاده به‌صورت هم‌زمان برای برادران و خواهران به وجود می‌آید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد