hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > 20 آذرماه (11Dec) روز جهانی کوهستان گرامی باد

20 آذرماه (11Dec) روز جهانی کوهستان گرامی باد

موضوع روز جهانی کوهستان امسال است، بنابراین بیایید تنوع زیستی غنی آنها را جشن بگیریم و همچنین تهدیداتی را که با آنها روبرو هستند را برطرف کنیم.


سرچشمۀ همۀ رودهای بزرگ، و منشا نیمی از آب های شیرین جهان، کوهستان است. کوه ها، زیستگاه گونه های بی شمار گیاهی و جانوری، خاستگاه بخش مهمی از تنوع زیستی و پناهگاه بسیاری از گونه هایی هستند که در دشت ها نابود شده اند.کوهها،بزرگترین گردشگاه ها و ورزشگاه ها هستند و با داشتن چشم اندازی با شکوه و هوای پاک، امکان پیاده روی و ورزش در یک محیط دل انگیز را فراهم کرده اند.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر ضمن تبریک 20آذر(11دسامبر)روزجهانی کوهستان به همه ی ساکنین شهرستان کوهستان نشین مهدیشهر ، کوهنوردان،دوستداران طبیعت کوهستان وهمه ی تلاشگران حفظ محیط کوهستان ,از احیای و غنی سازی عرصه های مرتعی و کوهستانی با کشت گونه مقاوم و سازگار ویژه مناطق کوهستان خبر داد و افزود کوهستانها از تأثیرگذارترین ومهم ترین نواحی وزیست بوم کشور میباشد و از طبیعت دوستان دعوت کرد تا در پاسداشت و حفظ کوهها تلاش کرده و تأکید نمود روز جهانی کوهستان، فرصتی است برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در زمینه اهمیت کوه ها در زندگی و ایجاد همکاری برای دگرگونی های مثبت در کوه ها و سرزمین های پر ارتفاع جهان ,هم چنین فرصتی است برای سازمان های دولتی، غیردولتی و دوستداران کوهستان تا در جهت ارتقای آگاهی عمومی و ایجاد سازوکارهای مؤثر حفظ و توسعه پایدار نواحی کوهستانی تلاش کنند.

وظیفۀ کوهنوردان در حفظ محیط کوهستان بسیار مهم بوده و نقش پررنگی در جلوگیری از تخریب کوهستان داشته باشد،  انگیزۀ اصلی کوهنورد برای رفتن به کوه، بهره مندی از محیط طبیعی است، خود را برای حفظ محیط کوهستان و کاهش عوامل مخرب مسئول می داند. بهتر است کوهنوردان برای حفظ محیط زیست کوهستان به این نکات توجه کنند :
 احساس مسئولیت در قبال فرزندانمان تا در آینده بتوانند همچون ما از طبیعت بهره ببرند.

برنامه های کوهنوردی پر جمعیت که فشار ناگهانی زیادی را بر طبیعت وارد می کند، اجرا نکنیم.

در هنگام کوهنوردی، چون یک جنگلبان مسئول، مراقب تخلف ها و آسیب رسانی های دیگران باشیم. بیشتر کسانی که اشتباه کوچکی مرتکب می شوند، با یک تذکر محترمانه قانع می شوند.

از فعالیت های مخرب محیط های کوهستانی گزارش تهیه کرده و برای پیگیری گزارش به اداره منابع طبیعی و محیط زیست  اقدام کنیم.

از کوهنوردی در روزهای بارانی که موجب کوبیده و فشرده شدن خاک  می شود حتی المقدور اجتناب شود

در سازمان های غیر دولتی طرفدار محیط زیست عضو شویم و در برنامه هایی مانند روز پاک سازی کوهستان، روز جهانی کوهستان، روز جهانی زمین پاک، روز ملی دماوند و ... مشارکت کنیم.
مشارکت در ادارۀ امور مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست و رعایت اصول طبیعت گردی پاک را ترویج کنیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد