hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > FATF در گردنه آخر بهارستان؟

FATF در گردنه آخر بهارستان؟

براساس برخی پیش بینی ها قرار است امروز تکلیف لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس و وضعیت  یکی از جنجالی ترین لوایح هفته های اخیر در بهارستان مشخص شود و موافقان و مخالفان پیوستن به FATF تکلیف خود را بدانند.
براساس برخی پیش بینی ها قرار است امروز تکلیف لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس و وضعیت  یکی از جنجالی ترین لوایح هفته های اخیر در بهارستان مشخص شود و موافقان و مخالفان پیوستن به FATF تکلیف خود را بدانند. البته از ساعت 7 تا 8 صبح و پیش از طرح لایحه در مجلس، کارشناسان موافق و مخالف نظرات خود را در یک جلسه غیرعلنی مطرح می کنند. فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی از دعوت وزیران خارجه، اطلاعات و اقتصاد و جمعی از کارشناسان و صاحب نظران دانشگاهی برای بررسی ابعاد این لایحه خبر داده است. به گزارش مهر، وی درباره علنی یا غیرعلنی بودن این جلسه بیان کرد: هیئت رئیسه مجلس باید درباره پخش زنده این جلسه و حضور خبرنگاران تصمیم‌گیری کند. فلاحت پیشه همچنین در گفت و گو با مهر با اشاره به جلسه دیروز سران سه فراکسیون مجلس گفت: تصمیم گرفته شد فراکسیون نمایندگان ولایی، کارشناسانی را که با این لایحه مخالف هستند و نظراتی در این خصوص دارند دعوت کنند که در جلسه صبح یک شنبه (امروز) به مدت نیم ساعت در جلسه غیرعلنی صحبت کنند. نیم ساعت هم به نمایندگان دولت فرصت داده خواهد شد تا در این خصوص نظرات خود را بیان کنند. به گفته یوسف نژاد احتمالا مسئولان دولتی نیز برای بررسی این لایحه در صحن علنی حضور می یابند.
نامه آیت ا... یزدی به رئیس مجلس: کاری نشود که نقطه ضعف مجلس به حساب آید
همزمان آیت ا... یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه در نامه ای سرگشاده و کوتاه به رئیس مجلس با اشاره به جلسه اعضای جامعه مدرسین با رئیس مجلس، نوشت: با یادآوری آثار مثبت و منفی آن چه در دستور کار مجلس قرار دارد، متذکر می‌شویم کاری نشود که ضمن مخالفت با مقامات ذکر شده (رهبر انقلاب و مراجع تقلید)، به زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی و در تاریخ کشور نقطه ضعف مجلس به حساب آید. اشاره این نامه به جلسه ای است که علی لاریجانی و دیگر نمایندگان قم در مجلس در روز 19 خرداد با جامعه مدرسین برگزار کردند. پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی هم اقدامات بانک مرکزی را عامل کاهش قیمت ارز و سکه دانست و گفت: بیان سخنانی مبنی براین که FATF بر بحث اقتصادی کشور اثرگذار است تنها برای تاثیرگذاری روانی بر مجلس بیان می‌شود تا مجبور به پذیرش CTF شود.
کمال خرازی از تصویب CFT حمایت کرد
در مقابل رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این که تصویب لایحه CFT می‌تواند جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرد، افزود: این لایحه همچنین می‌تواند تا حدی در جهت عادی شدن روابط مالی و اقتصادی کمک‌کننده باشد. به گزارش ایسنا، کمال خرازی افزود:  در صورتی که این لایحه تصویب شود، با شرایطی که ایران می‌گذارد و خطوط قرمزی که بیان می‌کند، می‌تواند جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرد.
در دفاعی دیگر الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی گفت: نپیوستن به FATF و تصویب نشدن لوایح مرتبط با آن نوعی خود تحریمی است که محدودیت های زیادی را متوجه سیستم بانکی کشور می کند. همچنین جلال میرزایی عضو فراکسیون امید و نماینده ایلام، در اظهارنظری عجیب به برنا گفت: چرا باید مسئولیت تصویب نشدن و عواقب آن به گردن نمایندگان بیفتد. ما نمایندگان اجازه دهیم هزینه تصویب نشدن این لایحه بر دوش مجمع تشخیص یا شورای نگهبان بیفتد.
پخش یک مستند انتقادی علیه FATF از صداوسیما
در همین حال پخش مستندی از صداوسیما که به موضوع مخاطرات FATF پرداخته، حاشیه ساز شده است. در مستند پخش شده، پاکستان پس از همکاری با FATF و پیوستن به کنوانسیون های مد نظر، به دلیل آزادی رهبر یکی از گروهک های تروریستی از زندان، بار دیگر به فهرست خاکستری FATF بازگشته است. این مستند طرفدارانی هم داشته که پایگاه مشرق یکی از آن هاست. در گزارش مشرق تصریح شده که فشارهای وارد شده بر یک کشور عضو FATF که مانند پاکستان همکاری کاملی نمی کند، ممکن است از فشارهای وارد شده بر یک کشور غیرعضو بیشتر باشد.
فارس: وجود «حق شرط» و « مبادلات بانکی» ترفندی بیش نیست
خبرگزاری فارس در گزارشی به شدت از CFT انتقاد کرد و نوشت: به رغم خطرات بسیار در پیوستن به کنوانسیون عبری،عربی و غربی CFT، دولت با دو ترفند وجود «حق شرط» و « مبادلات بانکی»، سعی در گمراه کردن نمایندگان مجلس برای تصویب چنین کنوانسیونی دارد. این گزارش CFT را بحرانی ترین لایحه در بین چهار لایحه ای دانست که گروه اقدام مالی برای ایران شرط کرده است. به نوشته این مطلب که ارجاعاتی از سیدمحمود نبویان چهره منسوب به جبهه پایداری در آن دیده می شود، حق شرط ایران در CFT به دلیل مغایرت با بند ج ماده 1 کنوانسیون وین مورد پذیرش قرار نمی گیرد. از نظر این گزارش، FATF حتی در صورتی که تعهدات ایران انجام شد، تعهد صریحی ندارد که مبادلات بانکی ایران را تسهیل کند.موضوع پیوستن به FATF به جز مسئولان در بین فعالان فضای مجازی و همچنین چهره ها و جریان های فعال در مسائل سیاسی هم به راه انداخته است. به جز تجمعات متعدد شهرهای مختلف در روزهای قبل و حتی ارسال پیامک های تهدیدی و توضیحی برای نمایندگان، در فضای مجازی هم کاربران موافق و مخالف ادله خود را ارائه می کنند. منتقدان لوایح مرتبط با FATF با ترند کردن این هشتگ در توئیتر اعتراض خود را به این موضوع ابراز کردند. در هر صورت حتی در صورت تصویب لایحه CFT در مجلس، این لایحه منتقدان جدی در شورای نگهبان داشته و حتی در فرض پافشاری مجلس، نهایی شدن این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده خواهد شد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد