hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > بهروز بهشتی فعال سیاسی رسانه ای در یادداشتی به مناقشات پیش آمده در داخل کشور پس از طرح دوباره موضوع مذاکره پس از مشخص شدن نتایج انتخابات اخیر ایالات متحده آمریکا پرداخت.

بهروز بهشتی فعال سیاسی رسانه ای در یادداشتی به مناقشات پیش آمده در داخل کشور پس از طرح دوباره موضوع مذاکره پس از مشخص شدن نتایج انتخابات اخیر ایالات متحده آمریکا پرداخت.



 

به گزارش پایگاه خبری رویداد ایران، متن یادداشت به این شرح است:

 

حسن روحانی رئیس جمهور هفته گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عدم راهیابی مجدد دونالد ترامپ به کاخ سفید با مخالفت مردم به وسیله مکانیسم انتخابات را بسیار مهم توصیف کرد و به یکی از وعده های انتخاباتی جو بایدن که بازگشت به برجام بود مستقیما اشاره کرد تا تلویحا رضایت خود را از نتیجه انتخابات و امیدواری به رخدادهای پس از آن نشان دهد و از دست رفتن چنین موقعیتی برای لغو تحریمها را “فرصت سوزی” بنامد. او همچنین از باز شدن راه جدید برای طرف آمریکایی با عمل به تعهدات برجامی خود سخن گفت و نسبت به بازگشت آمریکا به مسیر تعهدات بسیار ابراز امیدواری کرد تا جرقه موضوع  “مذاکره” را دوباره پس از هفته ها به بهانه نتیجه انتخابات آمریکا زده باشد و با این رویکرد به استقبال کلید دار جدید کاخ سفید رفت.

در این مدت همچنین شخصیت های کلیدی دولت مانند وزیر امور خارجه،سخنگوی دولت، معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور و … در سخنان خود با بکار بردن عباراتی مانند “به تفاوت بالقوه روسای جمهور آمریکا بی توجه نیستیم” یا “مشخص است بین بایدن و ترامپ تفاوت است” و اظهاراتی از این قبیل به وضوح نسبت به انتخاب جو بایدن بعنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده ابراز خوشیبینی وافر کرده و به طرف مقابل برای بازگشت به برجام و میز مذاکره ، پالس مثبت ارسال کردند.

اما در مقابل این حجم از استقبال  پاستورنشینان نسبت به انتخاب نامزد دموکرات ها به عنوان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، موضع شخص جو بایدن در ارتباط با برجام و مذاکره چه بوده است؟! برای یافتن پاسخ این پرسش می توان به یادداشت منتشر شده بایدن در خبرگزاری سی ان ان پیش از آغاز رسمی کارزار انتخاباتی آمریکا رجوع کرد که در آن بازگشت به برجام را راهی هوشمندانه برای سخت گیری بیشتر بر ایران توصیف کرده و اعمال محدودیت و فشار در موضوعاتی دیگر مانند مباحث موشکی و حقوق بشری را هم در ادامه کار برای خود ترسیم کرده است.

آیا با وجود چنین مواضعی از سوی طرف مقابل آن هم در آغاز راه و پیش از سکونت در کاخ سفید، باز هم دولتمردان حل مشکلات کشور در کوتاه مدت را  باید در برجام و مذاکره ببینند و بجویند؟! آیا در مدت باقیمانده از عمر دولت دوزادهم، بسیاری از مشکلات ریز و درشت اقتصادی کشور را با مدیریت مناسب و اصلاح برخی سیاست های نادرست در داخل نمی توان حل و فصل کرد؟!  

از همین روی بود که آیت الله رئیسی و محمدباقر قالیباف به عنوان روسای دو قوه دیگر کشور در روزهای گذشته با به کاربردن عباراتی مانند “پالس‌های غلط به آمریکا، پیام ملت ایران نیست” و “گرانی‌ها به پاستور و بهارستان ربط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا” و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس و بسیاری از فعالین سیاسی و رسانه ای به رویکرد بسیار خوشبینانه و هیجانی دولت نسبت به نتایج انتخابات آمریکا و مذاکره با آن کشور در پی بازگشت قریب الوقوع آمریکا به برجام تلویحا انتقاد کنند. این انتقادها باعث شد تا برخی از شخصیت ها و فعالین نزدیک به دولت و پس از آن افرادی مانند اسحاق جهانگیری و محمدباقر نوبخت انتقادها را بر نتابیده و در مقام دفاع از رویکرد جدید خود برآمدند تا خیلی زود موضوع “مذاکره” تبدیل به “مناقشه” شود.

حال باید منتظر روزهای آینده ماند و دید آیا مناقشه کنونی بر سر مذاکره تبدیل به وحدت رویه در یک چارچوب مشخص خواهد شد یا باقیمانده عمر دولت دوازدهم به اختلاف و تقابل در داخل بر سر مذاکره خواهد گذشت.

اما در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بدون شک سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزها و ماه های آینده در این خصوص می تواند مانند سنوات گذشته، راهگشای چنین مناقشات و اختلافاتی در داخل کشور باشد و تکلیف را برای کلیه مسئولین و کارگزاران نظام در تمامی رده ها و فعالین عرصه های مختلف کشور روشن کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد