hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > پیشگیری و درمان > آب مروارید چیست و آیا خطرناک است؟علت، علائم و هزینه عمل

آب مروارید چیست و آیا خطرناک است؟علت، علائم و هزینه عمل

 آب مروارید نوعی بیماری چشمی است که باعث کدر شدن عدسی چشم می شود.اطلاعاتی از آب مروارید، علت، علائم، درمان،پیشگیری،هزینه و فیلم عمل آب مروارید را آورده ایم.

 آب مروارید نوعی بیماری چشمی است که باعث کدر شدن عدسی چشم می شود و عواملی مانند افزایش سن، دیابت، افزایش فشار خون، چاقی، مصرف الکل و سیگار ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.در ادامه شما را با آب مروارید چیست؟ علائم، علت، پیشگیری و درمان آن آشنا می کنیم و اطلاعاتی ازهزینه عمل آب مروارید، قطره درمان آب مروارید،علت آب مروارید در جوانیرا در اختیار شما قرار دهیم و به سوالاتی مانند عمل آب مروارید چشم چقدر طول میکشد؟ آیا آب مروارید چشم خطرناک است؟ و ....پاسخ می‌دهیم. پس با ما تا پایان همراه باشید.

 آب مروارید
 آب مروارید چشم

 آب مروارید چیست؟

آب مروارید (Cataracts) نوعی بیماری چشمی است که هیچ گونه علامت اولیه‌ای ندارد اما به مرور زمان فرد علائمی مانند تاری دید، کمرنگ به نظر رسیدن رنگ‌ها، حساسیت بیش از حد به نور، مشکل دید در شب و دوبینی را تجربه خواهد کرد.

آب مروارید از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آب مروارید یا کاتاراکت (به فرانسوی: cataracte) (آب سفید) نوعی بیماری‌ چشم با دلایل مختلف است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می‌شود. خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد با جراحی ظریفی برطرف می‌شود.


علت آب مروارید چشم

علت آب مروارید چشم بیشتر ناشی از پیری چشم و یا آسیب دیدگی آن است اما برخی از دلایل ژنتیکی ارثی که باعث ایجاد بیماری‌های غیر چشمی مانند دیابت می شود، می تواند در بروز آب مروارید دخیل باشند و ریسک ابتلا به آب مروارید را افزایش دهند.

عوامل خطر ابتلا به آب مروارید عبارتند از:

  • افزایش سن: با افزایش سن قدرت تطابق و انعطاف پذیری عدسی چشم کاهش پیدا می کند و باعث اختلال در بینایی فرد می‌شود.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به آب مروارید: پزشکان معتقدند که آب مروارید ایجاد شده در بخش قدامی عدسی، مادرزادی است. 
  • دیابت: فرد مبتلا به دیابت دچار نوروپاتی یا آسیب عصبی می شود که می تواند چشم را درگیر و باعث ایجاد اختلالات بینایی شود.
  • زیاد در معرض نور خورشید بودن: اگر شما بیش از حد در برابر نور خورشید قرار بگیرید باعث می شود که عضلات چشم بیش از حد فعالیت کند و به مرور دچار آسیب‌های جبران ناپذیر می شود.
  • سیگار: مصرف دخانیات و سیگار کشیدن یکی از علت های بسیار مهم بیماری های چشمی مرتبط با سن است.
  • افزایش فشار خون: شبکیه ی چشم تنها عضوی است که در آن عروق خونی به صورت مستقیم قابل مشاهده هستند و می توان عوارض مربوط به فشار خون بالا را در عروق آن تشخیص داد.
  • مصرف الکل: ضایعات بینایی ناشی از مصرف الکل به صورت تدریجی، دیر هنگام، کاهش دید دو طرفه چشم و بدون درد نشان داده می شود.
  • چاقی 
  • آسیب یا التهاب قبلی چشم
  • استفاده‌ی طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئید

علت آب مروارید در جوانی 

  • دیابت
  • ضربه به چشم
  • استفاده از کورتون‌ها
  • مصرف بیش از اندازه الکل
اینفوگرافی علت آب مروارید
اینفوگرافی علت آب مروارید

 علائم آب مروارید

علائم آب مروارید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دید تیره یا تاریک
  • کاهش دید شبانه
  • محو شدن رنگ‌ها
  • دید دوبینی در یک چشم
  • دیدن هاله‌ای در اطراف نور
  • نزدیک بینیدر افراد مسن
  • تغییر مکرر در شماره‌ی عینک
  • حساسیت به نور و تابش خیره‌کننده
  • نیاز به نور بیشتر برای مطالعه و سایر کارها

درمان آب مروارید

درمان آب مروارید به صورت طبیعی وجود ندارد اما تنها راه درمان این بیماری چشمی که اصلی ترین عامل نابینایی می باشد، جراحی است.بنابراین برای انجام عمل آب مروارید به پزشک متخصص چشم یا متخصص بیماریهای قرنیه و خارج چشمی مراجعه کنید تا پس از انجام معاینات چشم پزشکی بهترین تصمیم برای شما اتخاذ شود.

جراحی آب مروارید

جراحی آب مروارید روشی است که در آن عدسی کدر شده را بر میدارند و آن را با عدسی مصنوعی جایگزین می کنند. جراحی کاتاراکت به هیچ وجه دردناک نیست زیرا از قطره‌های بی‌حس‌کننده ی موضعی استفاده می شود تا سطح چشم کاملا بی‌حس می‌شود. 

فیلم عمل آب مروارید چشم

قطره درمان آب مروارید

قطره درمان آب مروارید همان قطره دیکلوفناک 1 درصد است که قبل از عمل جراحی باعث کاهش درد، قرمزی، سوزش چشم و نیز واکنش اتاق قدامی پس از عمل می شود.

 آب مروارید
 آب مروارید

 هزینه عمل آب مروارید

هزینه عمل آب مروارید به عواملی مانند نوع تکنیک جراحی، بیمارستان یا کلینیک درمانی، لنزها و تجهیزات خاص پزشکی بستگی دارد و با توجه به نوسانات ارزی هزینه این عمل در سال 1402 نسبت به سال‌های گذشته بیشتر افزایش یافته است و رقم دقیقی را نمی توان اعلام کرد. 

عمل آب مروارید چشم چقدر طول میکشد؟

عمل آب مروارید چشم اغلب بین 30 تا 45 دقیقه طول می کشد اما به طور میانگین از زمان ورود بیمار به کلینیک چشم پزشکی و انجام فرایند پذیرش، انجام عمل جراحی و ترخیص بیمار زمانی در حدود ۲ ساعت و نیم سپری می‌شود.جراحی آب مروارید دردناک نیست زیرا از بی حس کننده‌های موضعی استفاده می شود و بیمار پس از انجام عمل جراحی در همان روز ترخیص می شود.

پیشگیری از آب مروارید

پیشگیری از آب مروارید امکان پذیر نیست اما می توان با کاهش ریسک فاکتورهای مرتبط با بروز آب مروارید مثل کاهش مصرف سیگار، الکل، کورتون و تنظیم فشار خون و...  کمک‌کننده باشد.


پرسش های متداول

آیا آب مروارید چشم خطرناک است؟

بله، آب مروارید چشم خطرناک است و سهل‌انگاری در مورد این بیماری می‌تواند به‌قیمت از‌دست‌دادن بینایی فرد تمام شود.

آب مروارید مربوط به قرنیه است یا شبکیه؟
آب مروارید مربوط به قرنیه چشم است.
همزمانی آب مروارید و سرگیجه چیست؟
علت تاری دید و سرگیجه می تواند آب مروارید باشد.
آب مروارید رسیده چیست؟
آب مروارید رسیده زمانی استفاده می‌شود که بیماری شدت گرفته و چشم‌پزشک برداشتن آن را توصیه میی کند.
آب مروارید مادرزادی چیست؟
آب مروارید مادرزادی یعنی تیرگی لنز در یک یا هر دو چشم نوزادان یا کودکانی که در بدو تولد این عارضه در آنها وجود دارد. این وضعیت ممکن است باعث کاهش دید شدیدی شوند تا حدی که نیاز به جراحی داشته باشد
آب مروارید خفیف چیست؟
آب مروارید خفیف یعنی فقط بخش کوچکی از عدسی کدر می شود و مشکلی را به وجود نمی آورد.
آیا آب مروارید ارثی است؟
بله، ممکن است آب مروارید ارثی باشد.
آیا آب مروارید حتما باید عمل شود؟
اگر آب مروارید باعث ایجاد مشکل در انجام فعالیت های روزمره و بینایی شما باشد، چشم پزشک ممکن است عمل جراحی آب مروارید را پیشنهاد کند.
آیا آب مروارید باعث کوری میشود؟

بله، در صورت که آب مروارید درمان نشود باعث کوری میشود زیرا جلوی عبور نور از عدسی را می‌گیرد و دید واضح را نیز مشکل می‌کند.

آیا آب مروارید باعث سردرد میشود؟
بله


سخن آخر

در این مطلب هر آنچه در باره آب مروارید باید بدانید را در اختیار شما قرار دادیم و شما را با علت، علائم، تشخیص، درمان و پیشگیری از آب مروارید آشنا کردیم. در صورت تمایل می توانید مطلب آلرژی چشم چیست؟ علت، علائم، درمان دارویی و خانگی حساسیت چشم را نیزمطالعه کنید.در صورت ابتلا به این بیماری، تجربیات تان را در درمان این بیماری در قسمت نظرات تان با دیگران به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد