hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > قربانیان مشروبات تقلبی به ٤٢ نفر رسید

قربانیان مشروبات تقلبی به ٤٢ نفر رسید

مشروبات الکلی همچنان در کشور قربانی می‌گیرد. تقریبا یک هفته‌ای است که از چند استان کشور، خبرهای تلخی در رابطه با مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی شنیده می‌شود. بیمارستان‌ها پر شده از قربانیانی که برای یک شب مستی، جان و زندگی‌شان را به خطر انداخته‌ و دچار مسمومیت شده‌اند. تا جایی که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، آمار قربانیان مشروبات الکلی به ٤٢ نفر رسیده است. ٤٦٠ نفر هم دچار مسمومیت و حتی نابینایی شده‌اند. در این رابطه دستگیری‌ها هم ادامه دارد. متهمانی که  مشروبات تقلبی را توزیع کرده‌ و جان جوانان را به خطر انداخته‌اند.
ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مسمومیت‌های اخیر بر اثر مصرف الکل گفت: «از ١٦شهریور تا ٨مهرماه آمار افرادی که به دلیل مسمومیت بر اثر مصرف الکل‌های تقلبی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، ٤٦٠ نفر است که بیشتر از استان‌های البرز، کهگیلویه‌وبویراحمد، فارس، خراسان‌شمالی و هرمزگان بوده‌اند. از این تعداد ٤٢ نفر فوت کرده یا به مرگ‌مغزی دچار شده‌اند. ٩٣‌درصد فوتی‌ها هم مرد بوده‌اند. جوان‌ترین فوتی به دلیل مصرف الکل یک دختر ١٩ ساله و مسن‌ترین فرد یک آقا با ٥٧‌سال سن بوده است. علاوه بر این ٤١‌درصد از مسمومان در سنین ٢٦ تا ٣٥‌سال بوده‌اند و از ٤٦٠مسموم، ١٧٧ نفر بستری، ٢٤١ نفر مرخص و ١٧٠ نفر هم دیالیز شده‌اند. گفتنی است ١٦ نفر در این میان نابینا شده‌اند.» حریرچی با اشاره به اثرات مضر مصرف الکل ادامه داد:   «مشکلات روانی، جراحات عمدی و غیرعمدی از دیگر تبعات مصرف الکل است و خطر خودکشی و خشونت با مصرف الکل افزایش پیدا می‌کند. مصرف الکل حتی همسرآزاری را هم افزایش می‌دهد. تصادفات عمدی و غیرعمدی یا قتل از عوامل مصرف الکل است. در ایران ٤,٩ درصد افراد بالای ١٨‌سال در یک‌سال سابقه مصرف حداقل یک بار الکل را داشته‌اند و در کل ٨.٨‌درصد جمعیت بالای ١٨‌سال سابقه مصرف الکل را حتی یک بار دارند. علاوه بر این سابقه مصرف مشروبات الکلی در ١٢ ماه گذشته در ٥.٧‌درصد از جمعیت ١٥ تا ٦٤ ساله کشور گزارش شده و در این بین مصرف مردان ١٠ برابر بیش از زنان بوده است.»
سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص خرید و فروش شیشه‌های الکلی برند گفت: «سر دسته الکل‌های تقلبی الکل متیلیک یا الکل چوب است که از مواد موجود در مواد اولیه مشروبات الکلی مثل چوب متصل به انگور، کشمش یا هسته آنها ایجاد می‌شود، البته الکل متیلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه تشخیص داد. این نوع از الکل بسیار خطرناک است و خطرات جانی مثل مرگ و نابینایی دارد. این مشروبات در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شود و به اسم مشروب‌های برند به فروش می‌رسد. متاسفانه در کشور شاهد همه‌گیری ناشی از مسمومیت با الکل‌های تقلبی هستیم. مسمومیت از طریق الکل متانول طی چند ساعت مصرف‌کننده را با عوارضی متعدد ازجمله ناتوانی‌های جسمی و مرگ مواجه خواهد کرد. اگرچه مصرف الکل در کشور ما غیرقانونی است، اما مانند بسیاری از مواد محرک دیگر به فروش می‌رسد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت بروز مسمومیت از الکل‌های تقلبی باید هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنیم یا با اورژانس تماس بگیریم. البته بعضی افراد به دلیل ترس یا بازخواست‌شدن از این کار پرهیز می‌کنند که باید به اطلاع برسانم در صورت مراجعه افراد به بیمارستان‌ها به دلیل مسمومیت از الکل‌های تقلبی هیچ‌گونه گزارشی به نهادهای امنیتی داده نمی‌شود و درواقع از ما درخواست هم نشده است.»
تهران در صدر قربانیان مشروبات الکلی
آمار مرگ‌ومیر و مسمومیت با الکل اما تنها مربوط به روزهای گذشته نیست و براساس آماری که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده، از ابتدای ‌سال ٩٥ تا پایان مردادماه امسال ٣٤٣ نفر شامل ٣٠٨ مرد و ٣٥ زن به دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست داده‌اند. همچنین بررسی این آمار نشان می‌دهد که استان تهران با ١١٣ مورد فوتی در دو و نیم‌سال گذشته بیشترین آمار قربانیان الکل در کشور را به خود  اختصاص داده است. در این استان به ترتیب در سال‌های ٩٥، ٩٦ و پنج ماهه ٩٧، به ترتیب ٧٣، ٢٠ و ٢٠ نفر  جان خود را از دست داده‌اند. پس از تهران، از ابتدای ‌سال ٩٥ تا پایان مردادماه امسال استان کرمان با ثبت ٢٨مورد فوتی با دو مورد در ‌سال ٩٥، یک مورد در‌ سال ٩٦ و ١٨مورد در پنج ماهه ‌سال ٩٧ در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم مشترکا مربوط به استان‌های آذربایجان‌شرقی و فارس است که هرکدام ٢٧ مورد مرگ در پی مسمومیت با الکل طی دو‌سال و پنج ماه در آنها به ثبت رسیده است. استان‌های کردستان، البرز و اصفهان به ترتیب با ١٩، ١٧ و ١٥ مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و استان‌های مازندران و کرمانشاه هرکدام با ١١ مورد و آذربایجان‌غربی، خراسان رضوی و گیلان نیز هرکدام با ١٠ مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.  
اتانول باعث تضعیف‌ سیستم عصبی می‌شود
همچنین دکتر یسنا به‌منش، دبیر ستاد مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، چگونگی بروز مسمومیت با الکل و علایم و عوارض آن را تشریح کرد و در این رابطه به «ایسنا» گفت: «اتانول موجود در مشروبات الکلی که به‌عنوان یک عامل تضعیف‌کننده سیستم عصبی تلقی می‌شود، از تخمیر قند موجود در میوه‌ها و غلات ایجاد می‌شود. بنابراین اگر فردی مقادیر بالایی از الکل را در زمان کوتاهی مصرف کند، ممکن است دچار عوارض حاد مصرف الکل شود که بسته به میزان مصرف و شرایط فیزیکی فرد مصرف‌کننده متفاوت است. مصرف الکل می‌تواند علایمی چون سرخوشی، اختلال در تکلم، تلوتلو خوردن، خواب‌آلودگی، استفراغ، اسهال، اختلال در بینایی، افزایش زمان عکس‌العمل‌های فردی، از بین رفتن تفکر منطقی، کاهش سطح هوشیاری، از دست رفتن حافظه، صدمات ناشی از حوادث در اثر عدم‌هوشیاری مانند تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاع، نزاع، سوختگی یا غرق‌شدن را ایجاد کند.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد