hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > اختلاف ۴۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا بازار؛ کمبودی در عرضه ماهی نداریم

اختلاف ۴۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا بازار؛ کمبودی در عرضه ماهی نداریم

یک مقام مسئول گفت: سیستم‌ نامناسب توزیع و سودجویی دلالان منجر به اختلاف ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا بازار شده است.
ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ، از نوسان قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: کافی نبودن نهاده‌های تولید از یک سو و نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها از سوی دیگر منجر به التهاب و گرانی قیمت ماهی در بازار شده است.
او فاصله قیمت تمام شده از مزرعه تا بازار را ۳۰ تا ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: سیستم نامناسب توزیع و عرضه و واردات بخشی از نهاده‌های تولید همچون خوراک‌ماهی به ویژه در بحث قزل آلا و میگو از دیگر دلایل گرانی ماهی در بازار محسوب می‌شود، چرا که علی رغم واردات نهاده‌های تولید همچون پودرماهی، ذرت و کنجاله با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و نیما، اما به دلیل فقدان نظارت و کنترل، خوراک با قیمت غیرواقعی به دست تولیدکننده می‌رسد.
مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: با وجود واردات نهاده تولید با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، اما این نهاده‌ها با ارز آزاد در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد که این امر بیانگر پرداخت یارانه به دلال و واسطه است.
او با انتقاد از گره خوردن قیمت نهاده‌های تولید به نرخ ارز گفت: گره خوردن اقتصاد کشور به نوسان نرخ ارز موجب شده پیش‌بینی دقیقی نتوانیم راجع به بازار داشته باشیم.
قاسمی ادامه داد: اگر نرخ ارز نوسان چندانی نداشته باشد، افزایش چشمگیری در بحث بازار ماهی نخواهیم داشت، اما اگر نوسان نرخ ارز به گونه‌ای غیرمنتظره باشد، قیمت دستخوش آن بالا و پایین‌ می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات در پایان درباره آخرین وضعیت تولید آبزیان تصریح کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید همانند سال گذشته است و در بحث عرضه با قاطعیت می‌توان گفت که کمبودی نداریم و پروتئین ماهی در کشور قابل تامین است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد