hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > بیش از ۷۰ درصد فوتی‌های کرونا در قزوین سالمند هستند

بیش از ۷۰ درصد فوتی‌های کرونا در قزوین سالمند هستند

جانشین ستاد مقابله با کرونای استان قزوین گفت: بیش از ۷۰ درصد فوتی‌های کرونا در استان قزوین را سالمندان بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند، انتظار می‌رود که فرزندان از والدین خود که در سنین سالمندی قرار دارند به‌صورت ویژه مراقبت کنند.
منوچهر حبیبی در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۰ مهرماه در سالن مدیرت بحران استانداری برگزار شد، تصریح کرد: رعایت بهداشت عمومی قوی‌ترین راه مبارزه با کرونا است و از هر واکسن و درمانی اثرگذارتر است؛ رعایت پروتکل بهداشتی درواقع مسئولیت اجتماعی است که همه باید به آن توجه کنند.
وی افزود: استفاده نکردن از ماسک یک خطای استراتژیک اجتماعی است که نباید به آن بی‌اعتنا باشیم، باید فرهنگ استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در جامعه نهادینه کنیم، طبق آخرین آمار به دلیل عدم توجه به این موضوعات امروزه ابتلا به کرونا خانوادگی شده است.
جانشین ستاد مقابله با کرونا در استان اظهار کرد: درواقع در خانواده‌ها چند بیمار مبتلا وجود دارد که این امر نشان بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی است، اگر فرد مبتلابه کرونا رعایت کند طبیعتاً سایر افراد خانه به کرونا مبتلا نمی‌شوند اما ساده‌انگاری و عادی انگاری باعث افزایش ابتلا به کرونا در خانواده است.
وی تأکید کرد: بیش از ۷۰ درصد فوتی‌های کرونا در استان قزوین را سالمندان و سنین بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند، در این میان دستگاه‌های متولی حوزه سالمندان باید به‌صورت جدی این مسئله را پیگیری کنند از طرفی انتظار می‌رود که فرزندان از والدین خود که در سنین سالمندی قرار دارند به‌صورت ویژه مراقبت کنند.
حبیبی یادآور شد: سالمندان نیاز ویژه به مراقبت دارند و سازمان بهزیستی به‌صورت ویژه در این حوزه مسئولیت دارد و باید اقدامات لازم را انجام دهد، اگر بررسی کنیم که به علت بی‌دقتی و سهل‌انگاری مسئولین اتفاقی رخ‌داده است باید مسئول متولی پاسخگو باشد، اگرچه تاکنون کمترین شیوع را در خانه سالمندان قزوین داشتیم اما نباید از سالمندان غافل شد.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که از ابتلای خود به کرونا مطلع می‌شود باید این مسئله را به خانواده و محیط کار اطلاع دهد، اگرچه در وهله اول از طریق آمار علوم پزشکی به همه دستگاه‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اطلاع می‌دهیم که کارمند یا کارگر آن‌ها مبتلابه کرونا شده است و حق ندارد به مدت ۱۴ روز در محل کار حضور پیدا کند، صرفاً بعد از گذراندن دوره قرنطینه فرد می‌تواند در محل کار حضور پیدا کند.
جانشین ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان بیان کرد: به‌وسیله تلفن‌های همراه فرد مبتلا قرار است رفتار و حرکات فرد را کنترل کنیم، اگر فرد مبتلا جابه‌جا شود تذکر دریافت می‌کند، این موضوع با همکاری مخابرات و دانشگاه علوم پزشکی اجرایی و کنترل می‌شود.
حضور شخص کرونایی در محل کار جرم است
وی عنوان کرد: حضور شخص کرونایی در محل کار جرم است و مجازات دارد بنابراین تأکید می‌شود که فرد پروتکل‌ها را رعایت کند تا از برخوردهای جانبی جلوگیری شود، در حال حاضر با رعایت پروتکل‌ها در بازار، حمل‌ونقل‌ها، نانوایی‌ها و مطب‌ها مشکل‌داریم و باید به‌صورت جدی موردتوجه قرار بگیرد البته از هفته قبل تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است اما کافی نیست.
حبیبی اظهار کرد: اصناف و فروشنده‌ها از مردم گله‌مند هستند، اغلب فروشندگان خودشان از ماسک استفاده می‌کنند اما مردم ماسک نمی‌زنند یا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، اما در حوزه تاکسیرانی مردم گله‌مند هستند و این شبکه نیاز به مراقبت بیشتری دارد، شیوع کرونا در تاکسیرانی بسیار بالا است و ۸ راننده تاکسی مبتلابه کرونا شدند، تعداد زیادی از خانواده‌های شبکه حمل‌ونقل نیز دچار کرونا شدند، تأکید می‌شود در حوزه حمل‌ونقل عمومی حتماً توجه جدی وجود داشته باشد.
بخش درمان از درمان بیماران غیر کرونایی غافل نشوند
وی یادآور شد: بخش درمان نباید از خدمات درمانی بیماران غیر کرونایی غافل شوند، درست است که کرونا دارو ندارد اما بیماران دیگر نیز وجود دارند که باید موردتوجه قرار بگیرند، سهمیه‌بندی اختصاص تخت به بیماران غیر کرونایی و افراد مبتلابه کرونا بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است اما باید بیمارستان پاک برای بیماران غیرکرونایی داشته باشیم.
جانشین ستاد مقابله با ویروس کرونا تصریح کرد: برای ما زنگ خطری وجود دارد در سطح استان ۴۰۰ تخت برای افراد مبتلابه کرونا در نظر گرفته بودیم که ۸۸ درصد آن پرشده است، بنابراین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ۴۹۰ تخت در بخش اول پیش‌بینی کرده و برای بدترین حالت نیز ۷۰۰ تخت پیش‌بینی‌شده است که در این صورت برای پذیرش بیماران غیرکرونایی با مشکل جدی روبه‌رو می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص سهمیه بیمارستان دولتی، تأمین اجتماعی و بیمارستان خصوصی ستاد کرونا نظر دانشگاه علوم پزشکی با هماهنگی بیمارستان تأمین اجتماعی و بیمارستان‌های خصوصی را می‌پذیرد، از بیمارستان رحیمیان نیز می‌خواهیم پای‌کار بیاید و ۴۰ تخت کرونایی و بخش آی سی یو را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهد، همچنین در خصوص بیمارستان ارتش سازمان‌های بیمه‌گر باید حمایت کنند.
حبیبی عنوان کرد: از هلال‌احمر استان قزوین می‌خواهیم که تیم‌های نظارتی و کنترلی را در تعدادی از خیابان‌های پرتردد مانند خیام، امام خمینی (ره) قرار دهیم حضور به همراه تب‌سنج و با لباس هلال احمر مؤثر خواهد بود تا به مردم تذکر بدهند.
وی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی بر داروخانه‌ها نظارت جدی داشته باشند، طی گزارشی که به دست ما رسیده است ۳ نفر از پرسنل یک داروخانه به کرونا مبتلا شدند؛ در داروخانه‌ها باید رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، قرار دادن دستگاه پوز در دسترس مشتری و استفاده پرسنل داروخانه از ماسک باید موردتوجه قرار بگیرد، داروخانه را نمی‌شود تعطیل کرد چون موردنیاز بیماران است.
جانشین ستاد مقابله با ویروس کرونا خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که هیچ صنفی مصون از کرونا نیست، در حال حاضر اعضای تیم والیبال شهرداری که در لیگ برتر بودند به کرونا مبتلا شدند، کرونا مختص سن یا صنف خاصی نیست، ما نوزاد ۲۵ روزه تا فرد ۹۰ ساله مبتلابه کرونا داشتیم، مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را به‌صورت جدی رعایت کنند.
وی با اشاره به آرامستان ها یادآور شد: هیچ برنامه‌ای نباید در آرامستان ها صورت بگیرد و باید کنترل شود، آرامستان‌ها باید کل هفته تعطیل باشند و صرفاً افراد برای دفن عزیزانشان می‌توانند مراجعه کنند.
حبیبی تأکید کرد: کنترل و اقدامات صورت گرفته در هفته‌های گذشته در کاهش شیوع کرونا مؤثر بوده و روند کنترل‌شده است اما با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، اگرچه هیچ‌کدام از شهرهای استان قزوین جزو ۴۵ شهر کشور که بیشتر آمار را دارند نیستند اما با وضعیت مطلوب فاصله‌داریم.
وی با اشاره به شهادت مدافع سلامت «مریم شرف‌خواه» تصریح کرد: امیدوارم تلاش‌های ستاد کرونا نتیجه‌بخش باشد تا شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم، با توجه به همکاری‌های صورت گرفته با بنیاد شهید پیکر این پرستار به‌عنوان مدافع سلامت در بخش مزار شهدای قزوین دفن شد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد