hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > دعوت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دستگاههای فرهنگی سمنان برای مشارکت فعال در جشنواره پایتخت کتاب

دعوت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دستگاههای فرهنگی سمنان برای مشارکت فعال در جشنواره پایتخت کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، با دعوت از دستگاههای اجرایی و فرهنگی برای مشارکت در جشنواره پایتخت کتاب و توسعه فرهنگ مطالعه در سمنان گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی در دستیابی به پیشرفت و حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، فرشید فلاح روز شنبه در نشست شورای اداری شهرستان سمنان با اشاره به شرایط فرهنگی امروز کشور گفت: شرایط فرهنگی امروز کشور در بهترین حال حالت مشابه شرایط اقتصادی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه مسایل اجتماعی و اقتصادی جامعه را می توان با بهره گیری از شاخص هایی رصد کرد در حالیکه مباحث فرهنگی را به دلیل نبود شاخص ها نمی توان رصد و ارزیابی کرد و به صورت کمی نشان داد.
فلاح، با اشاره به تاکید و رهنمودهای امام راحل (ره) مبنی بر اینکه "فرهنگ زیربنای هر جامعه است" و یا اینکه "تا فرهنگ هر جامعه اصلاح نشود جامعه اصلاح نخواهد شد" ادامه داد: فرهنگ با انسانها سر و کار دارد و متشکل از باورها، ارزش ها و ... است و از شاخص های پیچیده ای برای ارزیابی برخوردار است.
وی، شاخص و سرانه مطالعه در هر جامعه را یکی از شاخص های ارزیابی فرهنگ جامعه دانست و گفت: جامعه ای که اهل کتاب و مطالعه است میزان قابل ملاحظه ای از آن جامعه با مشکلات کمتری برخوردار خواهند بود و عکس آن نیز صادق خواهد بود.پ
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، توجه به کتاب و مطالعه را امری زیربنایی و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: توجه به مسایل فرهنگی و ارتقای شاخص های فرهنگی را تنها نمی توان از دیک دستگاه فرهنگی انتظار داشت بلکه همه دستگاهها در این زمینه باید نقش آفرین و همکاری نمایند.
وی در این زمینه دوران دفاع مقدس و مشارکت تمام بخش های اجرایی و ... در این عرصه را مورد اشاره قرار داد و افزود: در مسایل فرهنگی هم که به عنوان از دغدغه های مقام معظم رهبری است و بارهای در این خصوص از شبیخون فرهنگی یاد کرده اند امروز باید همه دستگاهها مشارکت و همکاری کنند.
فلاح جشنواره پایتخت کتاب را از طرحهای مهمی خواند که امروز در حوزه فرهنگ و کتابخوانی مطرح است و اظهار داشت: این جشنواره در حقیقت یک فستیوال و رقابت بین شهرهای کشور برای دستیابی به عنوان پایتخت کتاب است.
وی، سمنان را به لحاظ برخورداری از پیشینه قوی فرهنگی و تاریخی و شرایط فرهنگی دارای شرایط لازم برای کسب این عنوان معرفی کرد و گفت: هدف اصلی در این جشنواره دستیابی به رشد مناسب در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه و در نهایت کسب عنوان پایتختی کتاب است.
فلاح در این خصوص به شهرهایی که تاکنون موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب شده اند اشاره کرد و با تاکید بر اینکه در این زمینه نوآوری و خلاقیت حرف اول را می زند گفت: شهرداری و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نقش دارند اما دستگاههای فرهنگی و اجرایی نیز باید با مشارکت و فعالیت مستمر یاری کننده کسب این عنوان باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه تشکل های مردمی در این عرصه نقش مهمی دارند گفت: دبیرخانه جشنواره پایتخت کتاب در سمنان در یک موسسه فرهنگی هنری مردمی مستقر شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی همچنین از تشکیل و آغاز به کار ستاد پایتخت کتاب به ریاست فرماندار سمنان خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به سابقه شهردار فعلی سمنان که در کشوت شهردار کاشان این عنوان را کسب کرده است و نیز مشارکت فعال و مستمر دستگاههای مردمی، اجرایی و فرهنگی علاوه بر نیل به توسعه فرهنگ کتابخوانی، در کسب عنوان سمنان پایتخت کتاب نیز موفق باشیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد