hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > حرص از منظر سرخابي‌ها

حرص از منظر سرخابي‌ها

«حماسه»، اين دقيق‌ترين تعريف از عملكرد پرسپوليس در مقابل الدحيل است. سرخپوشان كه در اين فصل با مشكل كمبود بازيكن مواجه هستند، در مقابل تيمي قرار گرفتند كه از نظر پتانسيل بازيكن در جايگاه مقابل پرسپوليس قرار داشتند و ستاره‌هاي بي‌شماري را به خدمت گرفته بودند. 
                   

«حماسه»، اين دقيق‌ترين تعريف از عملكرد پرسپوليس در مقابل الدحيل است. سرخپوشان كه در اين فصل با مشكل كمبود بازيكن مواجه هستند، در مقابل تيمي قرار گرفتند كه از نظر پتانسيل بازيكن در جايگاه مقابل پرسپوليس قرار داشتند و ستاره‌هاي بي‌شماري را به خدمت گرفته بودند. پس از آنكه شاگردان برانكو گل نخست را دريافت كردند، اندك هواداري تصور مي‌كرد اين تيم بتواند سه گل وارد دروازه حريف كند و به مرحله نيمه‌نهايي برسد اما اين اتفاق افتاد تا دوباره از «حماسه» ياد كنيم. حال اين بازي نيز به ديدارهايي پيوست كه هرگز فراموش‌شان نمي‌كنيم؛ همچون ديدار ايران و استراليا كه خداداد عزيزي، دوست‌داشتني‌ترين چهره خود را به نمايش گذاشت يا ديدار استقلال و پرسپوليس كه ايمون زايد ناگهان از فرش به عرش رسيد يا ديدار استقلال و نوف باخور ازبكستان كه آبي‌ها در شهريور 1375 با گل‌هاي ورمزيار، منصوريان و مرفاوي حريف قدرتمند خود را شكست داد. از اين دست كام بك‌ها فراوان است، شايد همه ما ديدار بايرن‌مونيخ و منچستر را به ياد داريم كه شياطين سرخ بازي را با نتيجه دو بر يك بردند يا ديدار بارسلونا و پاريس‌سن‌ژرمن كه آبي‌واناري‌ها با نتيجه 6 بر يك،‌ شكست چهار بر صفر ديدار رفت را جبران كردند. همان بازي‌اي كه عادل فردوسي‌پور گزارشگر آن بود و جمله‌هاي معروف «چيه اين فوتبال؟» و «تمام تنم داره مي‌لرزه» را به زبان آورد. ديدار پرسپوليس و الدحيل از جمله همين كام‌بك‌هاست. بي اغراق مي‌توان گفت اين بازي نيز به تاريخ پيوست و سال‌ها از آن به عنوان شاهكار برانكو ياد خواهد شد. به هر ترتيب پرسپوليس به مرحله نيمه نهايي رسيد تا در مقابل ديگر تيم قطري يعني السد قرار بگيرد. همان تيمي كه با خوش‌شانسي موفق شد استقلال را شكست دهد. شايد اگر اشتباه بچه‌گانه روزبه چشمي اتفاق نمي‌افتاد ،شاهد دربي ايراني‌ها در آسيا بوديم، اتفاقي كه رخ نداد و حسرت آن بر دل هواداران باقي ماند. حال پرسپوليس تنها نماينده ايران در جمع چهار تيم برتر آسياست و بايد در برابر تيمي قرار بگيرد كه در مرحله گروهي يك بار سه بر يك به آن باخته و در بازي برگشت با نتيجه يك بر صفر اين تيم را شكست داده است. شاگردان برانكو در غيبت كمال كاميابي‌نيا و محمد انصاري در برابر تيمي به ميدان خواهند رفت كه ژاوي، بونجاح و عفيف را در تركيب خود دارد. عفيف با سابقه حضور در خيخون و ويارئال در حالي در برابر پرسپوليس قرار مي‌گيرد كه تركيبي از شاهكار طارمي و طاهري باعث محروميت اين تيم از فصل نقل و انتقالات شده اما هواداران همچنان اميدوارند اين تيم كه براي دومين بار پياپي به مرحله نيمه نهايي رسيده اين بار راهي فينال شود و قهرماني را به ارمغان بياورد. براي بررسي دلايل افت استقلال و پيروزي شگفت‌انگيز پرسپوليس با كارشناسان تماس گرفتيم تا از آن‌ها درباره اين دو موضوع بپرسيم.

شفر به بالا دستي‌هايش احترام نمي‌گذارد

حسن روشن/ پيشكسوت استقلال

استقلال مي‌توانست در برابر السد، بازي بهتري را به نمايش بگذارد اما اين تيم مديريت نشد. آبي‌ها كاپيتان بزرگي به نام مهدي رحمتي را در زمين دارند اما فاصله او با بازيكنان مهاجم زياد است و نمي‌تواند آن‌ها را براي رسيدن به گل‌هاي بيشتر تحريك كند. شفر بايد به بازيكناني مثل روزبه چشمي آموزش بدهد كه در چنين بازي‌هاي مهمي، اشتباهاتي را كه منجر به اخراج مي‌شود، مرتكب نشود. تعويض‌هاي شفر نيز در اين ديدار افتضاح بود، او نبايد به بازيكناني مثل قائدي ميدان بدهد، او حتي از صفر نيز كمتر بود. مي‌گويند وريا (غفوري) بيمار بود و نتوانست به ميدان برود اما اعتقاد دارم جنازه او بهتر از بسياري از بازيكنان است. برخي مي‌گويند روزبه چشمي مي‌توانست به ميانه ميدان منتقل شود اما به نظرم با اين كار، استقلال دو آسيب مي‌بيند؛ اول اينكه خط دفاع تهي از بازيكن تخصصي مي‌شود و دوم اينكه در خط هافبك، چشمي نمي‌تواند عملكرد مناسبي داشته باشد. روز گذشته شنيدم كه كميته فني از شفر توضيح خواسته، اعتقاد دارم كميته فني اين روزها صوري است. شفر در روزهاي ابتدايي مي‌گفت من كميته فني را قبول ندارم. او مي‌گفت من فقط افتخاري را مي‌شناسم و شخص ديگري را قبول ندارم، حال نوبت كميته فني است كه تخصص خود را به رخ شفر بكشد. اين مربي آلماني غرور خاصي دارد و حتي در يكي از تمرينات استقلال، اصغر حاجيلو را شماتت كرد. او نمي‌داند وظيفه سرپرست چيست و حتي به دنبال يادگيري آن نمي‌رود. شفر بايد هر يك ماه يك بار، گزارش كار خود را به كميته فني بدهد تا درباره ادامه حضور او تصميم گيري شود اما در عمل اين كار انجام نمي‌شود تا سيستم اشتباه استقلال به پيش برود. به هر ترتيب من معتقدم امكان ندارد با اين وضعيت، استقلال نتيجه بگيرد. من عادت كرده‌ام وقتي در باشگاه هستم و نيستم، درباره حقايق صحبت كنم و هواداران را در جريان اتفاقات قرار بدهم بنابراين اگر انتقادي مطرح مي‌شود در راستاي بهبود شرايط است و هواداران بايد حوصله كنند تا باشگاه روند مناسب خود را در پيش بگيرد. با روند فعلي، ممكن نيست استقلال وضعيت بهتري پيدا كند و اوضاع اين تيم روز به روز بدتر خواهد شد. شفر بايد به مقامات بالادستي خود احترام بگذارد و به آن‌ها به چشم همكاراني نگاه كند كه مي‌خواهند وضعيت تيم را بهتر نكنند اما در حال حاضر نگاه به كميته فني مثل نگاه رقيب است. هيچ‌كدام از ما قصد نداريم جاي شفر را در استقلال بگيريم بلكه در حال تلاش براي بازگرداندن تيم محبوب‌مان به شرايط بهينه هستيم. اميدوارم استقلال در ديدارهاي ليگ‌برتر بتواند عملكرد بهتري داشته باشد و هواداران اين تيم را راضي كند.

نگراني‌هاي هواداران براي ديدار مقابل السد

حسين عبدي/ پيشكسوت پرسپوليس

پرسپوليس در يك بازي تماشايي موفق شد الدحيل را شكست داده و راهي مرحله نيمه‌نهايي شود. درباره اين بازي فقط يك جمله مي‌توانم بگويم؛ «خوب شروع نشد ولي خوب تمام شد». شرايطي كه در اين ديدار وجود داشت خاص بود و بعيد است در بازي‌هاي زيادي تكرار شود. در اين ديدار همه بازيكنان، تمام تلاش خود را انجام دادند كه به بازي با برتري پرسپوليس به پايان برسد و در نهايت نيز اين اتفاق رخ داد. به هر ترتيب اين بازي تمام شد و بايد به فكر بازي بعدي مقابل السد بود. اميدوارم با درايت برانكو السد را نيز پشت سر بگذاريم و بتوانيم راهي فينال شويم زيرا معتقدم فوتبال ايران در چنين شرايطي نياز به يك موفقيت بزرگ دارد. آنچه هواداران پرسپوليس را نگران كرده، غيبت كمال كاميابي‌نيا و محمد انصاري است. اميدوارم اين موضوع مشكل ساز نشود. برانكو مي تواند سيستم خود را تغيير بدهد و جاي اين بازيكنان را پر كند هرچند كه نبود هر بازيكن مي‌تواند به هر تيمي آسيبي جبران‌ناپذير بزند ولي ممكن است جايگزين‌هاي مناسبي پيدا شوند كه شگفتي‌سازي كنند. من نيز مثل ساير هواداران به درايت برانكو اميدوارم و مي‌دانم او جايگزين مناسبي براي بازيكناني كه در زمين نيستند، پيدا خواهد كرد. برخي از كارشناسان و هواداران معتقدند گادوين منشا در بازي‌هاي ليگ داخلي اشتباهات متعددي را مرتكب مي‌شود و درواقع يك بازيكن معمولي است اما در بازي ليگ قهرمانان فراتر از يك بازيكن معمولي ظاهر مي‌شود و ستاره است. اعتقاد دارم نمي‌توان بازي‌هاي مختلف را با يكديگر مقايسه كرد زيرا در ليگ داخلي، به دليل فشرده بازي كردن تيم‌هاي حريف در برابر پرسپوليس، فضا براي مانور مهاجمان كم است اما در ليگ قهرمانان، تيم‌ها اين فضا را در اختيار مهاجم سيه چرده اين تيم قرار مي‌دهند. موضوع ديگري كه هواداران را نگران كرده، افت حسين ماهيني است. فكر مي كنم ماهيني مسئوليت بزرگي دارد، او يكي از كاپيتان هاي پرسپوليس است و گاهي توقعات بيشتري از اين بازيكن مي‌رود. هر بازيكني ممكن است در مقاطعي از فصل افت داشته باشد اما نبايد فراموش كرد كه حسين ماهيني همان وظايفي كه سرمربي تيم به او سپرده را انجام مي‌دهد و در آن كوتاهي نمي‌كند. گاه اشتباهاتي صورت مي‌گيرد اما نبايد به سادگي از كنار بازيكنان بزرگ گذشت و آن‌ها را نيمكت‌نشين كرد. فكر مي‌كنم منتقدان به برخي نقاط منفي بيشتر توجه مي‌كنند تا نقاط مثبت، اينكه اين انتقاد باعث بهتر شدن تيم بشود موثر است؛ نه اينكه باعث تخليه روحي و رواني بازيكن شود. بايد شرايط باشگاه و بازيكنان را درك كنيم و نه با انتقادات تخريب كننده بلكه با راهكار، كار را به پيش ببريم. حسين بازيكن بزرگي است و بايد به او روحيه داد تا در مقابل السد، بازي مناسبي را به نمايش بگذارد. به هر ترتيب اميدوارم پرسپوليس بتواند در برابر نماينده قطر، بازي قابل قبولي را به نمايش بگذارد و با برتري در برابر اين تيم، تاريخ‌ساز شود.

                                   
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد