hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در دنیا

سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در دنیا

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سرطان روده بزرگ با تشخیص به موقع قابل پیشگیری است.
محسن آخوندی فوق تخصص گوارش و کبد ، گفت: یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش سرطان روده بزرگ است که غربالگری ۲۵ درصد مرگ و میر را در این سرطان کاهش می‌دهد.
او افزود: علائم سرطان روده بزرگ کم خونی فقرآهن، تغییر در اجابت مزاج، یبوست و درد هنگام دفع مدفوع است، اما مهم‌ترین علامت آن خونریزی از روده و مقعد است.
آخوندی ادامه داد: مصرف سبزیجات، میوه‌های تازه و فیبر همچنین پرهیز از مصرف غذا‌های پرکالری و گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند.
فوق تخصص گوارش و کبد   اظهار داشت: یکی از فاکتور‌های مهم ابتلا به سرطان روده بزرگ سن است و این بیماری در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر دیده می‌شود، اما سابقه خانوادگی سرطان شانس ابتلا را چند برابر افزایش می‌دهد.
او گفت: احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ درافرادی که بیماری ارثی سندرم پولیپوزیس و فرد دارای سابقه سرطان همچنین فرد مبتلا به بیماری کولیت اولسروز پس از ۱۵ سال از گذشت این بیماری افزایش می‌یابد.
فوق تخصص گوارش و کبد توصیه کرد: افراد بالای ۵۰ سال هر ۵ تا ۱۰ سال و افرادی که یکی از اعضای خانواده آن‌ها به سرطان روده بزرگ مبتلا است ۱۰ سال زودتر از سن ابتلای فرد بیمار کولونوسکوپی شوند.
آخوندی گفت: تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ در درمان موفق این بیماری تاثیر دارد و مقاله‌های دنیا کولونوسکوپی و برداشتن پولیپ را یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های علم پزشکی معرفی کرده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد