hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > شباهت دردسرساز علائم بالینی کووید-۱۹، آنفلوآنزا و سرماخوردگی

شباهت دردسرساز علائم بالینی کووید-۱۹، آنفلوآنزا و سرماخوردگی



 دکتر داوود پیام طبرسی، فوق تخصص بیماری های عفونی:

هر ساله با آغاز فصل پاییز، کشور حدود چهارماه درگیر شیوع ویروس تنفسی آنفلوآنزا می شود که ممکن است گاهی منجر به فوت فرد مبتلا شود.
 
 🔵 در حال حاضر آنفلوآنزای A با سویه H۱N۱، H۳N۲ و آنفلوآنزای B در حال چرخش است.
آنفلوآنزای B شدت کمتری دارد و محدودتر است، اما آنفلوآنزای A ممکن است باعث درگیری شدید و حتی فوت بیمار شود.

🔵 علائم انفولانزا وکووید۱۹ در بسیاری ازموارد  مشابه است اما تفاوت هایی هم دارد. در اکثر مواقع آنفلوآنزا با علائم تب و لرز شدید و سردرد، به صورت ناگهانی ظاهر می شود. تب علامت شاخصی در این بیماری است و بعد از دو یا سه رو سرفه نیز به علائم افزوده می شود.

🔵 در کرونا، تب ممکن است اولین علامت بروز بیماری نباشد یا حتی اصلا بروز نکند. همچنین دوره معمول بیماری آنفلوآنزا پنج روز است، البته در مواردی که عارضه دار می شود ممکن است دو تا  سه  هفته نیز طول بکشد، اما دوره بیماری کووید-۱۹، در اکثر مواقع کمتر از دو تا سه هفته نیست.

🔵 در سرماخوردگی آبریزش بینی و عطسه، علائم غالب است و تب نادر بوده و در صورت بروز، خفیف است. همچنین طول دوره این بیماری بیشتر از ۳، ۴ روز نخواهد بود.

🔵 برخی علائم در این میان می تواند کمک کننده باشد، به عنوان مثال از دست رفتن حس بویای و چشایی در کرونا بیشتر دیده می شود. در چند ماه اخیر اسهال نیز جزو علائم کرونا اعلام شده است که در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به ندرت بروز می کند.
🔵 در این شش ماه پیش رو مردم حتما باید بیش از گذشته به دستورالعمل های محافظتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات و محیط های سربسته توجه کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد