hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آغازمهاجرت پرندگان/۱۵۰هزارقطعه پرنده مهمان آذربایجان‌غربی می‌شوند

آغازمهاجرت پرندگان/۱۵۰هزارقطعه پرنده مهمان آذربایجان‌غربی می‌شوند

 رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به قرارگرفتن آذربایجان غربی در مسیر۷ کریدور مهم مهاجرت پرندگان دنیا گفت: امسال ۱۵۰ هزار قطعه پرنده مهمان استان می‌شوند.

امید یوسفی آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان خبر داد و افزود: آذربایجان غربی دارای ۷۰ زیستگاه آبی است که هر سال میزبان هزاران پرنده مهاجر از نقاط مختلف دنیاست و امسال نیز با توجه به بهبود نسبی و شرایط مساعد تالاب‌های پیش بینی می‌شود میزان مهاجرت پرندگان به استان جهت زمستان گذاری افزایش یابد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۱۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر جهت زمستان گذرانی به تالاب‌های مهاجرت کنند، اظهارکرد: امسال در زمینه ممنوعیت شکار و نیز کشف شکارهای غیرمجاز اقدامات خوبی انجام شده که با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان این امر تشدید می‌شود.

پیش بینی حضور ۱۵ هزار درنا در تالاب‌های آذربایجان غربی

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۵۱۴ گونه پرنده در کشور شناسایی شده که ۲۸۶ گونه آن در این استان زیست می‌کنند، گفت: ۵۵ درصد گونه‌های پرندگان کشور در آذربایجان غربی زیست می‌کنند.

یوسفی با بیان اینکه ورود پرندگان مهاجر به آذربایجان غربی از اواسط شهریور سال جاری به استان آغاز شده و استان در یکی از مسیرهای ۷ گانه مهاجرت پرندگان در دنیا قرار دارد، اظهار کرد: اولین گروه پرندگان مهاجر ورودی به استان درنا هستند که امسال ورود ۱۵ هزار درنا به استان پیش‌بینی می‌شود.

وی با عنوان اینکه تالاب‌های آذربایجان غربی، به دلیل امنیت و شرایطی زیستی خوبی که برای پرندگان دارند، استراحتگاه‌های بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری هستند، ادامه داد: در استان ۳۰۲ گونه پرنده بومی داریم که ۱۰۰ گونه ماندگار هستند و ۲۰۰ گونه هر سال به مناطق مختلف مهاجرت می‌کنند.

تعداد فلامینگوهای دریاچه ارومیه به بیش از ۶۰ هزار قطعه رسیده است

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه از سال ۹۲ تا ۹۴ تنها پنج هزار قطعه فلامینگو در استان سرشماری شده بود، بیان کرد: در پی احیا و بهبود دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر تعداد فلامینگوها به بالای ۶۰ هزار قطعه رسیده است.

یوسفی امنیت غذایی، بهبود نسبی وضعیت زیستگاه‌های استان، کم شدن تعداد روزهای یخبندان تالاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته از مهمترین دلایل افزایش حضور پرندگان مهاجر در استان برشمرد و افزود: تالاب‌های شمال استان محل جوجه آوری درناهای معمولی که تنها در استان آذربایجان غربی زیست می‌کنند هستند که از مردم تقاضا داریم در این خصوص برای صیانت از این گونه همراهی لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تالاب‌های استان میزبان انواع پرندگان از جمله اردک مرمری، غاز پیشانی سفید بزرگ، پرستوی دریایی کوچک، اردک سر حنایی، کاکایی سیاه، انواع مختلف آبچلیک، غاز پیشانی سفید کوچک، قوی فریادکش، باکلان، لک لک سفید، بوتیمار کوچک، کشیم کوچک، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ و کوچک، فلامینگوی بزرگ، آنقوت، گیلار، دم جنبانک ابلق، عقاب طلایی و مرگوس بزرگ و کوچک و… هستند.

۳۰ قطعه میش مرغ در آذربایجان غربی مشاهده شده است

یوسفی در خصوص آخرین وضعیت میش مرغ یکی از پرندگان در حال انقراض در استان گفت: این پرنده در سال‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم‌گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.

میش مرغ، بزرگترین پرنده پروازی در کشور به شمار می‌رود که فقط در زیستگاه‌های آذربایجان غربی ساکن است، گفت: این پرنده لانه خود را روی زمین درست می‌کند که متأسفانه زمان جوجه آوری آنها با برداشت محصول در مزارع همزمان می‌شود، از این رو در بسیاری از موارد لانه‌هایشان زیر تیغ کمباین‌ها تخریب و جوجه‌هایشان تلف می‌شوند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از این موضوع امسال ۲۰ هکتار از زمین‌هایی کشاورزی واقع شده در زیستگاه این پرنده در شهرستان بوکان مهمترین زیستگاه این پرنده خریداری شد.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ قطعه از این پرنده در استان مشاهده شده است، افزود: شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، تبدیل زمین‌های دیم به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) باعث کاهش بی‌رویه نسل این گونه در دهه‌های اخیر شده و جمعیت آن تنها محدود به شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد