hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آذرخش خاک قم در افلاک اروپا

آذرخش خاک قم در افلاک اروپا


خاک تیره و کویری قم این روزها در صنعت ساختمانی خودی نشان داده و آذرخشی در افلاک اروپا شده است.

 

رویداد ایران_قم،سمانه سادات فقیه سبزواری: «ما اولین و بزرگترین شرکت هلدینگ تولید این محصول صنعتی در ایران هستیم» این ادعای بسیار بزرگی برای یک واحد صنعت ساختمانی است اما زمانی که پای صحبت با سید روح الله کاظم پور مدیرتولید خط چهار این شرکت هلدینگ می نشینیم به واقعیت ماجرا پی می بریم و نمی شود این ادعا را خارج از تصور دانست.

شرکتی که محصولات خود را با ذائقه دنیا تطبیق داده و با بهره گیری از استانداردهای بین المللی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای آسیایی و اروپایی نیز حرف هایی برای گفتن دارد. همین موضوع موجب شده است که این شرکت در سال گذشته بتواند به عنوان واحد نمونه استاندارد مورد تجلیل قرار بگیرد.

شاید جالب باشد که بگوییمگروه بین المللی کارخانجات آجر نسوز نما آذرخش با مدیریت مهندس سیفی و برادرانش برای ورود به این صنعت پرطرفدار در دنیا نخستین گام را با تسهیلاتی که از بانک تجارت در استان قم گرفتند، آغاز کردند و با پشتکار و ایده های علمی توانستند خط تولید را گسترش داده و اکنون با بهره گیری از چهار خط تولیدی نسبت به تولید پرکاربردترین مصالح ساختمانی اقدام نمایند که این مدال افتخاری برای صنعت استان قم است.


خط چهار تولید گروه بین المللی آذرخش در شهرک صنعتی محمود آباد واقع شده است که بنا به گفته کاظم پور مدیرتولید این خط تولیدی؛ سه سالی می شود که از زمان شروع فعالیت آن می گذرد و در این مدت توانسته در خط چهار تولید برای صد نفر در سه نوبت کاری اشتغال ایجاد کند.

در ورودی این کارخانه که به مساحت 50 هزار متری بنا شده است کیسه های بزرگ خاک خود نمایی می کند و بنا به گفته مدیرتولید خط چهار گروه بین المللی آذرخش این خاک ها از معادنی که مربوط به همین شرکت است استخراج شده است و در طی یک پروسه صنعتی تبدیل به آجر نسوز می شوند.

با مهندس کاظم پور روانه سالن دانه بندی مواد معدنی می شویم که در این سالن با استفاده از دستگاه های گوناگون مواد معدنی که از معدن به شرکت می آید،پس از آماده سازی و رطوبت به سمت دستگاه پرس هدایت می شوند.

آنگونه که وی عنوان می کند این سالن قابلیت دارد که روزانه بالای 2 هزار تن خاک را به صورت روزانه الکترونیزه کرده و رطوبت مناسب به آن وارد و سپس پرس کند.

از مهمترین نکات حائز اهمیت که مدیرتولید خط چهار گروه بین المللی آذرخش به آن اشاره دارد تمام اتوماتیک بودن این خط تولیدی است که در نوبه خود یک خط تولید کاملا بی نظیر در دنیا محسوب می شود و آجرها به صورت کاملا اتوماتیک در این خط به تولید می رسند.

روند تولید در این خط با کمترین خطای انسانی به صورت هوشمند انجام می شود و نیروی انسانی نیز وظیفه ای به جز نظارت در این خط ندارد که می شود این خط را از به روز ترین خطوط تولید آجر در دنیا عنوان کرد.

جذابیت تولید در خط چهار گروه بین المللی آذرخش پیوسته بودن دستگاه هایی است که برای تولید این محصول با نظارت نیروی انسانی فعالیت دارند.

خاک معدنی وارد دستگاه پرس شده و پس از فرایندی به درایر وارد و سپس در کوره پخته شده و در نهایت از دستگاه بسته بندی خارج و برای عرضه به بازار آماده می شوند که بنا به گفته مدیرتولید خط چهار تولید گروه بین المللی آذرخش این فرایند از ابتدا تا انتها بیش از دو ساعت زمان نمی برد.

آجرهایی با عرض یک متر و با رنگ سفید که کمتر شباهتی با آنچه که در ذهن ما با عنوان آجر شناخته می شود از دستگاه پرس خارج و با غلطک های گردانی که به حمل این آجرها کمک می کند به سمت درایر 5 طبقه هدایت می شوند.

بنا به گفته کاظم پور در این دستگاه رطوبت هفت درصدی آجرها با حرارت به یک درصد می رسد. آجرها با حرارت بسیار بالایی از دستگاه خارج می شوند در واقع می توانیم به زبان عامیانه این دستگاه را خشک کن عنوان کنیم که براثر گردش هوای گرم؛ آجرها را خشک می کند.



بنا به گفته کاظم پور روزانه بیش از 200 هزار آجرنسوز در این خط تولیدی به تولید می رسد و روانه بازارهای داخلی و بین المللی می شود.

یکی از نگرانی هایی که این روزها صنعتگران به آن اشاره دارند کم رونق شدن صادرات پس از شیوع ویروس کرونا است که بنا به گفته مدیرتولید خط چهار تولید گروه بین المللی آذرخش؛ این نگرانی در این واحد صنعتی وجود ندارد و شیوع ویروس کرونا نه تنها موجب کم رونق شدن صادرات این محصولات نشد بلکه با رعایت پروتکل های بهداشتی تعطیلی یک روزه را نیز به دنبال نداشت و هیچ یک از کارکنان نیز به این بیماری دچار نشدند.

این روزها اگر سرمان را به سمت افلاک بگیریم کمتر ساختمانی با نمایی زیبا به چشم می خورد که از محصولات این شرکت بین المللی در آن به کار نرفته باشد. نمای آجری در ساختمان های ایران اسلامی از دیر باز وجود داشته و می شود نمای آجری را نمایی سنتی ذکر کرد که این روزها دست در دست تکنولوژی های روز نهاده و بر شگفتی های خود افزوده است.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد