hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > برداشت پسته در دامغان آغاز شد/ پیش‌بینی برداشت ۲۵هزار تن محصول

برداشت پسته در دامغان آغاز شد/ پیش‌بینی برداشت ۲۵هزار تن محصول

رئیس جهاد کشاورزی دامغان با بیان اینکه برداشت پسته در این شهرستان آغاز شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود ۲۵ هزار تن محصول از باغات این شهرستان برداشت شود.
سید محسن طباطبائیان با بیان اینکه در سال جاری هشت هزار تن پسته خشک معادل ۲۵ هزار تن پسته تازه در باغات دامغان تولید می‌شود، بیان کرد: با توجه به پیش‌ بینی برداشت این میزان پسته تازه از باغات دامغان این مقدار محصول با توجه به سال آوری باغات نسبت به سال گذشته حدود ۵۵ درصد کمتر برآورد می‌شود.
 وی افزود: شهرستان دامغان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغات پسته در مناطق مختلف شامل حومه، فرات، امیرآباد و دامنکوه وجود دارد و از این میزان ۱۳ هزار هکتار باغات مثمر تشکیل می‌دهند.
 مدیر جهاد کشاورزی دامغان خاطرنشان کرد: شهرستان دارای ۱۱۵ ترمینال فرآوری پسته است که در مناطق مختلف فعالیت دارند که سالانه بیش از ۵۰ درصد محصول را فرآوری و آماده عرضه به بازار می‌کنند.
 طباطبائیان تصریح کرد: پنج هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار باغداران پسته دامغان در سال جاری حدود سه هزار تن انواع کودهای شیمیایی اوره، فسفات و پتاسیم را از مراکز توزیع شرکت خدمات حمایتی مستقر در شهرستان تهیه کردند.
 وی با بیان اینکه پسته دامغان عمدتاً از ژنو تیپ‌های بومی شامل شاه‌پسند، عباسعلی، اکبری و فرخی است که در مناطقی چون حومه، فرات و دامنکوه کشت می‌شود، بیان کرد: دامغان از رویشگاه‌های اولیه پسته در جهان است و درختان کهنسال حدود یک هزار ساله در برخی از مناطق وجود دارند که این سابقه سبب شده به مرور فرهنگ و دانش باغداری در این شهرستان ذخیره و ارتقا یابد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد