hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > جایگزینی برای سکه‌های طلا

جایگزینی برای سکه‌های طلا

بهمن کشاورز، حقوقدان در گفت‌و گو با «شهروند»: منع استفاده از سکه به‌عنوان مهریه به دلیل شرایط اقتصادی گزینه محتملی است


طی چند ماه گذشته، تابلوی طلافروشی‌ها هر روز رقم جدیدی از سکه طلا نمایش داد. رقم‌هایی با افزایش نجومی که دیدنش شاید پیش از همه برای پرداخت‌کنندگان مهریه ترسناک بود. با این وجود قیمت سکه بی‌توجه به مهریه‌هایی که باید پرداخت شوند، بالا رفت و همین هم عاملی بود تا زمزمه‌هایی برای کاهش کف مهریه به ۵۵ سکه بهار آزادی شنیده شود. بعد از این زمزمه‌ها بود که حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه در وضع اقتصادی فعلی پرداخت مهریه‌های بالا ممکن نیست، گفت: «به دنبال طرحی برای به‌روزکردن قانون مهریه هستیم.» او در ادامه افزود: به نظر می‌رسد با شرایط اقتصادی امروز که سکه به سه‌برابر قیمت یک‌سال پیش رسیده است، مهریه باید در یک حد معقولی باشد. اینکه مثلا به تعداد سن زوجه سکه مهر شود، این همان چیزی است که چیزی جز پرکردن زندان‌ها ندارد. نوروزی راهکار این مسأله را حذف سکه دانسته و گفته؛ «راهکار این است که ما کلا سکه را از مهریه برداریم یا کم کنیم و دارایی‌های دیگری مانند زمین و... را جایگزین کنیم تا در زمان مطالبه زوجه، زوج با مشکل پرداخت روبه‌رو نشود.» او اما نگفته با شرایط اقتصادی کنونی چقدر این امکان وجود دارد که مردی بتواند یا بخواهد زمین یا دارایی دیگری را مهریه همسرش کند!
پیش از این هم پرداخت مهریه و زندانیان آن مشکلات بسیاری ایجاد کرده بودند و همین هم عاملی شد تا درنهایت شورای نگهبان در ‌سال ٩١، از تمام بخش‌های لایحه حمایت از خانواده، تنها با پرداخت مهریه ١١٠ سکه‌ای موافقت کند و نمایندگان مجلس در توضیح این مورد بگویند؛ «برای تعیین‌کنندگان مهریه هیچ محدودیت و تکلیفی تعیین نشده و آنها می‌توانند هر میزان که به توافق رسیدند، مهریه تعیین کنند اما در این لایحه برای مجری قانون تکلیف تعیین شده است. براساس این لایحه، تا ١١٠‌ سکه طلا از مهریه تعیین شده، ضمانت اجرا و اعمال ماده ٢ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی وجود دارد.»
این درحالی است که‌ سال گذشته سیداسدالله جولایی، رئیس ستاد دیه از تعداد ٢٥٠٠ مرد ایرانی در حبس به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه صحبت کرده بود. 

بهمن کشاورز، حقوقدان به «شهروند» می‌گوید: براساس آن‌چه در قانون مدنی آمده، مهریه ریالی را بر مبنای شاخص بانک مرکزی به‌روز می‌کنند و جدول تبدیل رقم مهریه هم وجود دارد که براساس فرمولی خاص قیمت روز مهریه درمی‌آید و به همین دلیل نیازی به تدوین قانونی جدید نیست. «منع استفاده از سکه به دلیل شرایط عجیب اقتصادی که با آن روبه‌روییم، گزینه محتملی است. این اتفاق ممکن است باعث شود که مقداری رقم‌ طلا و سکه معقول شود و البته با توجه به وضعیتی که شاهد آن هستیم، رسیدن تعداد سکه‌های مهریه به ٥٥ سکه و حتی به هیچ زیاد است.» او همچنین درباره زمین و خانه که می‌توان به‌عنوان جایگزین سکه استفاده کرد، گفت: «زمین و ملک به‌عنوان مهریه همیشه بوده و هرکس دلش می‌خواست ملکی را پشت قباله عروس می‌انداخت، اما اینکه اجباری شود، عملیاتی نیست و درنهایت می توان از پول ملی استفاده کرد و در زمان مطالبه هم به قیمت روز و با رعایت تورم خواهد بود.» کشاورز درنهایت پیشنهادی به خانم‌هایی که تحصیلات و استقلال مالی دارند، کرد تا به جای مهریه نقدی، حق سفر، تحصیل، تعیین مسکن و البته حق طلاق را بگیرند. «اینها مواردی است که در صورت طلاق، می‌تواند به نفع زنان باشد و درحال حاضر این اتفاق در میان زنان تحصیلکرده که دستشان در جیب خودشان است، شایع شده است.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد