hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > پایان طلایی، خداحافظی باشکوه

پایان طلایی، خداحافظی باشکوه

نهمین روز بازی‌های آسیایی 2018 تبدیل به روزی خاص برای ورزش ایران شد. روزی که یکبار دیگر پولادمردان رشته مدال آور وزنه‌برداری خوش درخشیدند و دوگانه‌ای به یادماندنی ثبت کردند. بهداد سلیمی و سعید علی حسینی دو نماینده پرامید ایران بودند که در روز پایانی مسابقات وزنه‌برداری به روی تخته رفتند و دوگانه طلا و نقره دسته فوق سنگین را به جمع مدال‌های کاروان ایران اضافه کردند.
نهمین روز بازی‌های آسیایی 2018 تبدیل به روزی خاص برای ورزش ایران شد. روزی که یکبار دیگر پولادمردان رشته مدال آور وزنه‌برداری خوش درخشیدند و دوگانه‌ای به یادماندنی ثبت کردند. بهداد سلیمی و سعید علی حسینی دو نماینده پرامید ایران بودند که در روز پایانی مسابقات وزنه‌برداری به روی تخته رفتند و دوگانه طلا و نقره دسته فوق سنگین را به جمع مدال‌های کاروان ایران اضافه کردند.
وزنه برداران در حالی روی تخته رفتند که رقابت اصلی در دسته فوق سنگین بین بهداد سلیمی و سعید علی حسینی از ایران و رستم جنگابائف از ازبکستان بود. سلیمی در حرکت یکضرب با مهار وزنه 200 کیلوگرمی کار خود را آغاز کرد. او در حرکت دوم در مهار وزنه 208 کیلویی ناکام ماند اما این وزنه را در حرکت سوم بالای سر برد و با 208 کیلوگرم به کار خود در یکضرب پایان داد. همچنین سعید علی حسینی در حرکت اول یکضرب 201 کیلوگرم را بالای سر نبرد اما در حرکت دوم این وزنه را مهار کرد. علی حسینی در حرکت سوم نیز 208 کیلوگرم را ثبت کرد تا در پایان حرکت یکضرب 2 وزنه بردار ایرانی بالاتر از حریفان خود در صدر بایستند.
در حرکت دوضرب هم رقابت 2 وزنه بردار ایرانی ادامه یافت. سلیمی به ترتیب وزنه‌های 237، 246 و 253 کیلوگرمی را بالای سر برد و در نهایت با مجموع 461 کیلوگرم به کار خود پایان داد و مدال طلای بازی‌های آسیایی را از آن خود کرد. این سومین مدال طلای متوالی بهداد سلیمی در بازی‌های آسیایی است و در واقع او در این مهم، هت تریک کرد.
سعید علی حسینی هم که با 240 کیلوگرم کار خود را در دوضرب آغاز کرده بود، در حرکت دوم 248 کیلوگرم را بالای سر برد. او که می‌توانست در حرکت سوم با مهار وزنه  254 کیلوگرمی با یک کیلو بیشتر طلایی شود، این وزنه را رها کرد و به مدال نقره رسید. با وجود این، سعید علی حسینی در مجموع با 456 کیلوگرم به کار خود پایان داد. رستم جنگابائف از ازبکستان هم با رکورد 252 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 455 کیلوگرم در جایگاه سوم قرار گرفت و برنزی شد. با کسب این دو مدال در سنگین وزن یک طلسم دیگر هم شکسته شد و وزنه برداران ایران توانستند بعد از 44 سال در یک دسته، مدال طلا و نقره مسابقات را به خود اختصاص دهند.
خداحافظی بهداد؛ حاشیه شوکه‌کننده
اتفاق حاشیه‌ای و شوکه‌کننده مسابقات وزنه‌برداری خداحافظی بهداد سلیمی، هرکول ایرانی از وزنه‌برداری بود. این وزنه بردار پرافتخار ایران بعد از آخرین حرکت خود در دوضرب، کفش‌هایش را درآورد و با بوسیدن تخته وزنه‌برداری به کارش در دوران حرفه‌ای پایان داد. به‌نظر می‌رسد او زمان خوبی را برای این اتفاق انتخاب کرد. بهداد پس از طلای 2014 اینچئون، در کسب خوشرنگ‌ترین مدال مسابقات ناکام بود تا اینکه دیروز یک طلای دیگر به ویترین افتخارات خود اضافه کرد. بهداد سلیمی 11 مدال آسیایی، جهانی و المپیک دارد که 9 مدال آن زرین است. نکته جالب اینکه بعد از حرکت بهداد، علی اکبر خورشیدی فر مربی سازنده و زحمتکش مازندرانی به روی تخته رفت و شاگرد خلف خود را همراهی کرد و بعد از بوسیدن تخته، او را در آغوش کشید و به پایین تخته هدایت کرد.
سلیمی: خیلی وقت بود به خداحافظی فکر می‌کردم
بهداد سلیمی بعد از کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: «از دنیای وزنه‌برداری خداحافظی کردم. خیلی وقت بود که به این موضوع فکر می‌کردم؛ باید جا را برای جوانترها باز می‌کردم. برای این مدال خیلی جنگیده بودم و خدا کمکم کرد که شرمنده نشدم. خدا را شکر می‌کنم با مدال طلا رفتم و شرمنده مردم نشدم و با سربلندی خداحافظی کردم. برایم مهم بود که با مدال از وزنه‌برداری خداحافظی کنم.» او ادامه داد: «بعد از عمل جراحی زانویم تصمیم به خداحافظی از دنیای حرفه‌ای گرفته بودم و امروز تصمیمم را نهایی کردم و کفش‌هایم را درآورده و وزنه‌ها را برای همیشه بوسیده و کنار ‌گذاشتم. تصمیم گرفتم در بخش‌های دیگر خدمت کنم.»
علی‌حسینی: در جریان خداحافظی بهداد نبودم
همچنین سعیدعلی حسینی دارنده مدال نقره دسته فوق سنگین وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی گفت:‌«خدا را شکر می‌کنم که توانستم به این مدال برسم. همه چیز برای من خوب بود؛ مسابقه خیلی خوب بود. بچه‌های ما همه باغیرت بودند. متأسفانه نتوانستم وزنه آخر را بلند کنم. این مسائل پیش می‌آید، اشتباهات من بیشتر بود و به مدال نقره رسیدم. بهداد هم که عالی بود، اما در جریان خداحافظی او نبودم. مخلص همه مردم هستم و دستشان را می‌بوسم.»
اظهارنظرها در مورد وداع  سلیمی
نصرالله سجادی، سرپرست کاروان: «متأسف شدم بهداد سلیمی که کلکسیونی از افتخارات را دارد از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد ولی خوشحالم با مدال طلا و قهرمانی وداع کرد. سلیمی یک نابغه است و نباید او را از دست بدهیم. باید از ظرفیت او در مدیریت و مربیگری استفاده کنیم.»
محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری: «بهداد در چند ماه گذشته حال خوبی نداشت، او مردانه جنگید و پرتلاش و قوی ظاهر شد. ما در سنگین وزن علی داوودی و چند نفر دیگر را داریم و جای نگرانی نیست. در مسابقات قبل به آنها میدان داده‌ایم؛ امیدوارم که جوانان بتوانند جای این وزنه بردار نامدار را پر کنند.»
حسین رضازاده، رئیس سابق فدراسیون وزنه‌برداری: «شرایط سنی در وزنه‌برداری خیلی مهم است. هم بهداد و هم سعید از 30 سال گذشته‌اند. به نظرم سلیمی تصمیم خوبی در این موقعیت گرفت و خداحافظی کرد. باید به فکر پشتوانه‌سازی باشیم.» تاماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری: «همیشه گفته‌ام ایران یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین کشورها در وزنه‌برداری جهان است. به همه دوستان و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون جهانی گفته‌ام که در ایران استعدادهای زیادی وجود دارد. امیدوارم همچنان شاهد حضور ورزشکاران جدید ایرانی باشیم.»
۸ ورزشکار ۸ مدال؛ کاراته صددرصد
دیروز کاروان ایران در رشته‌هایی جز وزنه‌برداری هم صاحب مدال شد که مهم‌ترین آن یک طلا و 2 برنز در کاراته بود. بهمن عسگری، نماینده وزن 75- کیلوگرم با شکست نمایندگان افغانستان، مغولستان، تایلند، چین و عربستان بدون دادن حتی یک امتیاز قهرمان شد. بهمن عسگری پس از کسب طلای بازی‌های آسیایی گفت: «4 سال برای این مدال زحمت کشیدم و رنگ استراحت به خود ندیدم، این مدال را به مردم ایران تقدیم می‌کنم و از الان به فکر رقابت‌های جهانی هستم.»
پگاه زنگنه، نماینده وزن 68- کیلوگرم تیم ملی کاراته بانوان نیز به مدال برنز این بازی‌ها دست یافت و ذبیح‌الله پورشیب آخرین نماینده کشورمان هم مدال برنز این بازی‌ها را به خود اختصاص داد تا پرونده کاراته ایران با کسب 8 مدال در بازی‌های آسیایی بسته شود، تیمی که 8 نماینده داشت و با 2 طلا، 3 نقره و 3 برنز صددرصد مدال آور بود.
نخستین مدال تیروکمان از جنس برنز
در رقابت‌های تیروکمان، کمانداران میکس تیم کامپوند ایران در مسابقه رده‌بندی به مصاف سنگاپور رفتند و با شکست این تیم به مدال برنز دست یافتند. تیم میکس ایران با ترکیب فرشته قربانی و نیما محبوبی در رده‌بندی با نتیجه 152 - 155 حریف را شکست داد و به نخستین مدال تیروکمان ایران در بازی‌های آسیایی دست یافت.
قهرمانی و رکوردشکنی کیهانی بدون حتی یک اردوی خارجی
رقابت دوی سه هزار متر بامانع از دیروز آغاز شد و حسین کیهانی، نماینده کشورمان رقبای قطری، بحرینی، چینی و ژاپنی خود را کاملاً جا گذاشت و به مدال طلا دست یافت. رکورد جهانی و آسیایی این ماده در اختیار سیف سعید شاهین قطری است که زمان 7:53:63 دقیقه را در سال 2004 به جای گذاشته است. در بازی‌های آسیایی هم این رکورد در اختیار طارق محمد طاهر بحرینی بود که 8:25:89 دقیقه را در بازی‌های گوانگجو به دست آورد. اما کیهانی با زمان 8:22:79 دقیقه رکورد او را شکست. حسین کیهانی بدون حتی یک اردوی خارجی توانست قهرمان بازی‌های آسیایی شود و با رکورد شکنی در این مسابقات شگفتی سازی کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد