hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > وزنه سهراب بالا رفت، رکورد جهان فروریخت

وزنه سهراب بالا رفت، رکورد جهان فروریخت

سهراب با بالابردن وزنه 189کیلوگرمی رکورد یکضرب دنیا را پس از 19 سال شکست و در مجموع با مهار وزنه 410 کیلوگرمی، مدال طلای بازی های آسیایی را از آن خود کرد
سهراب با بالابردن وزنه 189کیلوگرمی رکورد یکضرب دنیا را پس از 19 سال شکست و در مجموع با مهار وزنه 410 کیلوگرمی، مدال طلای بازی های آسیایی را از آن خود کرد
هر مدال ارزش خاص خود را دارد. مخصوصاً مدال‌های طلایی که باعث اهتزاز پرچم ایران در بازی‌های آسیایی و نواخته شدن سرود ملی شده است. اما بعضی از طلاها هستند که رنگ و بوی دیگری دارند. مانند طلایی که سهراب مرادی قهرمان بزرگ وزنه‌برداری ایران روز گذشته کسب کرد. طلایی که فقط یک طلای عادی نبود و باعث شکسته شدن رکورد 19 ساله دسته 94 کیلوگرم در جهان شد. سهراب که در المپیک 2016 ریو به مدال طلا دست یافت و پس از آن با کسب مدال طلا در مسابقات جهانی 2017، قهرمانی با تیم ملی وزنه‌برداری در این مسابقات را تجربه کرد، حالا هم کاری کرد کارستان و با قهرمانی خود، به رکوردی ارزشمند دست یافت و آمادگی بالای خود را به رخ کشید. البته در این میان، کیانوش رستمی دیگر قهرمان المپیک که به این دسته آمده بود، نتوانست موفق باشد تا نشان دهد از روزهای اوج خود فاصله گرفته است.
در دسته 94 کیلوگرم سهراب مرادی، قهرمان المپیک 2016 رقابت خود را با مهار وزنه 182 کیلوگرمی آغاز کرد. وی بار دوم موفق به مهار وزنه 189 کیلوگرمی نشد اما در تلاش سوم این وزنه را بالای سر برد و رکورد جهان که از سال 1999 با 188 کیلو در اختیار کاکیاسویلیس، وزنه‌بردار گرجستانی‌الاصل یونان بود را پس از 19 سال، به میزان یک کیلوگرم ارتقا داد و در صدر حرکت یک‌ضرب ایستاد. ضمن اینکه مرادی با مهار این وزنه، رکورد کورش باقری، رکورد بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا را هم شکست. این وزنه‌بردار اصفهانی، در دوضرب ابتدا موفق به مهار وزنه 221 کیلوگرمی شد و طلایش را قطعی کرد. وی در تلاش دوم و سوم وزن 234 کیلوگرمی را مهار نکرد تا در مجموع با رکورد 410 کیلوگرم قهرمان شود. این سیزدهمین مدال طلای کاروان ایران در این دوره از بازی‌ها بود. در همین دسته، رستمی، دارنده مدال طلای المپیک 2016 در دسته 85 کیلوگرم که به دسته 94 کیلوگرم آمده، در تلاش اولش وزنه 175 کیلوگرمی را مهار نکرد اما در تلاش دوم همین وزنه را بالای سر برد. وی در بار سوم وزنه 185 کیلوگرمی را انتخاب کرد که نتوانست آن را مهار کند و در یک‌ضرب به کار خود پایان داد و دوم شد. رستمی در دوضرب نتوانست وزنه 218 کیلوگرمی را مهار کند و در بار دوم و سوم هم از مهار وزنه 220 کیلوگرمی بازماند تا موفق به کسب مدال نشود.
مرادی: شکستن رکورد یکضرب جهان برایم مهم بود
سهراب مرادی در مورد رکوردشکنی که داشت، چنین صحبت کرد: «7 ماه تمرینات شبانه روزی‌ام به بار نشست. اگر با اعتماد به نفس وزنه زدم، به این دلیل بود که بارها رکوردهای جهان را در تمرینات تکرار کرده بودم. البته رکوردهای دوضرب و مجموع جهان دست خودم بود اما می‌خواستم آنها را دوباره ارتقا دهم که نشد. برای من مهم شکستن رکورد یک ضرب بود که 19 سال پیش این رکورد ثبت شده بود و خدا را شکر توانستم آن را هم به نام خود ثبت کنم. فکر می‌کنم پس از شکستن رکورد یک ضرب جهان تمرکزم را از دست دادم و کمی راضی شده بودم. ان‌شاءالله در مسابقات جهانی جبران می‌کنم.»
مرادی در مورد اوت شدن کیانوش رستمی نیز چنین واکنشی داشت: «من حواسم روی وزنه‌های خودم بود و اصلاً متوجه نشدم که کیانوش چه کار کرد. به هر حال او وزنه‌بردار بزرگی است و باید به او احترام گذاشت. ان‌شاءالله در مسابقه‌های بعدی بهتر کار می‌کند.»
این وزنه‌بردار دسته 94 کیلوگرم، از این پس در وزن 96 کیلو وزنه خواهد زد. او درباره اینکه آیا در وزن جدید هم به فکر ثبت رکوردهای جهانی است یا نه، این پاسخ را داد: «پرونده ۹۴ کیلوگرم بسته شد و حالا باید ببینیم در وزن ۹۶ کیلوگرم رکوردها به چه صورت است. دو ماه دیگر مسابقات جهانی را داریم و آنجا مشخص خواهد شد.»
 شروع عالی کاراته
اما دیروز، روز خوب کاراته هم بود و سجاد گنج‌زاده، اولین گنج را برای رزمی کاران به ارمغان آورد و پس از آن هم بانوی کاراته ایران، حمیده عباسعلی به مدال برنز رسید تا موفقیت‌های کاروان ایران در روز هفتم بازی‌های آسیایی هم ادامه داشته باشد.
سجاد گنج‌زاده در 84+ کیلوگرم پس از پشت سر گذاشتن حریفانش، در فینال برابر نگوئن فانگ مینه از ویتنام 5 بر 2 به پیروزی رسید تا اولین مدال طلای کاراته در این رقابت ها و چهاردهمین طلای کاروان ایران را به دست آورد. در بخش کاراته بانوان، حمیده عباسعلی در 68+ کیلوگرم در دیدار رده بندی، مقابل تای هونگ آنه اینگوئن از ویتنام، به پیروزی 3 بر صفر رسید و به مدال برنز دست یافت.
گنج‌زاده: مدالی جز طلا به من نمی‌چسبد
سجاد گنج‌زاده که مدال طلایش را به خانواده خود تقدیم کرد، درباره قهرمانی خود چنین توضیح داد: «هم خودم و هم مربیانم چهار سال برای کسب این مدال طلا انتظار و سختی کشیدیم. خدا را شکر توانستم پله پله مبارزات خود را با پیروزی پشت سر بگذارم و در مبارزه فینال نیز در یک مسابقه سخت طلای بازی‌های آسیایی را کسب کنم. باید بگویم به جز طلا، مدال دیگری به من نمی‌چسبد.»
عباسعلی: شرمنده کسانی شدم که ناراحت هستند
حمیده عباسعلی پس از کسب مدال برنز کاراته بازی‌های آسیایی گفت: «کسب مدال برنز در بازی‌های آسیایی افتخار بزرگی است اما شرمنده‌ همه کسانی هستم که از باخت من ناراحت هستند. تمام تلاشم را برای رسیدن به فینال انجام دادم و تنها ۱۱ ثانیه با فینال بازی‌های آسیایی فاصله داشتم که متأسفانه ۲ بر یک نتیجه را به حریف ژاپنی واگذار کردم و خیلی متأسفم. خیلی دوست داشتم که رنگ مدالی که بر گردنم می‌اندازم، طلا باشد.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد