hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کبد ۲۰ درصد ایرانی ها چرب است/دومیلیون نفر گرفتار هپاتیت B و C

کبد ۲۰ درصد ایرانی ها چرب است/دومیلیون نفر گرفتار هپاتیت B و C

عضو پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به عارضه های هپاتیت، گفت: حدود ۲۰ درصد افراد جامعه مبتلا به کبد چرب هستند.

محمد امانی، در ارتباط با هپاتیت و عوارض این بیماری، اظهار داشت: پیشرفت هپاتیت می‌تواند به نارسایی کبد، سیروز و در مواردی سرطان کبد منجر شود، که در نهایت فرد باید پیوند شود. لذا، پیشگیری از پیشرفت هپاتیت، می تواند خیلی مهم باشد. زیرا، علاوه بر حفظ سلامت فرد، از تحمیل هزینه های سرسام آور به نظام سلامت نیز جلوگیری خواهد شد.

وی با عنوان این مطلب که هپاتیت اصطلاحاً به التهاب کبد گفته می‌شود، گفت: هپاتیت به انواع حاد و مزمن و نیز به انواع مسری و غیر مسری تقسیم می‌شود. موارد حاد معمولاً پر سر و صدا هستند و بیشتر با علایم شبیه درد بدن، خستگی، سرماخوردگی و زردی همراه است و خود به خود یا با درمان معمولاً بهبود یافته یا مزمن می‌شود.

امانی ادامه داد: نوع مزمن هپاتیت معمولاً علامت پر سر و صدایی نداشته و اکثراً به صورت اتفاقی حین آزمایشات روتین یا اهدای خون متوجه آن می‌شویم.

وی به هپاتیت مسری اشاره کرد و گفت: این نوع هپاتیت شامل نوع B و C است و شایع‌ترین نوع هپاتیت غیر مسری نیز هپاتیت ناشی از کبد چرب غیر الکلی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به هپاتیت B و حدود ۵۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند، افزود: در مورد کبد چرب و هپاتیت ناشی از آن میزان ابتلا بالا است و به نظر می‌رسد حدود ۲۰ درصد افراد جامعه مبتلا به کبد چرب باشند.

امانی با اشاره به بی علامت بودن هپاتیت در خیلی از افراد، گفت: بعضا علائم هپاتیت به صورت خستگی، بی‌حالی، عدم رفع خستگی بعد از خواب، به هم خوردن چرخه خواب و بیداری، احساس سنگینی روی کبد، گاهاً لک پوستی و جوش و در مراحل پیشرفته با آب آوردن شکم (آسیت) واریس مری و خونریزی گوارش می‌تواند ظاهر شود.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر برای هپاتیت B و C درمان وجود دارد، ادامه داد: با صنعتی شدن جامعه، چاقی و کم تحرکی، کبد چرب و التهاب ناشی از آن در حال افزایش است و متأسفانه شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران از سمت بیماری مزمن هپاتیت B و C به سمت سیروز ناشی از کبد چرب تغییر کرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد