در کنار مجید واشقانی، حمید گودرزی، پیام دهکردی، ناصر آقایی، بهار محمدپور، هدیه رضایی، نیلوفر کیارستمی، عسل غروی و خیلیهای دیگر، نام قطبالدین صادقی میدرخشد. او نقش وکیل یکی از این اختلاسگرها را برعهده دارد که در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به این سریال و "سنجرخان" در پیشتولید پرداخت.
آقای وکیلِ سریال "طلاق"قطبالدین صادقی که این شبها، نقش جذابِ در "کیفانگلیسی"اش دوباره پخش میشود و البته نقشهای زیادی از او در صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون سراغ داریم. او درباره "طلاق" ابوالقاسم طالبی و بازگشتش با این سریال به تلویزیون، گفت: عنوان دیگر این سریال "اژدهای هفتسر" بود که به من پیشنهاد شد. فیلمنامه را خواندم خوشم آمد. چون دغدغه و کار کارگردانش را میشناختم. وقتی در "یتیمخانه ایران" دغدغه آگاهسازی مخاطب نسبت به بخشی از تاریخ که مطرح نشده، را داشت و با چه وسواس و دقتی کار میکرد اینها برای من و حضورم موثرند و حائز اهمیتند. من در این سریال نقش وکیل یکی از این آقایان اختلاسگر را بازی میکنم.
توجه ابوالقاسم طالبی به پلان به پلانِ سریالوی در خصوص توجه ابوالقاسم طالبی به پلان به پلان "طلاق" افزود: من فیلمنامه و کارگردانی سریال "طلاق" را خوب دیدم. بعد از چند ماه توقف کرونایی، مدتی است دوباره به تصویربرداری برگشتهایم و چند ماهی کار داریم. خوشبختانه ابوالقاسم طالبی با وسواس کار میکند و به پلان به پلانِ سریال دقت میکند. روی همهچیز چه بازیگری، لباس، صحنه، گریم و نور؛ و در بسیاری از اوقات، این دقتنظرها در کارگردانی سریالها و فیلمهای سینمایی فراموش شده است. طالبی درباره همهچیز نظر میدهد، چیزی به میلش نباشد را کنار میگذارد. باری به هر جهت کار نمیکند و دقت خوبی دارد؛ از این جهت قابل احترام است. جالب است بدانید دائماً سناریو را سر صحنه تصحیح میکند، واقعاً نمیدانیم برای جلسه بعد چه چیزهایی اضافه میشود.
صادقی تأکید کرد: واقعاٌ لذت میبرم با این بازیگران و عوامل پخته و کاربلد کار میکنم. احساس نمیکنم وقتم تلف شده و لذت میبرم. تیم پشت دوربین هم بهتریناند؛ برای ساخت چنین سوژههایی به همه این کیفیتها باید توجه شود، البته در کنار جسارت کارگردان، اعتماد هم لازم است. تا این سوژههای مهم و تأثیرگذار به سرمنزل درستی برسند.
مراقبت میکنیم تا "سنجرخان" درست تعریف شوداین بازیگر سینما و تلویزیون که مشاور پروژه سریال "سنجرخان" هم هست و خودش هم احتمالاً یکی از نقشهای مهم سریال را عهدهدار خواهد شد به خبرنگار تسنیم گفت: برای من همیشه دقت و پژوهش و اشراف بر مسائل مهم بوده و هست. به همین خاطر از روز اول که قرارداد "سنجرخان" را بستم به زمان مرحوم ضیاءالدین دری برمیگردد شرط گذاشتم یک ناظر متخصص هنر و فرهنگ و تاریخ کردستان پشت این کار باشد. روحش شاد، با گشادهرویی و جبینِ باز استقبال کرد. آقای لطیفی هم همین طور، رادیو و تلویزیون رسماً من را به این کار دعوت کرد. چون موضوعی حساسی است و باید درست و اصولی ساخته شود. اگر شخصیت "سنجرخان" که مردی بزرگ و مبارز علیه بیگانگان بوده، غلط تعریف شود یا یک مسئله اضافه و یا کم، از این شخصیت جلوی دوربین روایت شود، مردم ناراضی میشوند.
انتخاب بازیگران بومی و محلی در "سنجرخان"وی با اشاره به انتخاب بازیگران بومی و محلی، خاطرنشان کرد: شما قبلاً هم برخی فیلمها و سریالها درباره اقوام دیدهاید که بعضاً اقوام را نسبت به خودش آزرده کرده است، ما نباید کاری کنیم که شکاف بیشتر شود بلکه همدلی، برابری و برادری را باید بیشتر کنیم. نباید طوری عمل کنیم که به کسی توهین شود. من فکر میکنم مهمترین حضورم در "سنجرخان" این موضوع خواهد بود که نمیگذارم توهین شود. میخواستیم در زمستان شروع کنیم اما کرونا اجازه نداد و کماکان هم با این موضوع دست و پنجه نرم میکنیم. بسیاری از بازیگران بومی و محلی خواهند بود با فراخوانی که داده شده در حال ثبتنام و شناساییاند.
ماجرای دعوت نشدن به برنامههای پربیننده / وقتی حرفهای جدی نمیزنندبازیگر سریال "کیفانگلیسی" و "فاکتور هشت" در پاسخ به این سؤال که چرا به برخی از برنامههای پربیننده تلویزیون دعوت نشدید، تأکید کرد: راستش را بخواهید آنها طالبِ حرفهای جدی نیستند. اساس آنها تفنن، سرگرمی و حرفهای سطحی است. به نظرمن تلویزیون در کل دنیا، عوامزده است و حرفهای جدی نمیزنند. در رادیو چرا؟ سه سال خودم در رادیو فرهنگ سهشنبه شبها درباره فرهنگ و آداب و آیینهای کهن ایرانی صحبت میکردم و کنداکتور مدونی داشتم. تلویزیون خیلی به آدمهای فرهنگی نیاز ندارد بیشتر تفریح، سرگرمی و وقتکشی را میپسندند.
دنبال کارهای عمیق و راهبردی و استراتژیک نیستندوی با انتقاد از تلویزیون به خاطر نساختن کارهای ماندگار، گفت: سریالهای ماندگار نمیسازند؛ سربداران را ببینید و یا همین کیف انگلیسی که چندین بار پخش میشوند دیگر ساخته نمیشوند. کسانی که تصمیم میگیرند به نظرمن خیلی دیدگاههای فرهنگی آیندهنگرِ خوبی ندارند. از آنجائیکه تلویزیون در مواجهه با ذائقههای زیاد و مختلفی، نمیتواند معدلِ این سلیقهها را درآورد، به همینخاطر سطح برنامههایش پایین میآید. سریالی میبینید که همزمان میتواند به تلفن جواب بدهید، غذا هم بخورید و هیچ اتفاقی هم نمیافتد. چون دنبال کارهای عمیق و راهبردی و استراتژیک نیستند.
کارگردانی سریال "مستوره اردلان"صادقی در خصوص ساخت سریالی به نام "مستوره اردلان" افزود: شخصیتی در کردستان به نام "مستوره اردلان" وجود دارد که هم شاعر و تاریخ نویس است و هم داستاننویس و کتاب مذهبی نه تنها در ایران بلکه در آسیا و خاورمیانه دارد. اعجوبه و شخصیت استثنایی که با مسئولین تلویزیون و استانداردی صحبت کردهایم سریالی ساخته شود که هم بنویسم و هم کارگردانیاش کنم. ت