hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > سیستان و بلوچستان| دلخوری صیادان از کشتی‌های صید صنعتی

سیستان و بلوچستان| دلخوری صیادان از کشتی‌های صید صنعتی

اسم ترالر‌ها و کشتی‌های چینی که به زبان می‌آید صیادان ایرانی به‌شدت ناراحت می‌شوند زیرا آن‌ها تداعی‌کننده جارو کردن دریا، بیکاری و بدبختی است. صیادان می‌گویند ترال ها دریا را جارو می‌کنند و چیزی باقی نمی‌گذراند و سازمان شیلات می‌گوید سیاست شیلات در چند سال اخیر افزایش بهره‌وری از دریاست؛ ما در خوشبیانه‌ترین حالت با روش فعلی صید تنها ۲۵ درصد از ذخایر شناسایی‌شده دریا را با لنج‌ها و کشتی‌های سنتی خود برداشت می‌کنیم.

صیادان به حضور کشتی‌های صید صنعتی خوش‌بین نیستند

رئیس هیئت مدیر اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک گفت: تا دو سال قبل، ترالر‌ها و صید ترال بلای جان صیادان چابهار و کنارک بودند، حدود ۶۰ فروند ترالر به آب‌های عمان می‌آمدند و با تور‌های کف روب خود هرچه بودونبود جارو می‌کردند.

ناخدا علیم افشار افزود: بعد‌ها با شکایت صیادان و ورود دادستانی کنارک جلوی این ترالر‌ها گرفته شد و نوع، زمان و مکان صید آن‌ها تغییر کرد و تعداد آن‌ها از ۶۰ فروند به ۱۶ فروند کاهش یافت.

او تصریح کرد: این ۱۶ فروند ترالری که هم‌اکنون در آب‌های عمان به صید می‌پردازند با شرایط و محدودیت‌های خاصی صید می‌کنند و شیلات به صیادان قول داده درصورتی‌که از محدودیت‌ها عبور کنند با آن‌ها برخورد کند.

ناخدا افشار درباره حضور ترالر‌های چینی نیز گفت: اولا اگر ترالری قبلا بوده، ایرانی بوده و یا کشتی در اجاره شرکت‌های ایرانی؛ بحث حضور ترالر‌ها اگر هم مطرح بوده مربوط به چینی‌ها نیست؛ کشتی‌های چینی در اجاره ایرانیان بودند و درنهایت هم صیدشان را در چابهار تخلیه می‌کردند.

او ادامه داد: حضور کشتی‌های چینی در آب‌های عمان که هم خدمه‌اش چینی باشد و هم شرکتش چینی را هم ما و هم صیادان تکذیب می‌کنیم؛ درست است کشتی‌های چینی گاهی به‌صورت غیرقانونی وارد آب‌های ما شدند، اما توسط یگان حفاظت شیلات با آن‌ها برخورد شده و خارج شدند.

ناخدا افشار گفت: چیزی که با عنوان کشتی‌های چینی مطرح‌شده مربوط به کشتی‌هایی است که در اجاره ایرانیان است و مجوز‌های صید به‌صورت محدود آن‌طور که توضیح دادم و آن‌هم فقط مخصوص ماهی‌های غیرماکول و یا غیرحلال که عمدتا فانوس ماهیان هستند برای آن‌ها صادر می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک درعین‌حال تأکید کرد: بااین‌وجود، اما اصولا صیادان به حضور کشتی‌های صید صنعتی و ترالر‌های ایرانی خوش‌بین نیستند و به‌شدت فعالیت آن‌ها را زیر نظر دارند تا مبادا وارد آب‌های ساحلی و ۱۰ مایلی شوند.

سیاست شیلات در چند سال اخیر افزایش بهره‌وری از دریاست

مدیر شیلات سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت: سیاست شیلات در چند سال اخیر افزایش بهره‌وری از دریاست؛ ما در خوشبیانه‌ترین حالت با روش فعلی صید تنها ۲۵ درصد از ذخایر شناسایی‌شده دریا را با لنج‌ها و کشتی‌های سنتی خود برداشت می‌کنیم.

هدایت‌الله میرمرادزهی گفت: تقویت ناوگان صیادی سنتی، اصلاح روش صیادی از سنتی به مدرن و همچنین اعزام کشتی‌های بزرگ صید صنعتی از جمله پرساینر‌ها و ترالر‌های اصلاح‌شده، سیاست شیلات برای افزایش بهره‌وری از دریا و ذخایر آن است.

او تصریح کرد: تمام این اقدامات برای افزایش بهره‌وری از دریا مبتنی بر صید فراساحل عمدتا در آب‌های ۱۰ تا ۱۲ مایلی از خط ساحل به بعد است تا صدمه‌ای به ماهی‌ها و ذخایر حوزه سرزمینی و همچنین صیادان محلی که با قایق به صید می‌پردازند، وارد نشود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی از مواردی که برای صید فراساحل و افزایش بهره‌وری از دریا راهبرد ماست؛ صید ماهی‌های غیرماکول و یا غیرحلال همچون «فانوس ماهی»، «مارماهی»، «ماهی مرکب»، «یال اسبی»، «حصو» و «حلزون» است که به‌دلیل ملاحظات شرعی مورداستفاده مسلمانان نیست.

او گفت: در راهبرد جدید این ماهی‌ها هم توسط لنج‌های سنتی ما در آب‌های فراساحل ۱۰ مایل به بعد و هم توسط کشتی‌های صید صنعتی و پرساینر‌ها صید می‌شوند و به کشور‌های جنوب شرق آسیا و چین صادر می‌شوند و سالانه ۱۵۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارند.

میرمرادزهی با اشاره به حضور ترالر‌ها و کشتی‌های چینی گفت: در بحث حضور کشتی‌های صید صنعتی ترال و چینی هم اگر مطرح‌شده مربوط به همین صید ماهی غیرماکول است؛ اولا باید در نظر داشت هیچ کشتی چینی در آب‌های عمان به صید نمی‌پردازد و ثانیا صید هدف ترالر‌ها و کشتی‌های صید صنعتی صرفا ماهی غیرحلال فانوس ماهی است هرچند در تورشان دیگر ماهی‌های غیرحلال هم است، ولی هدف فانوس ماهی است. مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: کشتی‌های صید صنعتی انواع مختلفی دارند یکی از آن‌ها پرساینر‌ها هستند که با تور‌های بزرگ فلزی قادر هستند تا ۲ هزار تن ماهی غیرماکول و با هدف فانوس ماهی را صید کنند.

کشتی‌ها همگی متعلق به شرکت‌های ایرانی هستند

میرمرادزهی در مورد ترالر‌ها نیز گفت: ترال هم یکی از کشتی‌های صید صنعتی است؛ البته ترال آن‌طوری که قبلا وجود داشته و تور کف روب داشته دیگر منسوخ‌شده و تور آن اصلاح‌شده و میانی است ضمنا همان‌طور که گفتم صید هدف و مجوزش هم همانند دیگر کشتی‌های صید صنعتی فانوس ماهیان هستند.

او با بیان اینکه فانوس ماهیان یکی از ذخایر پرارزش دریا هستند، گفت: این ماهی‌ها عمری یک‌ساله دارند و درصورتی‌که توسط صیادان ما و یا کشتی‌های ما صید نشوند یا از محدوده ۱۲ مایلی ما خارج می‌شوند و یا به سبب عمر کوتاه از بین می‌روند.

او درباره شروط کشتی‌های صید صنعتی در آب‌های عمان، تأکید کرد: کشتی‌های صید صنعتی، پرساینر‌ها و ترال‌ها همان‌طور که گفتم موظف‌اند با تور‌های میانی در اعماق ۲۰۰ متری و بافاصله حداقل ۱۰ مایل از ساحل آن‌هم با صید هدف ماهی‌های غیرماکول فانوس ماهی صید کنند و علاوه بر این‌ها برای این کشتی‌ها مجوز‌های ۴۵ روزه با تعهد محضری صادر می‌شود تا غیر از نقاطی که برایشان تعریف‌نشده صید نکنند و در صورت تخلف با آن‌ها از سوی کمیسیون تخلفات شیلاتی برخورد قاطع صورت می‌گیرد و مجوزشان لغو می‌شود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این مجوز‌ها مستقیما از سازمان شیلات برای کشتی‌های صید صنعتی صادر می‌شود، اما کشتی‌ها همگی متعلق به شرکت‌های ایرانی هستند که از سایر سواحل به عمان می‌آیند؛ اساسا بحث کشتی‌های چینی مطرح نیست، خدمه و یا خود کشتی‌ها شاید چینی، بنگلادشی، فلیپینی و... باشند، اما شرکت‌های کشتی، ایرانی هستند و در نهایت هم کشتی‌ها همین‌جا در سواحل چابهار تخلیه می‌کنند و صیدشان ازاینجا به جنوب شرق و شرق آسیا صادر می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد