فیلم «گلادیاتور ۲» (Gladiator II) بالاخره منتشر شد و ثابت کرد که ریدلی اسکات حتی بعد از تقریبا ۵۰ سال فعالیت در عرصه کارگردانی، هنوز هم درخشان است. او در طول حرفه خود، از فیلمهای «بیگانه» (Alien) و «بلید رانر» (Blade Runner) تا «سقوط شاهین سیاه» (Black Hawk Down)، تعداد بیشماری فیلم موفق و چندین شاهکار واقعی ساخته است. کسانی که میخواهند کمی بیشتر سبک کارگردانی او را بشناسند، با تماشای فیلمهای مورد علاقه ریدلی اسکات تا حدودی با فضای ذهنی او آشنا خواهند شد. فیلمهایی که طیف گستردهای از ژانرها را از علمی-تخیلی تا درام در برمیگیرند و بسیاری از آنها با سبک کارگردانی اسکات همسو هستند.
اسکات در مصاحبههای متعدد، از فیلمهای زیادی تمجید کرده است. انتخابهای او نشاندهنده علاقهاش به میزان صبر و تحمل انسان، پیچیدگیهای اخلاقی و قصهگویی است.
۱۰ فیلمی که در ادامه نام بردیم یک بینش کلی در مورد داستانهایی که الهامبخش او در کارگردانی شدهاند ارائه میدهند و حاوی مضامین و عناصری هستند که اسکات در کار خود گنجانده است. بسیاری از آنها هم آثار کلاسیکی هستند که هر سینمادوستی باید ببیند.
۱۰. موجود! وحشت از آنسوی فضا (It! The Terror from Beyond Space)
محصول: ۱۹۵۸
کارگردان: ادوارد ال کان
بازیگران: مارشال تامپسون، شان اسمیت، کیم اسپالدینگ
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
فیلم «موجود! وحشت از آنسوی فضا» یکی از فیلمهای مورد علاقه ریدلی اسکات در دوران کودکی بود و به او در جذب شدن به سمت دنیای فیلم و سینما کمک زیادی کرد. این فیلم ترسناک علمی-تخیلی ابتدایی درباره یک ماموریت نجات در مریخ است. خدمه یک فضاپیما که برای نجات یک فضانورد گرفتار فرستاده شدهاند، خیلی زود متوجه میشوند که موجودی شبیه به هیولا را با خود همراه کردهاند. موجود بیگانهای که در داخل فضاپیما پنهان شده است، یکی پس از دیگری شروع به کشتن اعضای خدمه میکند.
این همان طرحی است که اسکات در فیلم «بیگانه» تکرار کرد، جایی که فضا به یک تله غیرقابل فرار با یک شکارچی در کمین تبدیل میشود. «موجود! وحشت از آنسوی فضا» به طرز شگفتانگیزی پر از تعلیق است، اگرچه اکنون بسیار قدیمی شده است. در حالی که طراحی لاستیکی موجود، ساختهی طراح جلوههای ویژه پل بلایزدل، نشاندهنده محدودیتهای بودجه است، اما همچنان موفق میشود تاثیر ماندگاری بگذارد. مرد درون لباس، بدلکار ری کورگان، در نقش موجود با فیزیک ترسناک خوب ظاهر میشود.
۹. روزی که دنیا از حرکت ایستاد (The Day the Earth Stood Still)
محصول: ۱۹۵۱
کارگردان: رابرت وایز
بازیگران: مایکل رنی، پاتریشیا نیل، هیو مارلو
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
«روزی که دنیا از حرکت ایستاد» یکی دیگر از فیلمهای مورد علاقه ریدلی اسکات در دوران کودکی است. در این فیلم، بیگانهای به نام کلاتو (مایکل رنی) با این پیغام برای بشریت به زمین میآید؛ «تغییر کنید، یا نابود میشوید.» کلاتو همراه با ربات قدرتمندی به نام گورت، نسبت به افزایش گرایش انسانها به خشونت، بهخصوص در عصر اتمی، هشدار میدهد. با این حال، جهان تمایلی به شنیدن پیام او ندارد و اکثر مردم با خصومت واکنش نشان میدهند.
«روزی که دنیا از حرکت ایستاد» یک تفسیر بر عصر اتمی، با تمرکز بر مضامین و نقد اجتماعی به جای اکشن است. به همین دلیل، جایگاه خوبی بهعنوان یک اثر علمی-تخیلی کلاسیک در دهه ۱۹۵۰ به دست آورده است. شخصیت کلاتو نیز با تصاویر مذهبی آمیخته شده است. بهعنوان مثال، پس از فرار از بیمارستان، این بیگانه لباس یک سرهنگ دوم به نام جان کارپنتر را میدزدد و میپوشد و او را جیسی مینامد که اشارهای نه چندان ظریف به عیسی مسیح (Jesus Christ) است.
۸. آنها! (Them!)
محصول: ۱۹۵۴
کارگردان: گوردون داگلاس
بازیگران: جیمز ویتمور، ادموند گوئن، جوان ولدان
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
فهرست فیلمهای مورد علاقه دوران کودکی ریدلی اسکات تمامی ندارد! «آنها!» یکی از اولین فیلمهای هیولایی هستهای و شاید اولین فیلم با نمایش حشرات غولپیکر بود، جایی که آزمایشهای اتمی منجر به جهش مورچهها به موجودات غولپیکر و مرگبار شد. داستان بر روی تیمی از دانشمندان و پرسنل نظامی متمرکز است که تلاش میکنند قبل از اینکه مورچهها بتوانند شهرهای بیشتری را نابود کنند، آنها را از بین ببرند. پارانویای عصر اتمی در تار و پود «آنها!» به هم بافته شده است و این فیلم را هم به یک داستان هیولایی سرگرمکننده و هم بازتابی از اضطرابهای آن دوران تبدیل میکند.
اگرچه فیلم «آنها!» کمی ابتدایی و خام است، اما مملو از بازیهای خوب و خلاقیت و جلوههای بصری شگفتانگیز است. فیلمهای زیادی در دهههای بعد از «آنها!» الهام گرفتند. بهعنوان مثال، صحنهای در این فیلم از ملکه مورچهها در اعماق زیرزمین وجود دارد که تخمهایش توسط شعلهافکنها سوزانده میشود که شباهتهای زیادی با «بیگانهها» دارد. یک صحنهی فرعی هم در فیلم «فالاوت ۳» (Fallout 3) وجود دارد که به این فیلم ادای احترام میکند.
۷. تابستان با مونیکا (Summer with Monika)
محصول: ۱۹۵۳
کارگردان: اینگمار برگمان
بازیگران: هریت اندرسون، لارس آکبورگ، اوکه گرانبری
امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
«تابستان با مونیکا» یک داستان بلوغ تکاندهنده درباره مونیکا (هریت اندرسون) و هری (لارس اکبورگ) است؛ دو جوان عاشق که برای تجربهی یک تابستان پرشور، از زندگی روزمرهشان به یک جزیره دورافتاده فرار میکنند. آنچه بهعنوان یک فرار ایدهآل آغاز میشود، آرامآرام به یک واقعیت تبدیل میشود، زیرا این دو نفر باید با مسئولیتها و سختیهای زندگی روبرو شوند.
اگرچه ریشه در زمان و مکان بسیار خاصی دارد، اما کاوش فیلم در مورد عشق، آزادی و گذر زمان جهانی است و آن را به یکی از ماندگارترین آثار کارگردانش اینگمار برگمان تبدیل میکند. او کار بسیار خوبی در هر دو صحنه بیرونی، شکوه آسمان، ابرها و آب و همچنین صحنههای داخلی تاریکتر و خشنتر انجام میدهد و به خوبی نشان میدهد که داستان به زندگی شهری بازمیگردد. اسکات درباره این فیلم گفت: «خدایا، تمام شخصیتها چقدر تازه و واقعی بودند. در تمام آن اجراهای اسکاندیناویایی چیزی بسیار خوب وجود دارد.»
۶. گیلدا (Gilda)
محصول: ۱۹۴۶
کارگردان: چارلز ویدور
بازیگران: ریتا هیورث، گلن فورد، جورج مکریدی
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
ریتا هیورث در این فیلم نقش یک زن اغواگر فراموشنشدنی به نام گیلدا را بازی میکند که در یک مثلث عشق و نفرت با همسر سابقش، جانی (گلن فورد) و همسر فعلیاش (جورج مکریدی)، یک صاحب کازینوی قدرتمند، گرفتار است. رابطه متزلزل گیلدا با جانی، تنش فیلم را شعلهور میکند، زیرا هر دو شخصیت با احساسات عشق و نفرت دستوپنجه نرم میکنند. برخوردهای شدید آنها باعث پیشرفت داستان میشود و هیورث اجرایی ارائه میدهد که هم اغواگرانه و هم سرکش است.
«گیلدا» زیبایی بصری نوآر جذابی دارد، با سایهها و نماهای نزدیک دراماتیک که به جذابیت فیلم میافزاید. شخصیت اصلی نیز به طرز شگفتانگیزی چندلایه است و جذابیت او آسیبپذیری و حتی ترسش را پنهان میکند. این نقش بلافاصله توجه جهانی را به هیورث جلب کرد. اسکات درباره این فیلم گفت: «وقتی ریتا هیورث دستکشهایش را برمیدارد و ترانهای را میخواند، هرگز نمیتوانستم آن را فراموش کنم و ریتا را به طور غیرمعمولی فوقالعاده زیبا یافتم.»
۵. در جستوجوی آتش (Quest for Fire)
محصول: ۱۹۸۲
کارگردان: ژان ژاک آنو
بازیگران: اورت مکگیل، را دان چونگ، ران پرلمن
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
«در جستوجوی آتش» بینندگان را به دوران ماقبل تاریخ میبرد و یک قبیله را دنبال میکند که در جستجوی آتش است چون معتقدند کلید بقاست. این قبیله در طول مسیر، با قبایل رقیب، حیوانات وحشی و خطرات طبیعی مواجه میشوند. کارگردان ژان ژاک آنود، کیفیتی تقریبا مستندگونه به فیلم میبخشد و از اجراهای غیرکلامی برای انتقال داستان استفاده میکند.
در واقع، تعهد این فیلم به اصالت، ستودنی است. از زبان تا آرایش و لباسهای برنده اسکار همگی درخشانند. به جای تبدیل شدن به یک بازی کلیشهای پر از قبیلهها و پوستهای حیوانات، «در جستوجوی آتش» تلاش میکند تا تصور کند که زندگی و مبارزات انسانهای باستان واقعا چگونه بوده است. البته کاملا دقیق نیست، اما در جذب بیننده موفق است و الهامبخش فیلمهای بعدی مانند «آخرالزمان» (Apocalypto) میشود. ریدلی اسکات در مصاحبهای با لترباکسد آن را یکی از فیلمهای مورد علاقه خود در تمام دوران نامید.
۴. عروسی موریل (Muriel’s Wedding)
محصول: ۱۹۹۴
کارگردان: پی جی هوگان
بازیگران: تونی کولت، بیل هانتر، ریچل گریفیتس
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
فیلم «عروسی موریل» زنی به نام موریل (تونی کولت) عجیب و عاشق گروه موسیقی آبا را دنبال میکند که در جستجوی عشق، خوشبختی و پذیرش، از زندگی کوچک شهری خود فرار میکند. موریل که از نادیده گرفته شدن و زورگویی خسته شده است، برای بازسازی خود در سیدنی اقدامات بزرگی انجام میدهد و سفری برای خودشناسی و ارزشگذاری نفسش آغاز میکند. اجرای کولت هم طنزآمیز و هم تکاندهنده است و به شخصیتی که هم قابلدرک و هم دوستداشتنی است، عمق میبخشد.
این نقش برای کولت بسیار برجسته بود که برای تلاشهایش نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد. «عروسی موریل» به خوبی تعادل بین طنز و تراژدی را برقرار میکند. در نهایت این فیلم عمدتا بهعنوان یک کمدی شخصیتمحور موفق است، اگرچه ممکن بود با برخی از برشهای جزئی برای بیشتر کردن سرعت، موفقتر باشد. در یک میزگرد کارگردانان در سال ۲۰۱۵، اسکات گفت که این یکی از فیلمهای مورد علاقه او است و اضافه کرد: «من آن را شش بار دیدهام. فوقالعاده است.»
۳. در ساحل (On the Beach)
محصول: ۱۹۵۹
کارگردان: استنلی کریمر
بازیگران: گریگوری پگ، اوا گاردنر، فرد آستر
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
در ادامه فیلمهای مورد علاقه ریدلی اسکات به پسلرزههای هستهای و بقا پس از آخرالزمان، «در ساحل» است که در دنیای پس از انفجار هستهای اتفاق میافتد. این فیلم در مورد گروهی از بازماندگان در استرالیا است که منتظر رسیدن اجتنابناپذیر تشعشعات مرگبار هستند. همانطور که با سرنوشت خود کنار میآیند، هر شخصیت با بار عاطفی دانستن محدود بودن زمان خود دست و پنجه نرم میکند.
فیلمنامه هوشمند به بازیگران چیزهای زیادی برای کار میدهد؛ در واقع، گریگوری پک، آوا گاردنر و فرد آستر اجراهای قدرتمندی ارائه میدهند. پرهیز فیلم از فاش کردن تمام جزییات، که معمولا سبک کارگردان استنلی کرامر است، حتی زمانی که درک موضوع سنگین میشود، آن را جذاب نگه میدارد. پیام فیلم به وضوح با عموم مردم در عصر جنگ سرد طنینانداز شد، زیرا در گیشه بسیار خوب عمل کرد و با دو نامزدی اسکار پاداش داده شد. اسکات درباره این فیلم گفت: «فیلم سیاه و سفید بسیار خوب و زیبایی است. یک جهش رو به جلو، جهش کوانتومی.»
۲. لارنس عربستان (Lawrence of Arabia)
محصول: ۱۹۹۰
کارگردان: دیوید لین
بازیگران: الک گینس، آنتونی کویین، جک هاوکینز
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
جای تعجب نیست که اسکات طرفدار پر و پا قرص «لارنس عربستان»، یکی از آثار معرف سینمای حماسی است. این فیلم زندگی تی ای لارنس (پیتر اوتول) را روایت میکند؛ افسری بریتانیایی که ماجراهایش در صحرای عربستان در طول جنگ جهانی اول به افسانه تبدیل شد. او با قبایل محلی متحد میشود و رهبری یک سری ماموریتهای جسورانه علیه امپراتوری عثمانی را بر عهده میگیرد و یک فیلم به معنای واقعی تماشایی را رقم میزند.
«لارنس عربستان» واقعا پروژه عظیمی است و فیلمبرداری نفسگیر را با بررسی هوشمندانه هویت، وفاداری و جاهطلبی ترکیب میکند. کارگردانی دیوید لین بینندگان را به مناظر وسیع بیابان میبرد. اوتول با یک اجرای مسحورکننده و حرفهای، با بازی متقاعدکننده در نقش مردی که با جایگاه خود در جهان دست و پنجه نرم میکند، به این مناسبت میرسد. ریدلی اسکات «لارنس عربستان» را یکی از فیلمهای مورد علاقه خود در تمام دوران نامید. شکوه تاریخی گلادیاتور بدون این فیلم وجود نخواهد داشت.
۱. مهر هفتم (The Seventh Seal)
محصول: ۱۹۶۲
کارگردان: اینگمار برگمان
بازیگران: ماکس فون سیدو، گونار بیورنستراند، نیلز پاپه
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
ریدلی اسکات همچنین در مصاحبهای «مهر هفتم» را بهعنوان یکی از فیلمهای مورد علاقه خود نام برد. یکی دیگر از فیلمهای کلاسیک برگمان با بازی ماکس فون سیدو در نقش آنتونیوس بلاک؛ شوالیهای که از جنگهای صلیبی بازمیگردد و سرزمین مادری خود را توسط طاعون ویران شده مییابد. در حالی که او در مورد زندگی، مرگ و وجود خدا تامل میکند، با خود مرگ مواجه میشود و با او در یک بازی نمادین شطرنج درگیر میشود. با تصاویر وهمآور، برگمان از مکالمه آنها برای غوطهور شدن در پرسشهای وجودی استفاده میکند.
«مهر هفتم» تصاویر فراموشنشدنی فراوانی دارد، شاید نمادینترین صحنهای که نشاندهنده مرگ است مربوط به یک دسته عزادار باشد که در بالای تپه رژه میروند. این فیلم قصهگویی نمادین برگمان در مطمئنترین حالت خود است. «مهر هفتم» بهطور مکرر در میان بزرگترین فیلمهای تمام دوران قرار میگیرد. بسیاری از فیلمسازان از آن زمان تاکنون از زیباییشناسی و داستان آن الهام گرفتهاند. این فیلم به خوبی از گذر زمان سربلند بیرون آمده است و همچنان امروزه ضربههای احساسی مرگباری بر مخاطب وارد میکند.
منبع: خبرآنلاین
منبع: faradeed-217220