hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > "املاک، خودرو، سکه و ارز" اولویت‌های طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند

"املاک، خودرو، سکه و ارز" اولویت‌های طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه هنوز قطعی نیست ولی اموال و دارایی‌های غیر منقول، املاک، خودرو، سکه و ارز اولویت‌های این طرح هستند.

مهدی طغیانی با اشاره به کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: اساس اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا، مبارزه با سفته‌بازی و سوداگری در حوزه‌های غیر‌مولد اقتصاد است، یعنی منابع در حوزه‌هایی که از نظر مسائل عمومی مفید نیست وارد نشود؛ مثل حوزه مسکن، چراکه نیاز عمومی و ضروری مردم است و نباید روی آن سفته‌بازی اتفاق بیفتد.

وی افزود: براساس این طرح اگر در دوره‌هایی عایدی حاصل از معاملات در این زمینه‌ها مثل مسکن بیش از تورم در آن دوره بود، از عایدی حاصل از آن مالیات اخذ می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ‌‌با بیان اینکه در برخی از کشورها تا 90 درصد عایدی را به عنوان مالیات اخذ می‎کنند، عنوان کرد: اما هنوز در این طرح این مسائل قطعی نشده و دقیق نیست، ولی اخذ مالیات از عایدی حاصل از اموال و دارایی‌های غیر منقول، املاک، خودرو، سکه و ارز در اولویت هستند.

وی ادامه داد: اگر کسی مالک این اموال شد و از آنها عایدی آنچنانی به دست آورد دولت حق دارد با سامانه‌هایی که ایجاد می‌کند آنها را رصد کرده و از آنها مالیات اخذ کند.

طغیانی در ارتباط با تاثیر این طرح بر بازار سکه، مسکن و ارز بیان کرد: بخشی از تقاضایی که اکنون در این بازارها فعال است تقاضای مصرفی نیست؛ به عنوان مثال برخی افراد ارز را به این دلیل که واردکننده هستند خریداری نمی‌کنند بلکه ارز می‌خرند تا درآمد و ثروت خود را در مقابل تورم حفظ کنند و اینجا می‌شود با این نوع مالیات، این نوع سرمایه‌ها را از تقاضای بازار دور کرد چراکه عملاً بر عایدی‌شان مالیات وضع می‌شود.

وی با اشاره به نظارت برای اجرای دقیق طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصریح کرد: این مسائل در طرح هست و سامانه‌هایی لازم است که بتواند آنها را رصد کند، اینگونه نیست که الان تمام زیرساخت‌های این طرح فراهم باشد ولی به موجب قانون اینها شکل می‌گیرد و مرجع نظارتی هم دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد