hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > بریکس جایگزین FATF نیست

بریکس جایگزین FATF نیست

سیدمرتضی افقه، اقتصاددان تاکید کرد که بریکس جایگزین FATF نیست.

سیدمرتضی افقه، اقتصاددان با روزنامه هم میهن گفت‌‌وگو کرده است. 

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید؛ 

  • بریکس در کوتاه‌مدت نمی‌‌تواند آن‌چنان تاثیرگذار باشد. همچنین باید از انتخابات آمریکا عبور کرد زیرا ترامپ و کامالا هریس، هر یک رویکرد متفاوتی نسبت به ایران دارند. باید دانست که آیا امکان ادامه و انجام مذاکره‌ها وجود دارد یا خیر؟ بریکس تشکیلات تازه‌تاسیسی است که حتی اگر اثرات خوبی داشته باشد، باید منتظر این تاثیرها ماند چراکه اثرگذاری این پیمان تازه‌تاسیس، زمان‌بر است.
  • تصور می‌کنم ایران در اولین فرصت باید مشکلات تحریم را حل کند و بعد از آن مشکلات ناشی از تحریم منجر شده که برخی از کشورهای بریکس هم از تجارت با ایران سر باز بزنند. اگر تحریم حل نشود، ایران مجبور است به روال سابق بعد از اعمال تحریم‌ها نفت خود را با تخفیف و مانند قبل به کشورهای دیگر بفروشد. این مبادلات برای رفع تحریم‌ها کمک بلندمدتی نخواهد کرد و برای حل تحریم، باید مراودات خود را با جهان بهبود بخشیم تا بتوانیم توازن مبادله تجاری مثبتی با کشورهای غرب و شرق ایجاد کنیم.
  • هیچ‌کدام از کشورهای عضو این اتحادیه با کشورهای اروپایی مشکل ندارند و نیازی هم به ارز بریکس ندارند چراکه می‌توانند با همان دلار مراودات‌شان را انجام دهند. با توجه به اینکه سال‌ها قبل اتحادیه اروپا پوند را پول واحد مراودات معرفی کرد اما نتوانست دلار که ارز قدرتمند جهان است را کنار بزند، چنین تصوری بیهوده است.
  • ثبات اقتصادی آمریکا اجازه نمی‌دهد که بریکس پول قدرتمندی داشته باشد و از سوی دیگر این واحد پول تازه‌تاسیس که فقط اتحادیه بریکس قبول دارد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. اگر اروپایی‌ها این واحد پول را می‌پذیرفتند، می‌شد قبول کرد که چاپ این پول ارزش دارد اما اتحادیه اروپا واحد پول بریکس را قبول نمی‌کند. ایران هم به اتحادیه اروپا برای صنعت خود وابسته است چراکه ایران با داشتن نفت وابسته به تکنیک‌های پیشرفته نیاز دارد که مواد اولیه و فناوری از اروپا وارد کند.
  • ایران وابسته به درآمدهای نفتی است و درآمدهای نفتی نیز نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته دارد. بنابراین، معاهدات پایاپای برای کشور پرهزینه است و کشور را محدود می‌کند که تنها از برخی از کشورها کالا وارد کند و به تنها برخی از کشورها، کالا صادر کند. در مجموع، هر نوع معاهده با کشورهای دیگر، منجر به حل مسائل اف‌ای‌تی‌اف نمی‌شود.

منبع: etemadonline-681630

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد
آخرین اخبار مربوط به بیمه دات کام