hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > ( تصاویر) مروری بر بزرگ‌ترین و کشنده‌ترین توفان‌های تاریخ

( تصاویر) مروری بر بزرگ‌ترین و کشنده‌ترین توفان‌های تاریخ

در طول تاریخ، توفان‌های زیادی بوده‌اند که به‌دلیل قدرت ویرانگرشان خسارات زیادی به بار آورده‌اند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین و ویرانگرترین‌ها در جهان اشاره می‌کنیم.

توفان‌ها با نیروهای باورنکردنی‌ای که به‌کار می‌گیرند، می‌توانند زندگی هزاران نفر را در عرض چند دقیقه تغییر دهند.

اخیرا توفانی به نام میلتون با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به سواحل غربی ایالت فلوریدای آمریکا رسید و با ۸ساعت بارش شدید، سیلاب، گردباد، موج توفانی و تندباد به سمت اقیانوس حرکت کرد. این در حالی بود که این ایالت تازه از اثرات سنگین توفان هلن رهایی پیدا کرده بود.

میلتون هم مثل سایر توفان‌های سهمگین خرابی‌های فراوانی به‌بار آورده‌است. در طول تاریخ، توفان‌های زیادی بوده‌اند که به‌دلیل قدرت ویرانگرشان خسارات زیادی به بار آورده‌اند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین و ویرانگرترین‌ها در جهان اشاره می‌کنیم.

124

کاترینا (۲۰۰۵) - ایالات متحده

کاترینا یکی از مرگبارترین و پرهزینه‌ترین توفان‌ها در تاریخ ایالات متحده بود که در آگوست۲۰۰۵ به جنوب‌شرقی این کشور به‌ویژه نیواورلئان آسیب زد. بیش از ۱۸۰۰نفر طی این بلای طبیعی جان خود را از دست دادند و خساراتی بالغ بر ۱۲۵میلیارد دلار به بار آورد. ناتوانی در مدیریت بحران و زیرساخت‌های ضعیف نیز موجب تشدید خسارات این توفان شد.

125

هایان (۲۰۱۳) - فیلیپین

این توفان فوق‌العاده قوی در نوامبر۲۰۱۳ فیلیپین را درنوردید و ویران کرد. هایان به‌عنوان یکی از قدرتمندترین توفان‌های ثبت‌شده در تاریخ شناخته می‌شود. بادهایی با سرعت سرسام‌آور ۳۱۵کیلومتر بر ساعت و امواج عظیم باعث مرگ بیش از ۶۳۰۰نفر شدند و خسارات گسترده‌ای به زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها وارد کردند.

126

نرگیس (۲۰۰۸) - میانمار

نرگیس یکی از مرگبارترین توفان‌های تاریخ بود که در ماه مه۲۰۰۸ به میانمار (برمه) رسید. این توفان سبب مرگ بیش از ۱۳۸هزار نفر شد و به میلیون‌ها نفر آسیب زد. اکثر خسارات به‌دلیل امواج عظیم دریایی و کمبود آمادگی‌های لازم برای مقابله با چنین بلایای طبیعی‌ای بود.

127

اندرو (۱۹۹۲) - ایالات متحده

این توفان مهیب در آگوست۱۹۹۲ به فلوریدا و دیگر بخش‌های جنوب‌شرقی آمریکا ضربه زد. با بادهایی با سرعت ۲۸۰کیلومتر بر ساعت، این توفان باعث مرگ ۶۵نفر شد و خساراتی بالغ بر ۲۷میلیارد دلار به بار آورد. اندرو به‌عنوان یکی از توفان‌های ویرانگر و شدید در تاریخ ایالات متحده ثبت شده‌است. البته پس از آن ایالات‌متحده باز هم با توفان‌های مخرب مواجه شد.

128

میچ (۱۹۹۸) - آمریکای مرکزی

توفان میچ یکی از مرگبارترین توفان‌ها در تاریخ آمریکای مرکزی بود که باعث مرگ بیش از ۱۱هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها نفر شد. بیشترین خسارات در کشورهای هندوراس و نیکاراگوئه رخ داد؛ جایی که باران‌های سیل‌آسا و رانش زمین خسارات زیادی به جوامع محلی وارد کرد.

129

پاتر (۱۹۷۰) - پاکستان

این توفان که در نوامبر۱۹۷۰ بنگال‌شرقی را که اکنون بنگلادش نامیده می‌شود تحت‌تأثیر قرار داد، به‌عنوان یکی از مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ جهان ثبت شده‌است. بیش از ۳۰۰هزار نفر در اثر امواج سهمگین و سیل ناشی از این توفان جان خود را از دست دادند که همین عدد نشان‌دهنده حجم سهمگین‌بودن این توفان است.

منبع: همشهری

منبع: faradeed-210599

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد