hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > کشفی که ۲ معمای لاینحل کیهانی را حل کرد

کشفی که ۲ معمای لاینحل کیهانی را حل کرد

محققان ساهچاله‌ای را کشف کرده‌اند که ۲ معمای کیهانی که سال‌ها اخترشناسان را متحیر کرده بودند، حل می‌کنند.

ستاره شناسان سیاهچاله‌ای را مشاهده کرده اند که یک ستاره را می‌شکافد و از انرژی ستاره‌ای برای کوبیدن ستاره دیگری استفاده می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ایندیپندنت، این کشف که توسط یک تیم بین‌المللی از اخترفیزیکدانان به رهبری دانشگاه کوئینز بلفاست انجام شد، دو راز کیهانی را که سال‌ها دانشمندان را متحیر کرده بود، به هم مرتبط می‌کند که یکی آنچه که به «رویداد تکانه‌های موجی شدید» (TDE) که در آن یک جسمی به سیاهچاله نزدیک شده و در یک انفجار نور پاره می‌شود.

دومین راز مربوط به «فوران‌های شبه تناوبی» (QPE) است که در آن فلاش‌های درخشان از مراکز کهکشان‌ها به شکل پرتو‌های ایکس شناسایی می‌شوند که ستاره شناسان تصور می‌کردند که به سیاهچاله‌های بسیار پرجرم مرتبط هستند، اما مطمئن نبودند که چگونه.

دایرج بشام از MIT گفت: گمان‌زنی‌های تب‌باری مبنی بر این که این پدیده‌ها به هم مرتبط هستند وجود داشته است و اکنون ما شواهدی در این مورد کشف کرده‌ایم.

این تیم از داده‌های چاندرای ناسای مربوط به اشعه ایکس و تلسکوپ هابل استفاده کرده است تا بقایای ستاره‌ای که سیاهچاله تخریب کرده است را ببیند.

پس از چند سال، قرص لاشه ستاره به قدری منبسط شده که باعث می‌شود بار‌ها با یک ستاره نزدیک برخورد کند.

هر بار که ستاره از این قرص عبور می‌کند، انفجار‌های خیره کننده‌ای از گاز و اشعه ایکس تولید می‌کند. این نشان داد که رویداد تکانه‌های موجی شدید» (TDE) با فوران‌های شبه تناوبی» (QPE) مرتبط است.

اندرو مومری از دانشگاه آکسفورد گفت: این کشف پیشرفت بزرگی در درک ما از منشأ این فوران‌های منظم به دست می‌دهد. اکنون متوجه شده‌ایم که باید چند سال منتظر بمانیم تا فوران‌ها پس از پارگی ستاره شروع شوند، زیرا مدتی طول می‌کشد. 

جزئیات این کشف در مجله Nature منتشر شد.

منبع: fararu-785218

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد