hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان > اجرای مطالعات آبخیزداری در ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان سمنان

اجرای مطالعات آبخیزداری در ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان سمنان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بااشاره به خشک‌سالی‌های اخیر و ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری، گفت: سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال اجرای این طرح‌ها در استان اختصاص یافت.

فرهاد عبدالشاه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به خشک‌سالی‌های اخیر در استان، اجرای طرح‌های آبخیزداری را به‌عنوان یک ضرورت دانست و اظهار داشت: سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال به اجرای طرح‌های آبخیزداری استان اختصاص یافت.

وی بابیان اینکه این اعتبار نسبت به سال ۹۷ دو برابر افزایش داشت، خاطرنشان کرد: مطالعات آبخیزداری تاکنون در ۴۷۳ هزار هکتار از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان انجام‌شده است.

اجرای مطالعات آبخیزداری در ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان سمنان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه حدود ۵۰ هزار هکتار از طرح‌های آبخیزداری در حال مطالعه است، افزود: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کاهش عوامل تخریب منابع طبیعی ازجمله سیل، خشک‌سالی، تغییر اقلیم، مقابله با کمبود و بحران آب و بیابان‌زایی تأثیرگذار است.

عبدالشاه با تأکید بر اینکه در استان سمنان تاکنون بیش از ۲۰۰ بند خاکی و تور کینست احداث‌شده است که این میزان تنها ۳۰ درصد روان آب‌ها را جمع‌آوری می‌کند، ابراز کرد: با تقویت مشارکت مردم در این حوزه می‌توان سرمایه‌گذاری کشاورزان را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزایش داد.

وی بابیان اینکه میزان مصرف و استحصال آب بسیار بالا و در حد بحرانی است، یادآور شد: اجرای طرح‌های آبخیزداری ازجمله اجرای سازه‌های مکانیکی و انجام اقدامات مدیریتی که منجر به حفظ و پایداری پوشش گیاهی، حفظ منابع آب‌وخاک، تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی و مهار آب‌های سطحی می‌شود، در این شرایط به‌عنوان یک ضرورت احساس می‌شود.

احداث ۲۰۰ بند خاکی در استان سمنان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه تاکنون ۲۰۰ بند خاکی با حجم عملیات شش میلیون و ۲۴ هزار مترمکعب در این استان احداث‌شده است، اضافه کرد: حجم مخزن این بندهای خاکی ۲۵ میلیون و ۳۰۷ هزار مترمکعب است.

عبدالشاه با اشاره به حجم عملیات آبخیزداری اجراشده در ۱۸ سال گذشته بیان کرد: با اجرای این طرح‌ها سالانه ۸۵.۶ میلیون مترمکعب سفره‌های آب زیرزمینی استان سمنان تغذیه می‌شوند.

وی احیای چشمه‌ها و قنات‌های پایین‌دست را ازجمله مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و احداث بندهای خاکی، سنگ و ملات در استان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد روان آب‌ها کنترل می‌شود و این در حالی است که ۷۰ تا ۸۰ درصد این میزان نزولات آسمانی به‌صورت روان‌آب یا تبخیر از دسترس خارج می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد